ورزشی

جان یک انسان در ورزشگاه گرفته شد؛ هیچکس گردن نگرفت

چرا باید از این فوتبال و فدراسیونش انتظار داشته باشیم، فدراسیونی که حتی قوانین خودش را به راحتی زیر پا می گذارد. پس اگر تصمیم به باشگاه رفتن دارید، حتما با پزشک هماهنگ کنید!

یک هوادار فوت کرد و حالا فوتبال کوچک و بزرگ خود را توجیه می کنند که خود را بی گناه معرفی کنند. اما سوال اینجاست که اگر شما مقصر نیستید پس مقصر کیست؟ جان یک انسان در خطر است، پس اگر ناظر بازی، داور مسابقه، کادر فنی تیم ها و ریز و درشت فوتبال مقصر نیستند، مقصر کیست؟

عصر جمعه ثابت شد که فوتبال ایران کیلومترها با فوتبال حرفه ای دنیا فاصله دارد. این بار نه به خاطر نداشتن VAR و تجهیزات پیشرفته و حتی ارائه فوتبال آماتور، بلکه به خاطر بی توجهی به جان یک انسان.

مازیار زارع درست می گوید، ما ثابت کردیم که برگزاری و ادامه یک مسابقه برای ما از هر چیزی حتی جان یک انسان مهمتر است. البته فدراسیون قبلا هم این موضوع را ثابت کرده بود که لیگ را بدون داشتن ورزشگاه مناسب و مورد تایید شروع کرد اما حالا با جابه جایی تیم ها ماجرا فرق می کند، این بار یک نفر در ورزشگاه های غیراستاندارد ایران جان خود را از دست داد. و هیچ کس مسئول نیست .

مثال های خارجی زیادی را می توان ذکر کرد، از لیگ برتر انگلیس گرفته تا لالیگا و کالچو، جایی که بازی به دلیل اتفاقی روی سکوها متوقف شد یا حتی تعطیل شد، اما اینجا ما با بقیه دنیا فرق داریم و دلیل آن این است که کاملا واضح؛ ما فقط به نام فوتبال حرفه ای را حذف کرده ایم و یاد گرفته ایم که چگونه قوانین بین المللی و قوانین خود را دور بزنیم تا به همه بگوییم ما حرفه ای هستیم.

یکی از هواداران فوتبال فوت کرد و حالا همه از قانونی صحبت می کنند که هرگز در فوتبال ایران اجرا نشده و اجرا نخواهد شد. طبق قوانین فیفا باید همزمان با مسابقه دو آمبولانس برای بازیکنان وجود داشته باشد. اگر یکی از آمبولانس ها برای حمل مصدوم از ورزشگاه خارج شود، امکان ادامه بازی وجود دارد، اما باید تدابیری اتخاذ شود تا آمبولانس دیگری جایگزین شود، این یک طرف ماجرا است. اما طبق ضوابطی که از سوی وزارت بهداشت برای تجمعات صادر شده، باید آمبولانسی برای تماشاگران بازی فوتبال آماده شود تا در صورت بروز مشکل سریعا اقدامات پزشکی انجام شود. همانطور که می دانید تهیه این اقلام بر عهده هیئت فوتبال و باشگاه میزبان است. علاوه بر این طبق پروتکل فیفا، تیم پزشکی باید بین تماشاگران تقسیم شود.

البته این قوانین برای فوتبال حرفه ای دنیاست نه فوتبال ما که حتی بدیهی ترین امکانات را هم ندارد. فوتبالی که می خواهد خودش را به عنوان یک حرفه ای مطرح کند اما حتی نمی تواند از جان هوادارانش محافظت کند. فرقی نمی کند که هوادار سرسخت مارینر در استادیوم جان خود را از دست بدهد یا در بیمارستان، این یک بازی رسانه ای برای جلوگیری از پاسخگویی است. نکته مهم این است که مراحل اولیه به درستی انجام نشده است که البته نباید انتظار داشت چرا که به هر حال ما فقط برای خودمان حرفه ای هستیم. شاید از این پس هواداران دوآتسه و هواداران فوتبال باید یک پزشک اختصاصی را به ورزشگاه ببرند تا اگر اتفاقی افتاد منتظر اقدام مسئولان فوتبال نباشند و جان خود را نجات دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا