اخبار بورس

جاماندگان سهام عدالت کجا ثبت نام کنند؟

هر آنچه که باید در مورد بازماندگان سهام عدالت بدانید:

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامتخصیص و ثبت سهام در سال ۱۳۸۳ آغاز شد. در آن زمان بنا به دلایلی برخی از ثبت نام های سهام عقب مانده بود. پس از آغاز تقسیم سود سهام و متعاقب آن افزایش قیمت شرکت های سهامی و آزادسازی سهام، پذیرش سهام توسط بازماندگان افزایش یافت و تقاضا برای سهام در بین بازماندگان افزایش یافت.

در همین راستا در سال ۱۳۹۸ برنامه ریزی لازم برای ثبت نام نوبت دوم سهام سرمایه بازماندگان آغاز و اعطای سهام سرمایه به ذینفعان به تصویب هیات دولت و شورای عالی رسید.

در این مقاله می خواهیم وضعیت فعلی سهام باقیمانده را بررسی کنیم.

  • بازماندگان سهام چه کسانی هستند؟

اشخاص حقیقی با حمایت خیریه و آسیب دیدگان سه دهک اول مشمول سهام عدالت هستند.

  • بازماندگان سهام چند نفر هستند؟

در شهریور ماه امسال بود که سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در همدان گفت: در مجموع حدودا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم باقی مانده و برای متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ و خانواده های حاضر در طرح های حمایتی سهام عدالت پیش بینی شده است.

البته از آمارهای قبلی در مجموع حدود ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر جزء بازماندگان سهام عدالت هستند که از این تعداد حدود ۲ میلیون و ۲۵ هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و حدود یک میلیون و ۳۰۰ نفر نیز بیمه شده اند. کمیته امداد

همچنین مجید عشقی رئیس سازمان بورس آذرماه امسال از دریافت سهام مشمولان جدید خبر داد حدود ۵ تا ۶ میلیون سهامدار هستند.

  • ارزش سهام سرمایه بازماندگان تحت تکفل چقدر است؟

مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، خیریه و دو دهم اول درآمد ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید با ۵۰ درصد تخفیف قرار می گیرند. مبلغ ۱۰ میلیون تومان شما دریافت می کنید.

  • نحوه تخصیص سهام عدالت به بازماندگان تحت تکفل چگونه است؟

این مقدار در اقساط سالیانه بیش از ۱۰ سال از محل سود سالانه شرکت های موجود در پرتفوی سهام عدالت روشن خواهد شد. لازم به ذکر است یک دهم درآمد ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز بدون تخفیف مشمول سهام می باشد.

دریافت كردن سهام عدالت سهامداران هیچ مبلغی به حساب دولت واریز نخواهد شد بلکه این مبلغ از محل سود شرکت پرداخت می شود. ناگفته نماند که سهام واگذار شده تا پایان مهلت پرداخت اقساط به عنوان امانت در کد رابط سازمان خصوصی سازی باقی می ماند.

در صورتی که سود شرکت برای انحلال و آزادسازی سهام کافی نباشد، هر سهامدار موظف است در پایان مهلت پرداخت اقساط، مابقی قیمت سهام را حداکثر ظرف مدت ۶ ماه به دولت پرداخت کند.

در صورت عدم تسویه نهایی، سهام مجدداً به مالکیت دولت در می آید. اگر تسویه حساب اتفاق بیفتد، سهام در سه مرحله آزاد می شود.

  • آیا سهام سبد سهام بازماندگان تحت تکفل بیان شده است؟

در زمان تصویب اجرای دور دوم طرح ثبت سهام، اسامی شرکت هایی که قرار است سهام آنها به مشمولان تخصیص یابد مشخص شد. این در حالی است که منابع در نظر گرفته شده در سبد سهام برای واگذاری سهام کافی نیست.

از سوی دیگر واگذاری سهام شرکت های مس، پتروشیمی و فولاد خلیج فارس علیرغم مخالفت دولت تبدیل شد. دلیل این مقاومت این بود که سهام این شرکت ها سهام غیر قابل واگذاری دولت محسوب می شود. به همین دلیل، سهام موجود در سبد بازماندگان سهام در نهایت انتخاب نشد.

  • بازماندگان باید کجا ثبت نام کنند؟

شرکت سپرده گذاری مرکزی شرایط ثبت نام غیر حضوری بازماندگان سهام را فراهم کرده است. مشمول طبق اعلام رسمی دولت (هنوز اعلام نشده) می توانید در سامانه درخواست سهام و آزادسازی به آدرس ثبت نام کنید samanese.ir بازدید کنید.

باید گفت که در آخرین کامنت در این باره در ۷ دسامبر ۱۴۰۲ مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: کار مشمولان جدید سهام عدالت افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و آسیب دیدگان در حال تکمیل است.سبد سهام برای این منظور پیشنهاد شده و در داخل دولت در حال مذاکره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا