اخبار بورس

جبران افت‌های هیجانی بورس در کوتاه مدت

عملکرد بازار در هفته نیمه تعطیل چگونه خواهد بود؟

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این هفته معاملات غیرقابل توجهی دنبال می‌شود و احتمالاً روز آینده تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران خواهد بود تحت تأثیر انتظارات افزایش یافته و جبران برخی کاهش ها در کوتاه مدت تداوم می یابد و سپس تا زمانی که دولت تصمیماتی با اثرات میان مدت و بلندمدت اتخاذ کند تثبیت می شود. در این مقطع دورنمای میان مدت و بلندمدت بازار قابل استنباط است، اما با توجه به اطلاعات موجود به نظر می رسد بورس در کوتاه مدت بخشی از زیان خود را جبران کند.

محمود یاسینی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری سرمایه گذاری ملی در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: بخشی از تداوم تحولات مثبت در بازار سرمایه می تواند تاثیرگذار باشد امیدوارم شاهد بازگشت تصمیم گیری منطقی به بازار باشم تشخیص به نظر می رسد انتخاب وزیر جدید اقتصاد و رویکرد وی برای کاهش فاصله ارز نیمایی با بازار آزاد که دیشب مطرح کرده بود، می تواند سیگنال مثبتی را به بازار ارسال کند. بخشی دیگر از تداوم روند مثبت را نیز می توان به این امر نسبت داد جبران منفی عاطفی در گذشته اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: این دو عامل در مجموع به شرایط مثبت بازار کمک کرده است و عمده مسائل مربوط به این است که امیدواریم بار دیگر سیاستگذاران در خصوص یکپارچگی اقتصاد کشور تصمیمات منطقی بگیرند.

نحوه توسعه بازار در هفته نیمه تعطیل

مدیرعامل کارگزاری سرمایه گذاری ملی گفت: به نظر می رسد روند بازار در این هفته تاثیر چندانی نداشته باشد. با توجه به تعطیلات این هفته و این واقعیت که تنها یک روز کاری بین دو روز تعطیل وجود دارد، احتمالاً رویدادهایی را تجربه خواهیم کرد که سهامداران ترجیح می دهند از خطر این رویدادها اجتناب کنند.

یاسینی ادامه داد: احتمالاً در روز آینده بخشی از بازار منحل می‌شود، همانطور که می‌دانیم حجم معاملات قابل توجهی در بخش سهام در بازار وجود ندارد و عملاً نمی‌توان انتظار داشت این وضعیت به بازار روند.

وی افزود: در هفته جاری معاملات کم ارزش همچنان پیگیری می شود و به احتمال زیاد روز آینده تعداد فروشندگان در بازار از خریداران بیشتر خواهد شد.

مروری بر تصمیماتی که بر منافع سهامداران تأثیر می گذارد

یاسینی درباره وعده وزیر اقتصاد مبنی بر مقاومت در برابر تصمیماتی که شرایط میان مدت سرمایه گذاران بورس را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: یکی از این تصمیمات که در سال گذشته به وضوح شاهد آن بودیم، بحث سطح خوراک پتروشیمی ها است که تلاطم قابل توجهی ایجاد می کند. این امر در بازار مورد توجه قرار گرفت و در عمل پس از اعتراضات گسترده، دولت از تصمیم خود عقب نشینی کرد و در این بین منافع سهامداران به خطر افتاد.

وی با تاکید بر لزوم عقلانیت در تصمیم گیری سیاست گذاران، افزود: یکی از عوامل مهم در جلوگیری از تصمیماتی که شرایط سرمایه گذاران را در کانون توجه قرار می دهد، تقویت نقش رئیس سازمان بورس در تصمیم گیری های کلان اقتصادی است. متاسفانه در دولت قبل و در شرایط فعلی این مشکل را تجربه نکردیم. در جلسات تصمیم گیری درباره این گونه مسائل، رئیس سازمان بورس به عنوان فردی که قرار بود حافظ منافع سهامداران خرد باشد، حضور نداشت. اگر این تصمیمات با مشورت سازمان بورس گرفته شود و پیامدهای آن بررسی شود به نتایج بهتری دست خواهیم یافت زیرا سازمان بورس توانایی بررسی و بررسی را دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: علاوه بر این، جدول صنعت تشکیل شده در دوره قبل می تواند دیدگاه سازمان را نسبت به مشکلات و مسائل صنایع واقعی تر کند. بنابراین، گردآوری این ابزارها و گنجاندن آنها در تصمیم‌گیری می‌تواند از تصمیم‌های بدی که در نهایت دولت مجبور به عقب‌نشینی می‌شود، جلوگیری کند.

چشم انداز توسعه میان مدت و بلندمدت بازار سرمایه

یاسینی تصریح کرد: در حال حاضر نمی توان در مورد جهت گیری بلندمدت بازار قضاوت کرد. باید دید تصمیمات چگونه اجرایی می شود و تا زمانی که تصمیمات دولت اجرایی نشود نمی توان شرایط را پیش بینی کرد. در حال حاضر طرح‌ها و ایده‌های مثبتی اعلام شده است، اما با ورود دولت و رسیدگی به مشکلات بخش واقعی اقتصاد، ممکن است تصمیم‌گیری‌ها متفاوت باشد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی تحت تاثیر انتظارات بالا و جبران برخی افت های احساسی، شرایط مثبت بازار در کوتاه مدت ادامه پیدا می کند و سپس تا تصمیم گیری میان مدت و بلندمدت تثبیت می شود در حال حاضر توسط دولت در دست گرفته شود، چشم انداز میان مدت و بلندمدت بازار قابل استنباط است، اما با توجه به داده های فعلی به نظر می رسد. در کوتاه مدت، بازار سهام برخی از زیان های خود را جبران خواهد کرد، اگرچه نه به عنوان یک روند مثبت، بلکه در وضعیت خنثی قرار خواهد گرفت، بنابراین دو عامل ممکن است عامل رشد آن باشد:

۱. تورم: در صورت افزایش قیمت دلار و افزایش بازارها در مقابل، نوبت به بورس می رسد و شاهد افزایش تورم در بورس خواهیم بود که وضعیت جذابی نیست.

۲. رشد بورس به دلیل رشد اقتصادی: این عامل نیز دولت را ملزم به تصمیم گیری دشوار می کند; از جمله نرخ ارز تک نرخی و لغو قیمت گذاری اجباری که ممکن است پیامدهای اجتماعی برای دولت داشته باشد. این موارد اگرچه تصمیم سختی را برای دولت نشان می‌دهد، اما برنامه‌ای درست برای اقتصاد تلقی می‌شود و می‌تواند تاثیر مثبتی بر آینده بورس داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا