فرهنگ و هنر

جان لاندو تهیه کننده «تایتانیک» و «آواتار» درگذشت :: افق میهن

تهیه کننده برنده اسکار فیلم های «تایتانیک» و «آواتار» در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

به گزارش افق میهن به نقل از ورایتی، جان لاندو، تهیه کننده برنده اسکار «تایتانیک» و هر دو فیلم «آواتار» بر اثر سرطان درگذشت. او ۶۳ سال داشت.

در حالی که والدین لاندو هر دو تهیه کننده فیلم بودند و او در مدرسه هنرهای سینمایی USC تحصیل می کرد، به عنوان شریک قدیمی جیمز کامرون در تولید فیلم هایش، او عاملی در ساخت ۳ فیلم از ۴ فیلم پرفروش تاریخ بود. او با «تایتانیک» به عنوان اولین فیلمی که بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان داشت، تاریخ ساز شد و دو بار با «آواتار» در سال ۲۰۰۹ و دنباله آن «آواتار: آبراه» در سال ۲۰۲۲ رکورد زد.

این تهیه کننده در سال های اخیر به شدت درگیر ساخت دنباله های «آواتار» بود. همزمان کامرون قصد دارد تعداد «آواتار» را به ۵ فیلم برساند که پنجمین فیلم آن در سال ۲۰۳۱ اکران خواهد شد.

در سن ۲۹ سالگی، لاندو معاون اجرایی تولید فیلم بلند در فاکس قرن بیستم شد و بر تولید فیلم هایی مانند «هاردکور ۲»، «پاور رنجرز»، «آخرین موهیکان» و «دروغ های واقعی» نظارت داشت. زمانی که لاندو فاکس را ترک کرد، کامرون فیلمنامه ای برای پروژه ای با نام رمز سیاره یخی به او پیشنهاد داد که لاندو پذیرفت و در نهایت به تایتانیک ۱۹۹۷ تبدیل شد.

لاندو تا پایان عمر با کامرون کار کرد و مدیرعامل شرکت لایت استورم کامرون شد. او همچنین پروژه‌های جانبی شرکت، از جمله کمیک‌های «اسب سیاه» و نسخه‌های چاپی مختلف «آواتار» را در Penguin Random House شکل داد.

از دیگر فیلم‌هایی که لاندو تولید کرده است می‌توان به «مرد پردیس» در سال ۱۹۸۷، «سولاریس» در سال ۲۰۰۲ و «آلیتا: فرشته نبرد» در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.

پیتر جکسون و فرن والش که شرکت WetaFX آنها جلوه‌های بصری فیلم‌های آواتار را خلق کرده است، در بیانیه‌ای گفتند: “جان شور و اشتیاق بی‌نظیری را به پروژه‌هایی که روی آنها کار می‌کرد تزریق کرد.”

جو لتری ناظر جلوه‌های ویژه «آواتار» او را فردی شگفت‌انگیز، سخاوتمند و فیلم‌سازی در سطح جهانی خواند که میراثش برای نسل‌ها باقی خواهد ماند و استیون ریوکین، تدوین‌گر فیلم «آواتار» او را «چراغ راهنمایی برای خانواده «آواتار» نامید. آیا رابرت لگاتو کارگردان «تایتانیک» او را شخصیتی افسانه‌ای نامید و فرانسیس فیشر بازیگر «تایتانیک» به او ادای احترام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا