ترندهای روز

جدال سازمان سنجش با دیوان عدالت اداری

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

سازمان سنجش آموزش کشور همچنان از معرفی تعدادی از پذیرفته شدگان پزشکی که از تقلب در کنکور از دیوان عدالت اداری تبرئه شده اند به مراجع دانشگاهی خودداری می کند!

در ماده یک قانون دیوان عدالت اداری آمده است: «در اجرای اصل یکصد و هفتاد و سوم (۱۷۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم به دولت. مقامات، واحدها و مقررات خلاف شرع یا خارج از حدود اختیارات، مرجع تصویب کننده، دیوان عدالت اداری… تشکیل شده است برای شکایت از سازمانها و ادارات دولتی به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید و هر چه این دادگاه تصمیم بگیرد در مقام قانون الزامی است.

اما مشاهده می شود که برخی سازمان ها و ادارات دولتی در اجرای رأی شعب و قضات دیوان عدالت اداری لجاجت و مانع تراشی می کنند.

عدم رعایت تصمیمات دادگاه به معنای فرار از قانون است

عدم تمکین از آرای صادره از دیوان عدالت اداری بارها مورد انتقاد و اعتراض مقامات ارشد قضایی از رئیس قوه قضائیه تا رئیس دیوان عدالت اداری قرار گرفته است. مثلاً حجت الاسلام محسنی آژه ای; رئیس قوه قضائیه ۲۵ مهر وی سال گذشته در پاسخ به شکایت مسئولان سازمان غذا و دارو در خصوص برخی از آرای صادره از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، گفت: دیوان عدالت اداری نمی تواند مصلحت سنجی کند و باید به طور کامل مطابق با حکم صادر شده رای دهد. قانون. اینکه شما به عنوان متولیان امور غذا و دارو به برخی مقوله ها مانند نحوه تأسیس داروخانه ها و مسائلی از این دست انتقاد و اعتراض دارید، باید تلاش خود را معطوف به اصلاح قانون کنید.

این در حالی است که در یکی دو سال اخیر ایرادات زیادی به اجرای آرای صادره از دیوان عدالت اداری در حوزه آموزش و پرورش وارد شده است.

آرای دیوان عدالت اداری باید رعایت شود

حجت الاسلام مظفری; رئیس دیوان عدالت اداری بدون توجه به مصلحت هایی که برخی آن را دلیل عدم تمکین از آرای دیوان عدالت اداری می دانند، بارها خواستار رعایت آرای هیئت عمومی و آرای وحدت رویه و در دستور کار قرار دادن آنها شده است. توسط مسئولان سازمان های دولتی

اما همچنان سازمان هایی هستند که از اجرای رأی دیوان عدالت اداری که مطابق قانون است کوتاهی می کنند.

به عنوان مثال سازمان سنجش آموزش کشور از اجرای رأی قطعی دادگاه مبنی بر قبولی در آزمون پزشکی ۱۴۰۱ دانشگاه علوم پزشکی تبعیت نمی کند.

ممنوعیت ادامه تحصیل در رشته پزشکی بدون توجه به تصمیم دادگاه

یکی از داوطلبان کنکور که به دلیل ظن تقلب موفق به ثبت نام در رشته پزشکی نشد به خبرنگار گفت: در سال ۱۳۷۸ دیپلم گرفتم و در سال ۹۳ با رتبه ۷۰۰۰ در رشته بهداشت قبول شدم و پس از آن در سال ۱۳۹۲ با مدرک رتبه ۴۰ در رشته اپیدمیولوژی دانشگاه دولتی قبول شدم و اکنون کارمند اداره بهداشت شهرستان بناب هستم.

وی افزود: از سال ۱۳۹۳ برای قبولی در رشته پزشکی در کنکور شرکت کردم و در نهایت در سال ۱۴۰۱ موفق به قبولی در رشته پزشکی شدم. همه اقوام و همکارانم از این بابت به من تبریک گفتند اما وقتی می خواستم در دانشگاه ثبت نام کنم. بروم سازمان سنجش در پیامکی اعلام کرد که مشکوک به تقلب هستم و باید در آزمون مجدد شرکت کنم. در واقع سازمان سنجش می گوید من مشکوک به تقلب هستم و به دلیل معدل پایین نمی توانم پزشکی بخوانم. اما من تقلب نکردم.

این داوطلب ادامه داد: به هر حال برای اثبات توانایی هایم در آزمون مجدد سازمان سنجش شرکت کردم. در این آزمون در دو رشته از سه درس حداکثر نمره لازم را کسب کردم اما در یک درس موفق به کسب حداکثر نمره نشدم و سازمان سنجش من را مردود اعلام کرد!

وی افزود: من به همراه تعدادی دیگر از کاندیداها به دیوان عدالت اداری شکایت کردم که دیوان به ۷۰ کاندیدا رای داد تا رای سازمان سنجش لغو شود اما این تصمیم تا امروز اجرایی نشده است! من حدود دو سال پیش در کنکور پزشکی قبول شدم اما همچنان منتظرم تا بتوانم در رشته پزشکی ثبت نام کنم اما تا امروز این موضوع محقق نشده است و رای دیوان عدالت اداری که به نفع من است، اجرا نشده است.

مجازات عدم تمکین از اجرای حکم دیوان عدالت چیست؟

ماده ۱۱۲ قانون اصلاح تشکل ها و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری (مصوب ۱۴۰۲) درباره معترضین به آرای دیوان عدالت می گوید: «در صورتی که محکوم علیه به اجرای آراء معترض باشد. پرونده توسط رئیس دادگاه برای رسیدگی و تجدیدنظر به شعبه صادرکننده رأی قطعی ارجاع می‌شود.» به انفصال از خدمات دولتی تا پنج سال یا محرومیت از حقوق اجتماعی تا پنج سال و جبران خسارت وارده محکوم خواهد شد.

اما همچنان تعدادی از مدیران هستند که مانع اجرای رأی دیوان عدالت اداری توسط سازمان متبوع خود می شوند. و به نظر می رسد دیوان عدالت اداری به اجرای دعاوی حقوقی کافران و انفصال آنها از خدمات دولتی – حتی اگر کمترین مقدار باشد – این سنت جاافتاده عدم اجرای آرای دیوان را برای همیشه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا