ترندهای روز

ثروتمندترین پادشاهان جهان در سال ۲۰۲۴؛ از سلطان برونئی تا شاهزاده لیختن اشتاین

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ثروتمندترین پادشاهان جهان از نسل اشراف و ثروتمندانی هستند که جزء اصیل جامعه و اقتصاد کشورهای مختلف محسوب می شوند.

حتی در دنیای دموکراسی و دموکراتیزه شدن ثروت، این پادشاهان هنوز دسترسی گسترده ای به املاک، سهام شرکت ها و البته پول دارند.

در زیر فهرستی از ۱۰ پادشاه ثروتمند جهان بر اساس برآوردهای تهیه شده توسط The Business Standard (یک پلت فرم خبری مستقر در بنگلادش) آورده شده است.

ثروتمندترین پادشاهان جهان در سال 2024;  از سلطان برونئی تا شاهزاده لیختن اشتاین

رتبه بندی ثروتمندترین پادشاهان جهان

در رتبه اول ثروتمندترین پادشاه جهان، پادشاه تایلند ماها واجیرالونگکورن با دارایی خالص ۴۳ میلیارد دلار قرار دارد. این ثروت خارق العاده از سهام املاک در بانکوک و همچنین مالکیت بزرگترین شرکت سیمان و بانک این کشور به دست می آید.

به مدت ۸۰ سال، املاک سلطنتی پادشاه تایلند قبل از اینکه در سال ۲۰۱۶ مستقیماً به خود پادشاه منتقل شود توسط اداره املاک تاج و تخت اداره می شد.

این موضوع در سال ۲۰۱۸ به موضوعی کلیدی در موج اعتراضات دانشجویی در کشور تبدیل شد که «بودجه شاهانه بیش از حد» را زیر سوال برد.

ثروتمندترین پادشاهان جهان در سال 2024;  از سلطان برونئی تا شاهزاده لیختن اشتاین

سلطان حسنال بولکیاه، سلطان برونئی، دومین پادشاه ثروتمند با دارایی خالص ۲۸ میلیارد دلار است. بیشتر این ثروت از طریق سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز تامین شده است.

این بخش ستون اصلی اقتصاد کشور است و نیمی از تولید ناخالص داخلی برونئی به درآمدهای نفتی متکی است.

حسنال بولکیاه دوست دارد ثروت هنگفت خود را صرف خرید وسایل لوکس کند، از جمله مجموعه عظیمی از ۷۰۰۰ خودرو به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار و چندین جت شخصی.

ثروتمندترین پادشاهان جهان در سال 2024;  از سلطان برونئی تا شاهزاده لیختن اشتاین

سه پادشاه خاورمیانه، ملک سلمان بن سعود (عربستان سعودی)، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان (ابوظبی) و شیخ محمد بن راشد آل مکتوم (دبی) با ثروتی بین ۱۴ تا ۱۸ در رتبه های سوم تا پنجم قرار دارند. میلیارد دلار البته شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان در می ۲۰۲۲ (پس از جمع آوری این داده ها) درگذشت و محمد بن زاید آل نهیان جانشین وی شد.

پادشاهان اروپایی لوکزامبورگ و لیختن اشتاین ثروتمندترین پادشاهان بعدی هستند. ثروت آنها به میلیاردها می رسد و پس از آن پادشاهان قطر و مراکش قرار دارند. شاهزاده آلبرت دوم موناکو با ثروت تخمینی یک میلیارد دلار در جایگاه دهم این فهرست قرار دارد.

برآورد دقیق ثروت اغلب دشوار است و با ارزش دارایی ها در نوسان است.

ثروتمندترین پادشاهان جهان در سال 2024;  از سلطان برونئی تا شاهزاده لیختن اشتاین

علاوه بر این، در برخی منابع، شاه چارلز سوم و خوان کارلوس اول (پادشاه سابق اسپانیا) جزو ۱۰ پادشاه ثروتمند جهان به شمار می روند که ارزش هر دوی آنها ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا