فرهنگ و هنر

جدیدترین طرح‌های حمایت از هنرمندان :: ایران تحلیل

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن ارائه گزارشی کوتاه از روند فعالیت های خدماتی و برخی ابعاد مطرح شده در این مجموعه، از رونمایی از چند طرح حمایتی جدید در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش ایران تحلیل، سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با ارائه گزارشی از فعالیت های مجموعه تحت مدیریت خود در ماه های اخیر و تشریح اخبار جدید حمایتی گفت: ماهیت تمامی فعالیت های صندوق اعتباری هنر فقط حمایتی است. . به این ترتیب از ابتدای دولت سیزدهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به کار کردیم. در این راه چندین طرح حمایتی داشتیم و امروز بسیار خوشحالم که بیش از ۳۸ طرح حمایتی در قالب خدمات رسانی به ۱۰۳ هزار نفر از اعضای صندوق در حوزه های فرهنگی، هنری، رسانه ای، قرآن و عترت انجام شده است. . این طرح های حمایتی شامل خدماتی مانند درمان، ارائه تسهیلات، مسکن، خرید خودرو و موارد دیگر است که امیدوارم ادامه داشته باشد. ما این مسیر را ادامه می دهیم و تمام تلاشمان این است که کارهای مختلف دیگری در زمینه گسترش خدمات انجام دهیم و بتوانیم در سال آینده این خدمات را در گستره وسیع تری ارائه کنیم.

طرح جدید وزارت ارشاد در زمینه اشتغال زایی و درآمدزایی

وی افزود: امروز بسیار مفتخریم، علاوه بر خدماتی که به اعضای صندوق اعتباری هنر ارائه می کنیم، بیش از ۶۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیش از ۴۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند؛ یک فرآیند. که تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم تا به تدریج در مسیری گام برداریم که به توانمندی هنرمندان می انجامد، در این زمینه به ویژه در حوزه هنرهای تجسمی برنامه ریزی هایی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم زمینه اشتغال را در این فضا فراهم کنیم. شک نکنید این موضوعات در صورت تحقق می تواند به یکی از دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های حمایتی تبدیل شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: این خبر را برای اولین بار در رسانه ها اعلام می کنم. در حال برنامه ریزی و اجرای طرحی هستیم که پایه های اصلی آن در سال جاری گذاشته شده است و امیدوارم در سال آینده به صورت گسترده اجرا شود. این طرح با محوریت موضوع «زنجیره توانمندسازی هنرمندان» اجرا می‌شود و طی آن هنرمندان جوان و آن دسته از دانشجویانی که ابتدا آموزش‌های هنری لازم را می‌گذرانند، موفق می‌شوند در مسیر تبدیل این آموزش‌ها به درآمد قرار گیرند. شرایطی که در بسیاری از آموزش های هنری وجود ندارد و هنرجویان عزیز نمی دانند برای کسب درآمد از آموخته هایشان چه کنند.

راه اندازی مرکز نوآوری و تسریع کسب و کارهای فرهنگی و هنری

پوراحمدی ادامه داد: بر اساس آنچه توضیح دادم اخیرا مجموعه ای با عنوان «مرکز مسیر اقتصاد هنر» با فعالیت صندوق اعتباری هنر طراحی شد که مرکز مشاوره توسعه کسب و کارهای مرتبط با فعالیت های فرهنگی و هنری محسوب می شود. کار اصلی این مرکز زمینه سازی برای رشد و توسعه مشاغل فرهنگی و هنری پس از طی مراحل آموزشی هنرمندانی است که بتوانند در زمینه درآمدزایی به نتایج مطلوبی دست یابند. در این قالب مرکزی با نام «مرکز نوآوری و شتاب کسب و کار فرهنگ و هنر» راه اندازی شده است که از ابتدای سال جاری در قالب فضاهای اشتراکی و مشارکتی فعالیت خود را آغاز کرده است و سایر جزئیات به زودی اعلام می شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است که در قالب این طرح هایی که ذکر کردم، همه کسانی که آموزش های لازم را در زمینه های مختلف هنری دیده اند، در مسیر رشد قرار گیرند. رایزنی های اقتصادی و همچنین ایجاد فضاهای آشنا با محیط کسب و کار باید ایرادات خود را شناسایی کرده و در گام بعدی برای رونق کسب و کار فرهنگی و هنری خود در جهت تجاری سازی گام های موثری بردارند. در همین قالب پروژه ای با عنوان «آرت فریم» در نظر گرفته شده است که می تواند نقشه راه مناسبی برای عرضه و فروش محصولات فرهنگی و هنری باشد. فرآیندی که پس از آن هنرمندان می توانند با تطبیق با نیازهای عمومی جامعه کارهای مربوط به فروش و درآمدزایی محصولات خود را انجام دهند.

کسب درآمد ۳۰ میلیون تومانی در قالب طرح «گاب حنار».

وی در ادامه سخنان خود به تداوم اجرای طرح «آرت فریم» در صندوق اعتباری هنر اشاره کرد و گفت: طرح «آرت فریم» از سال ۱۴۰۲ آغاز شده و در حال حاضر بیش از ۴۵ هنرمند از حوزه هنرهای تجسمی فعالیت می کنند. به ویژه خوشنویسی و نقاشانی که طی ماه های گذشته دچار مشکل شده بودند در این طرح شرکت کردند و امروز بسیار خرسندیم که هر یک از این عزیزان به واسطه شرکت در این طرح توانسته اند ماهیانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان درآمد کسب کنند. موضوعی که گامی برای توسعه اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر بوده است.

پوراحمدی افزود: بسیار امیدوارم با تلاش و برنامه ریزی همکارانم در صندوق اعتباری هنر و سایر مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدامات موثری برای حضور ۵۰۰ هنرمند در قاب هنر انجام دهیم. پروژه سال آینده روندی که در صورت موفقیت می تواند ماهیانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای هر یک از این هنرمندان درآمد داشته باشد.

حمایت از رویدادهای هنری سال ۱۴۰۳ و داستان فرهنگسرای نیاوران

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در بخشی دیگر از سخنان خود به حمایت گسترده صندوق اعتباری هنر از رویدادهای فرهنگی هنری سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: حمایت از رویدادهای هنری و فرهنگی سال ۱۴۰۳ یکی از رویکردهای مهم سال ۱۴۰۳ است. صندوق هنر در سال آینده که در این زمینه با توجه به مجوزهای اخذ شده در این زمینه، قرار است از رویدادهای مختلف هنری و فرهنگی به ویژه در استان ها و شهرهای مختلف کشور حمایت شود تا زمینه بیشتر برای معرفی فراهم شود. هنرمندان ارزشمند کشورمان

وی درباره مجموعه فرهنگسرای نیاوران تهران نیز گفت: مجموعه فرهنگسرای نیاوران به تازگی با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار صندوق اعتباری هنر قرار گرفته است. در این چارچوب سعی داریم ابتدا آن را بهبود بخشیم. در همین راستا تعمیرات اساسی بنا آغاز شده است تا به زودی شاهد فعالیت های جدی و موثر در این زمینه باشیم. شرایطی که به زودی این مجموعه ارزشمند را به مکانی مهم و ضروری برای گفتگوی هنرمندان عزیزمان تبدیل خواهد کرد.

پاسخ به حواشی شرط فروش خودرو و خبری امیدوارکننده برای سال آینده

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای طرح‌های حمایتی آسان‌تر و ارزان‌تر برای خرید خودرو از طریق همکاری صندوق با شرکت‌های خودروسازی، پس از حادثه واگذاری خودروهای یک شرکت که با حمایت حداکثری اعضای صندوق مواجه شد، گفت: گفت: قطعا در این زمینه. ما یک برنامه داریم؛ اما تا به نتیجه لازم برسیم نمی توانیم اطلاعات دقیقی داشته باشیم. اصولا ما هر طرح حمایتی را طراحی می کنیم، شامل شرایطی می شود که می تواند برای اهالی فرهنگ، هنر، رسانه، قرآن و عترت امکانات ویژه ای داشته باشد وگرنه اجرای همان طرح های حمایتی که در بطن کلی جامعه وجود دارد، طبیعتا است. برای این عزیزان ارزشی ندارد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته از همه کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می کنند تقاضا دارم به سامانه اینترنتی «آرت کارت» مراجعه کنند. در این سامانه بیش از ۱۶۰۰ خدمت بر روی «کارت هنر» به عنوان شناسنامه طراحی کردیم که شامل امکانات بسیار متنوعی از رشته های پزشکی گرفته تا گردشگری و غیره است. در عین حال من و همکارانم تمام تلاش خود را برای گسترش این نوع خدمات انجام می دهیم. البته اخیرا زیرساخت هایی فراهم شده تا بتوانیم با داشتن سیستمی قوی در زمینه پشتیبانی، فرآیند خرید اینترنتی را آغاز کنیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری حنار درباره موضوع تسهیلات خودرو و انتقادات مطرح شده اظهار داشت که این طرح حمایتی تفاوت چندانی با روند فروش خارج از مجموعه صندوق نداشته است. ; اگر بخواهیم با کارخانه های این حوزه مذاکره کنیم، نمی توانیم برای بسیاری از خودروها مجوز لازم را بگیریم. البته ما همچنان درگیر مذاکرات هستیم و امیدوارم پس از نهایی شدن مذاکرات نتایج لازم را اعلام کنم. اما در زمینه همین خودروهایی که ما در صندوق تسهیلات خرید اقساطی برای آن ها در نظر گرفته ایم، باید بگویم که اگر همین الان به سامانه این شرکت مراجعه کنید، می بینید که این خودرو به صورت اقساطی فروخته نمی شود. در عین حال مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان نیز به عنوان پیش فروش تعیین شد که در طرح خودمان آن را به ۳۲۰ میلیون تومان کاهش دادیم. در نرخ سود نیز تفاوت هایی وجود داشت که در صورت اجرای طرح صندوق می توانست نزدیک به ۷۰ میلیون سود برای آنها به همراه داشته باشد اما با توجه به این طرح، صندوق از جریان «نرخ سود» خارج شد.

پوراحمدی در پایان سخنان خود تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این است که طرح های حمایتی گسترده ای را برای جامعه اصیل فرهنگ، هنر، رسانه، قرآن و عترت ارائه کنیم و هر روز تلاش می کنیم شرایطی را به این امکانات حمایتی بیفزاییم که امیدوارم بتوانیم شرایطی را به این تسهیلات حمایتی اضافه کنیم. این قشر محترم و فرهیخته جامعه ایران را راضی خواهد کرد.» برای سهم خودمان فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا