اخبار بورس

ثبت رکورد تولید ۶ ماه بدون توقف در “شغدیر”/ پروژه جذاب کلر آلکالی در پایان ۱۴۰۵ به بهره برداری می‌رسد/ سهامداران “شغدیر” ۵۷۰ تومان سود گرفتند

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلمجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی غدیر امروز با حضور ۷۹.۴ درصدی سهامداران در حال برگزاری است.

در این مجمع حسین صفری نوش آبادی مدیرعامل پتروشیمی غدیر اظهار داشت: تولید VCM را از سال ۱۴۰۲ با تولید ۱۳۲ هزار تن آغاز کردیم همانطور که می دانید رکورد تاریخی غدیر ۱۳۲ هزار تن بود. این عدد به اندازه کافی وحشتناک بود که ما را در سطح سال گذشته نگه داشت. در واقع، اصل برد ممکن است دشوار باشد، اما حفظ بردی که پیش از خود داشتیم دشوارتر است.

بیشتر بخوانید: «شغدیر» تصریح کرد

وی افزود: تولید پی وی سی را در سال ۱۴۰۰ با ۹۱ درصد ظرفیت اسمی، در سال ۱۴۰۱ با ۱۱۰ درصد و در سال ۱۴۰۲ با ۱۴۴ هزار تن به ثبت رساندیم که نسبت به ظرفیت اسمی ۱۲۰ درصد رکورددار بود. در بین سایر پتروشیمی ها نیز رتبه اول را کسب کردیم.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر در این خصوص ادامه داد: یکی از تنگناهایی که همیشه با آن مواجه بودیم بحث VCM بود. در سال ۱۴۰۱ ما ۱۲۶۰۰۰ تن VCM تولید کردیم که رکورد ۱۳۲۰۰۰ تن بود. پتروشیمی غدیر پس از ۱۱ سال با کمک همکارانش توانست تقریبا ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی را در VCM ثبت کند. در سال ۱۴۰۲ به تولید ۱۲۱ درصدی نسبت به ظرفیت اسمی دست یافتیم.

صفری همچنین بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ نیازی به خرید VCM نداشتیم. چون ما در پتروشیمی غدیر VCM ساختیم. در پتروشیمی غدیر هر چه می خواستیم تولید و مصرف می کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ برای هر نفر ۱۸۰ تن تولید کردیم. در سال ۱۴۰۲ این تعداد افزایش یافت و تولید به شدت افزایش یافت. این نشان می دهد که بهره وری در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۳ تن برای هر نفر رسیده است. در مجموع این تعداد تولیدکننده پی وی سی منحصر به فرد است و رتبه ما بالاتر از دو شرکت پتروشیمی رقیب یعنی پتروشیمی اروند و بندر امام است.

صفری درباره رشد تولید در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: دلیل خوب بودن تولید در سال ۱۴۰۲ این است که نتوانستیم ثبات تولید را در سال ۱۴۰۰ حفظ کنیم. در سال ۱۴۰۱ تا حدودی ثبات تولید ادامه یافت و ۶ ماه رکورد تولید مستمر را ثبت کردیم. همانطور که می دانید ما تولید کننده پی وی سی هستیم. واحد پی وی سی به مدت ۶ ماه تولید مستمر داشت که نتیجه آن تولید طلا در سال ۱۴۰۲ بود. ما در طول سال به تولید ۴۰۰ تن ادامه دادیم. با ورود به پتروشیمی غدیر از تولید ۴۰۰ تن در روز جایزه گرفتیم و جشن گرفتیم.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر گفت: کارخانه پی وی سی در سال ۱۴۰۲ تنها دو روز تعطیل شد. در سال ۱۴۰۲ فقط ۱۹ روز تولید زیر ۳۸۰ تن داشتیم.

وی در خصوص تامین پایدار خوراک EDC ادامه داد: پتروشیمی غدیر در سال ۱۴۰۰ به مدت دو ماه EDC نداشت اما با تصمیمات اتخاذ شده حتی یک قطره EDC وارد نکردیم که این موضوع در سامانه ارزی شرکت منعکس شد. همچنین توانستیم میزان آب RO را کاهش دهیم. مصرف انرژی بسیار کاهش یافته است. متوسط ​​دریافت کلر که زمانی در تاپیکو مطلوب بود، در سال ۱۴۰۰ از ۶۵ به ۷۰ درصد افزایش یافت. در حال حاضر از ابتدای سال هیچ EDC خریداری نکرده ایم.

صفری در خصوص ظرفیت واحد VCM خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ که تعمیرات اساسی خوبی داشتیم تعداد تولید به ۹۹ درصد رسید. ۴۰ درصد فروش ما از طریق صادرات بوده که به دلیل دستورالعمل های نادرست ممنوع شد. اما تولید افزایش یافت. نه تنها ۴۰ درصد صادرات را در داخل فروختیم، بلکه ۲۰ درصد مازاد تولید را نیز در داخل تامین کردیم.

وی درباره کاهش قیمت جهانی پی وی سی توضیح داد: قیمت جهانی پی وی سی از ۲۰۰۰ دلار به ۷۱۰ دلار کاهش یافت که در آبان ۱۴۰۰، ۲۰۰۰ دلار و آبان ۱۴۰۲ به ۷۷۰ دلار رسید.

صفری همچنین بیان کرد: فروش، سود و هزینه تقریبا در یک سطح بود. ما در سال ۱۴۰۱ عدد خوبی را ثبت کردیم. در سال ۱۴۰۲ غدیر سود خوبی داشت، هرچند سوددهی باقی ماند و قیمت ها کاهش یافت.

سود خالص شرکت تا فروردین ماه ۱۴۵۵ میلیارد تومان بود. اما با دو تعدیل در روزهای اخیر که صورت های مالی شرکت بسته شد، این سود با تعدیل های ۲۲۰ و ۲۲۶ میلیارد تومانی به ۱۰۰۹ میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر در خصوص رکوردهای سال ۱۴۰۲ گفت: رکوردهای تولید پی وی سی را ثبت کرده ایم. تولید صنعتی درجه پزشکی، رکورد بالاترین تولید VCM، رکورد فروش تاریخی، کسب تندیس طلایی فروش اعتباری، کسب گواهینامه ۴ ستاره ممتاز در صنعت پتروشیمی، لغو واردات EDC و ارتقاء به بازار اول بورس

صفری ادامه داد: روزهایی بود که پول کمی برای حقوق داشتیم اما مدیریت درخشانی برای ما به حساب می آمد. نیمی از فروش را به صورت اعتباری انجام دادیم و بخش زیادی از سود پتروشیمی غدیر حاصل فروش اعتباری بود. ما با پتروشیمی اروند سازش نکردیم که باعث تثبیت سودآوری شرکت شده است.

وی در مورد محصول یوتیلیتی نیز گفت: شرکت های یوتیلیتی دارند پتروشیمی ها را می بلعد.

مدیرعامل «شغدیر» گفت: امیدوارم سال طلایی پتروشیمی ۱۴۰۲ برای ما سال سختی بود. امسال از روز اول این کار را انجام دادیم. سالی بود که غدیر می توانست بدترین سال خود را تجربه کند اما با همکاری همه کارگران و هر یک از ۶۰۰ کارمند پتروشیمی غدیر توانستیم این سال سخت را به خوبی به پایان برسانیم.

در نهایت در این جلسه مقرر شد:

صورتهای مالی سالانه سال مالی منتهی به ۹ دی ۱۴۰۲ مورد تصویب قرار گرفت.

سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس اصلی و علی البدل برای سال ۱۴۰۳ انتخاب شد. روزنامه اطلاعات و ایران به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار معرفی شدند.

هزینه مسئولیت اجتماعی ۵ میلیارد تومان تصویب شد.

در پایان این مجمع ۵۷۰۰ ریال سود به ازای هر سهم «شاهدیر» بین سهامداران تقسیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا