فرهنگ و هنر

ثبت نام سهام جاماندگان چگونه است؟ / ثبت نام سهام عدالت / مبلغ سومین سود سهام عدالت مشخص شد


ایران تحلیلی –

سهم سهام نوعی کمک معیشتی است که همه مردم می توانند به آن فکر کنند و حتی بازماندگان به فکر ثبت نام در سهام عدالت هستند. سومین سود سهام ماهانه خرداد امسال به حساب مشمولان واریز می شود. سهامداران هر لحظه اخبار را بررسی می کنند تا بتوانند در آن ثبت نام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

آیا ثبت سهام عدالت مجددا انجام می شود؟

اگرچه بیش از ۴۹ میلیون ایرانی دارای سهام عدالت هستند، اما بسیاری از گروه های کم درآمد، کارگران روزمزد، کودکان یا کارگران خوداشتغال در این گروه قرار نمی گیرند. به طور کلی می توان گفت حدود ۳۴ میلیون نفر از ثبت نام و دریافت سهام عدالت بازمانده اند.

در واقع در دولت های گذشته ثبت نام آن بر اساس محل خدمت و موقعیت شغلی افراد انجام می شد و از آنجایی که منبع آماری دقیقی وجود نداشت، ثبت نام آن از کارکنان دستگاه های اجرایی دولت و برخی اقشار آغاز شد. افراد کم درآمد و فقیر از دریافت این سهام کنار گذاشته می شوند.

از این رو برای جبران کوتاهی مجلس و دولت در این زمینه طرحی به نام ساماندهی سهام عدالت در نظر گرفته شد که بر اساس آن دولت قصد دارد به سه گروه بزرگ از مردم بازمانده سهام عدالت ارائه کند. سهام عدالت در مجلس یازدهم پیشنهاد و تصویب شده است. اما در حال حاضر دولت زمان خاصی را برای ثبت نام جدید سهام عدالت ۱۴۰۳ اعلام نکرده است.

افرادی که قصد استعلام این موضوع را دارند می توانند با ورود به سایت samanese.ir با استفاده از کد ملی خود به صورت آفلاین اقدام کنند. برای راهنمایی بیشتر در خصوص نحوه دریافت استعلام آن به لینک زیر مراجعه نمایید.

شروع ثبت سهام عدالت در سال ۱۴۰۳

طبق اعلام رسمی قرار بود به پایان برسد بهمن وزارت کار در ماه گذشته فهرستی از کلیه بازماندگان ثبت نام سهام عدالت را منتشر کرد که شامل گروه هایی مانند فرزندان تازه متولد شده در خانواده های واجد شرایط، افرادی است که برای دریافت سهام مورد نظر ثبت نام کرده اند اما به هر دلیلی ثبت نام آنها انجام نشده است. ، افرادی که پس از پایان مهلت ثبت نام و … تحت پوشش سازمان های حمایتی قرار گرفته اند، آماده و در اختیار مجلس قرار گیرند.

پس از ارائه فهرست مورد نظر، از سوی وزارت کار، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری ثبت نام سهام عدالت ویژه فرزندان و بازماندگان آغاز شود و کلیه واجدین شرایط مجاز به ثبت نام و دریافت سهام مورد نظر باشند. لازم به ذکر است تمامی موارد فوق طبق اعلام رسمی پیش بینی بوده و در حال حاضر لازم به ذکر است که طبق اعلام رسمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آغاز واگذاری سهام عدالت به بازماندگان در دستور کار است. از جانب خرداد ماه فراخوان واگذاری این سهام به ذی نفعان صورت می گیرد.

بازماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

بر اساس اعلام شورای عالی و مجلس، مشمولان دریافت آن به سه گروه تقسیم می شوند:

افراد تحت پوشش کمیته امداد خمینی

افراد تحت حمایت سازمان بهزیستی

شهدای سه دهه اول

بر اساس آمار به دست آمده در سال ۱۴۰۳ ۵ میلیون نفر سهام عدالت تخصیص یافته اند که علاوه بر این افراد، گروه های جدیدی به باقی مانده سهام عدالت اضافه نمی شوند. سود آن فقط برای کسانی است که توسط سازمان کار و رفاه اجتماعی شناسایی شده و برای آنها سبد بورسی تنظیم شده است.

آخر آذر سال گذشته بود که مرحله اول عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت ها به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت در تاریخ ۳ اسفند ماه به نقل از سازمان بورس، در در مرحله دوم، سهامداران دارایی دارایی ۴۹۲۰۰۰ تومان به مبلغ ۴۴۶۰۰۰ تومان بودند. ، ۵۳۲ هزار تومان مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و پرتفوی سهام یک میلیون تومان ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کرد که البته میزان سود دریافتی به سبد سهام فرد بستگی داشت.

درباره این موضوع در ۲۸ ام فروردین ماه مجید عشقی رئیس سازمان در رسانه ملی توضیح داد: یک سری اتفاقات افتاد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود خود را پرداخت کنند. این شرکت ها بیشتر با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما همچنین توصیه کردیم که سود سهام باید پرداخت شود خرداد قادر به جمع آوری این سود و پرداخت سود سهام باقی مانده. البته زمان دقیق آن را شورای عالی بورس باید تعیین کند.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور این سازمان درباره تاریخ واریز این سود افزود: چند شرکت بخشی از سود سهام عدالت را واریز نکردند و پیگیری ها همچنان ادامه دارد. طرف سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی. به محض دریافت مزایا، زمان واریز به اطلاع خواهد رسید.

سپرده گذاری ۱۰ میلیون سهم برای بازماندگان دهک های ۱ تا ۷

در تبصره دوم قانون بودجه سال ۱۴۰۱، نهادها موظف به اجرای اعطای سهام عدالت به بازماندگان شدند، اما به دلایلی اجرای آن به سال ۱۴۰۲ موکول شد تا اینکه در برنامه بودجه دولت موظف به اجرای آن شد. ۱۴۰۲ در ماده ۹ مقررات مربوط به خصوصی سازی و واگذاری سهام دولت. از سهام دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ (۴۴) قانون اساسی در حد درآمد ۳۱۰۵۰۰ نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه بازماندگان اقدام شود. واجد شرایط دریافت این سهام هستند.

بلاتکلیفی در اعطای سهام عدالت به بازماندگان دیگر افراد را به دردسر انداخته است و در همین راستا برخی از مخاطبان با ارسال پیامی خواستار پیگیری این موضوع شدند.

همچنین ابراهیم بازیان رئیس سازمان خصوصی سازی اخیرا در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها در پاسخ به این سوال که واگذاری سهام عدالت با الگوی سال ۸۵ تکرار می شود که طیف وسیعی از جامعه با مشکل مواجه شدند. دریافت وی تاکید کرد: دولت هیچ تعهدی برای واگذاری سهام به همه مردم ندارد چرا که واگذاری سهام منوط به فراهم بودن منابع است. اگر منابع اجازه دهد، سیاست های دولت و در واقع سیاست هیئت حاکمه، تعیین کننده این بحث است. تاکید می کنم شرط هرگونه واگذاری دارایی، منابع دولتی است و بر اساس آن می توان در این زمینه سیاست گذاری کرد.

پیش از این مهدی حاجیوند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفته بود: در حال حاضر ثبت نام سهام عدالت انجام نمی شود و اعطای آن به بازماندگان منوط به این است که هیات دولت. منابع را برای توزیع سهام تخصیص می دهد. assign بر این اساس هرگونه لینک، تماس، پیامک و … در خصوص ثبت نام آن بازماندگان تقلب بوده و امیدواریم مردم به این نکات توجه کافی داشته باشند تا فریب نخورند. بنابراین مردم باید حتما اخبار مربوط به سهام عدالت را از صدا و سیما و رسانه های رسمی پیگیری کنند تا خدای ناکرده در این زمینه با چالش مواجه نشوند.



آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا