بانک و بیمه

جدیدترین آمار پرداخت وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی| افزایش سقف تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی چه شد؟

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: طبق قانون ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی به متقاضیان پرداخت شد و از اوایل دهه ۸۰ دولت تصمیم گرفت برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی به متقاضیان وام بانکی ارزان قیمت اعطا کند.

سال گذشته وام مسکن روستایی برای اولین بار از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار رسید و این مشکل بی نظیر بود و برای بانک ها تامین مالی و پرداخت به موقع آن بسیار سخت بود.

به همین منظور، رویه های اداره ضمانت وام ۳۵۰ میلیون تومانی در سال گذشته مشکلات زیادی را برای متقاضیان و حتی ۹ بانک عامل ایجاد کرد، اما آن طور که روسای بنیاد مسکن توضیح می دهند، آمار معرفی به بانک ها و ارائه پرونده کافی بوده است. و آمار خوب

با روی کار آمدن دولت چهاردهم و تاکید مسعود مزکیان رئیس جمهور بر برنامه هفتم توسعه، به نظر می رسد برخی تصمیمات خلق الساعه برای بازپرداخت وام مسکن تا حدودی از بین برود.

اکنون با روی کار آمدن دولت چهاردهم و تاکید مسعود مزکیان رئیس جمهور بر برنامه هفتم توسعه، به نظر می رسد برخی تصمیمات خلق الساعه در خصوص پرداخت وام مسکن تا حدودی از بین برود.

در برنامه هفتم توسعه به نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار ملک اشاره شده است اما بر سقف وام مسکن و میزان افزایش آن تاکیدی نشده است.

به نظر می رسد یکی از این تصمیمات افزایش سقف وام مسکن روستایی و افزایش تعداد خانه های روستایی در دسترس برای نوسازی باشد. چون در برنامه هفتم توسعه از نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد صحبت شده، سقف وام مسکن و میزان افزایش آن مورد تاکید قرار نگرفته است.

غلامرضا صالحی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار، در پاسخ به این سوال که آخرین آمار پرداختی مجتمع های مسکونی روستایی تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان در چه وضعیتی است. بانک های عامل؟ وی گفت: پس از تشکیل کمیسیون زیربنایی دولت به ریاست فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی باید گزارشی از وضعیت موجود و شرایط موجود در نوسازی و ساخت منازل روستایی به این کمیسیون ارائه کنیم. و تا حدودی باید از اقدامات انجام شده و ضرورت این برنامه ها دفاع کرد

در قانون برنامه هفتم توسعه درباره وضعیت نوسازی منازل روستایی مقرر شده است که سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نوسازی و ساخته شود.

وی ادامه داد: همانطور که در قانون مشخص و تاکید شده است، نوسازی و ساخت مسکن روستایی به نفع کشور است به هر حال تمرکز دولت چهاردهم بر برنامه هفتم توسعه است و قانون نیز مشخص کرده است. برنامه هفتم توسعه که قرار است سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نوسازی و ساخته شود.

در برنامه هفتم توسعه به تعداد و سقف وام مسکن روستایی اشاره ای نشده است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: پس از تاکید مسعود بیزیکیان رئیس جمهور بر اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، به نظر می رسد برخی تصمیمات در خصوص برنامه های مسکن روستایی از نظر تعداد نوسازی تغییر کند. اما آنچه مشخص است این است که در برنامه هفتم توسعه تعداد و سقف وام مسکن روستایی ذکر نشده است.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی برای افزایش سقف وام مسکن روستایی که در حال حاضر ۳۵۰ میلیون تومان است به ۴۰۰ میلیون تومان ارائه می شود؟ وی تاکید کرد: همانطور که در برنامه هفتم توسعه نیز اشاره کردم تعداد واحدهای مسکونی مورد نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است اما برای سقف بالای وام مسکن روستایی رقمی در نظر گرفته نشده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: به هر حال تلاش ما این است که گزارشی از وضعیت موجود به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه کنیم. تلاش ما این خواهد بود که یک گزارش واقعی در مورد نوسازی خانه های روستایی و سایر موارد مرتبط با روستا به این کمیسیون ارائه کنیم.

در حال حاضر ۵۴ درصد از خانه های روستایی بازسازی و مقاوم سازی شده اند

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از خانه های روستایی کشور مقاوم سازی شده اند؟ وی گفت: درصد مقاوم سازی خانه های روستایی افزایش چشمگیری داشته است زیرا سقف تسهیلات در سال های اخیر تا حدودی بهتر شده است.

برای ۳۰۰ هزار درخواست برای وام ۳۵۰ میلیونی به بانک های عامل توصیه نامه صادر و برای ۱۴۰ هزار درخواست قرارداد منعقد شد.

صالحی درباره وضعیت فعلی پرداخت تسهیلات روستایی به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان نیز گفت: در حال حاضر برای ۳۰۰ هزار درخواست وام ۳۵۰ میلیون تومانی به بانک های عملیاتی معرفی نامه صادر شده و برای نزدیک به ۱۴۰ هزار درخواست نیز قرارداد منعقد شده است.

مجتمع های مسکونی روستایی از بهمن ماه گذشته پس از طی مراحل اداری اخذ ضمانت نامه از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، به ۹ بانک عملیاتی ابلاغ و مراحل آغاز شد. اما از ابتدا دی در ماه ۱۴۰۲ پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی آغاز شد و در این مدت ۱۰۰۰ درخواست وام ۳۵۰ میلیونی به بانک های عامل ارائه شد و برای نزدیک به ۱۴۰ هزار درخواست قرارداد منعقد شد.

همانطور که آمار نشان می دهد با استقبال متقاضیان مسکن مواجه شد و همانطور که مسئولان بنیاد مسکن پیش بینی کرده بودند قرار بود تخصیص ۳۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ و معرفی به بانک های عامل انجام شود. خرداد این ماه به پایان می رسد و سپس پیشنهاد وام ۴۰۰ میلیون تومانی برای تصویب به دولت ارائه می شود. با بیانات آیت الله رئیسی و تشکیل دولت چهاردهم باید منتظر ماند و دید که وضعیت گزینه های مسکن و میزان سقف چگونه پیش می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا