بانک و بیمه

جدول سقف اجاره بهای ۳۱ استان؛ یزد بیشترین و زاهدان کمترین| معاون وزیر: قانون را رعایت کردیم

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: در آخرین روز هفته گذشته یکی از مصوبات مهم هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محمد مخبر رئیس جمهور مستقر اعلام شد که حاوی نکات مهمی بود.

اگرچه برخی از کارشناسان صنعت مسکن، تعیین سقف اجاره بها را راه حلی برای کنترل قیمت اجاره بها نمی دانند، اما دولت سیزدهم تعیین سقف اجاره بها را بهترین راه برای کنترل و کاهش التهاب در بازار مسکن در مقطع کنونی دانست.

اگرچه اکثر کارشناسان املاک می گویند اجاره بها و نرخ آن تابعی از قیمت ملک است و اگر دولت در تعیین سقف تورم بالا را در نظر نگیرد، بدون شک این برنامه از سوی مالکان و حتی برخی از مالکان نادیده گرفته خواهد شد. .

هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری بازار که آیا تعیین سقف اجاره بها بر اساس گزارش های تجربی بازار مسکن بوده است؟ و اینکه آیا تورم عمومی در نظر گرفته شده است؟ وی گفت: وزارت راه و شهرسازی همواره بر اساس قانون عمل کرده است. به هر حال قانون به صراحت می گوید که می توانیم سقف اجاره بها را ۵۰ تا ۱۰۰ برابر نرخ تورم عمومی تعیین کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که به خوبی می دانیم تورم عمومی در حال حاضر ۴۰ درصد است و سقف اعلام شده نزدیک به این ارقام است؟ وی تاکید کرد: طبق قانون معتقدیم با تورم ۴۰ درصدی می توانیم بین ۲۰ تا ۴۰ درصد برای اجاره بها سقف تعیین کنیم.

این اظهارات در حالی است که ارزش ۲۲ تا ۲۵ درصدی بر اساس تورم مرکز آمار و رعایت قانون تنظیم مقررات زمین، مسکن و اجاره تعیین و اعلام شده است، اما مسلم است که تورم ۴۰ درصدی یا بیشتر در این امر تاثیرگذار خواهد بود. در بازار مسکن و اجاره سایه انداخت.

جدول سقف اجاره بها برای 31 ایالت فدرال؛  یزد بیشترین و زاهدان کمترین معاون وزیر: قانون را رعایت کردیم

«فردین یزدانی» کارشناس صنعت مسکن در پاسخ به این سوال که آیا قانون تعیین سقف اجاره بها می تواند به بازار مسکن کمک کند؟ آیا سقف های اعلام شده بر اساس تورم عمومی کشور بوده است؟ وی گفت: افزایش قیمت اجاره بها همواره بر اساس نرخ تورم بوده و اجاره بهای آپارتمان بیش از نرخ تورم افزایش نداشته است بنابراین به این نتیجه می رسیم که این قانون موضوع جدیدی نیست.

وی ادامه داد: کمترین تورم استانی و بیشترین تورم حدود ۲۰ درصد از یکدیگر فاصله دارند. آخرین نرخ متوسط ​​تورم اعلام شده در کل کشور ۳۷ درصد، کمترین نرخ تورم در استان ها حدود ۲۸ درصد و بالاترین نرخ تورم حدود ۴۲ درصد بوده است.

اما سقف اجاره بها مصوب در مراکز استان ها نشان می دهد که شهر یزد با ۲۵.۲ درصد و زاهدان با ۲۲ درصد کمترین افزایش اجاره بها را به ثبت رسانده اند.

نکته ای که در این جدول به خوبی قابل مشاهده است این است که چندین شهر بزرگ کشور مانند تهران ۲۵ درصد تعیین شده است.

اردبیل، اصفهان، کرج، ایلام، تبریز، ارومیه، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد ۲۵ درصد، اهواز، زنجان و سمنان ۲۳ درصد، زاهدان ۲۲ درصد، شیراز. قزوین، قم، سنندج، کرمان و کرمانشاه ۲۵ درصد، یاسوج ۲۳ درصد، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری. اراک، بندرعباس و همدان ۲۵ درصد و یزد ۲۵.۲ درصد را به خود اختصاص داده اند.

جدول سقف اجاره بها برای 31 ایالت فدرال؛  یزد بیشترین و زاهدان کمترین معاون وزیر: قانون را رعایت کردیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا