محیط زیست

ثبت‌ پنجمین روز وضعیت هوای خطرناک در زاهدان/ شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک است

به گزارش خبرگزاری افق میهن، اگر نگاهی به امروز – جمعه دوازدهم مرداد – بیندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فرا گرفته است، احساس می کنیم. از این رو خبرگزاری افق میهن شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان شهر زاهدان با شاخص ۴۴۰ در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) قرار دارد به طوری که روز گذشته شهر زاهدان در چنین وضعیتی ثبت شد.

در همین راستا سنجش کیفیت هوای امروز در هیچ یک از کلانشهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، این در حالی است که شهر اصفهان روز گذشته در محدوده بسیار ناسالم (بنفش) ثبت شد.

گفتنی است امروز دستگاه سنجش کیفیت هوای کلانشهرهای اصفهان در وضعیت ناسالم (قرمز) با شاخص ۱۵۴ قرار دارد به طوری که شهر زنجان روز گذشته در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار داشت.

بر اساس اعلام سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز شهرهای اراک با شاخص ۱۰۷ در مدار ناسالم (نارنجی) قرار دارند، اما روز گذشته شهرهای تهران و یزد در شرایط ناسالم (نارنجی) ثبت شدند. ).

در این راستا سنجش کیفیت هوای امروز در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۵۲، کرج با شاخص ۶۳، بوشهر با شاخص ۷۲، تهران با شاخص ۹۶، شهرکرد با شاخص ۸۹، بیرجند با شاخص ۵۵، مشهد با شاخص ۸۱، اهواز با شاخص ۹۳ اعلام شد. زنجان با شاخص ۶۸، قزوین با شاخص ۵۳، قم با شاخص ۷۷، کرمان با شاخص ۷۴، کرمانشاه با شاخص ۵۳، بندرعباس با شاخص ۸۶، همدان با شاخص ۷۴. و یزد با شاخص ۸۹ وضعیت هوا سالم (زرد) است.

لازم به یادآوری است که سنجش کیفیت هوا روز گذشته یازدهمین بار بود مرداد ایستگاه های کلانشهرهای کرج، ایلام، بوشهر، شهرکرد، بیرجند، مشهد، اهواز، قم، کرمان، کرمانشاه، رشت و اراک هوای سالم (زرد) دارند.

به این ترتیب دستگاه سنجش کیفیت هوا در شهرهای ارومیه با شاخص ۲۵، ایلام با شاخص ۳۶، بجنورد با شاخص ۳۷، شیراز با شاخص ۴۰، سنندج با شاخص ۴۰ و رشت با شاخص شاخص ۵۰ در حالت تمیز (سبز) قرار دارد. اما دیروز شهرهای تبریز، ارومیه، بجنورد، شیراز، قزوین، سنندج و بندرعباس در وضعیت پاکی (سبز) قرار داشتند.

لازم است بدانید امروز ایستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای اردبیل، سمنان، یاسوج، خرم آباد، گرگان، ساری و همدان ثبت نشده است در حالی که دیروز شهرهای اردبیل، سمنان، یاسوج، گرگان، خرم آباد، ساری و همدان بدون داده ثبت شدند.

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروزه هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) نیستند، بلکه شهری بسیار خطرناک (قهوه ای) هستند. یک شهر ناسالم (قرمز)، یک شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۶ شهر سالم (زرد)، شش شهر (تمیز) و هفت شهر بدون داده ثبت شده است، در حالی که دیروز یک شهر بسیار خطرناک (قهوه ای)، یک شهر بسیار ناسالم بود. شهر (بنفش)، یک شهر ناسالم (قرمز)، دو شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۲ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده ثبت شدند.

مطابق با داده ها، شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم مردم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا