اخبار اقتصاد ایران

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله/ پیش‌بینی یک عضو اتاق بازرگانی از قیمت دلار :: افق میهن

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه در چند روز آینده شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود، گفت: هیجان بازار ارز به پایان رسیده است.

به گزارش افق میهن، در معاملات امروز سه شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳، هر اسکناس دلار آمریکا با نرخ ۴۹ هزار و ۱۴۵ تومان و حواله دلاری با نرخ ۴۵ هزار و ۲۹۵ تومان معامله می شود.

قیمت هر اسکناس یورو در صرافی ایران نیز به ۵۴ هزار و ۸۶۵ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۵۰ هزار و ۵۶۷ تومان رسیده است.

از سوی دیگر اسکناس درهم امارات ۱۳ هزار و ۳۸۲ تومان و نرخ حواله آن ۱۲ هزار و ۳۳۳ تومان است.

قیمت یکصد دینار عراق امروز در صرافی با ۳۷ هزار و ۵۳۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته اعلام شد. زائران اربعین از پنجم تا بیست و یکم شهریور ماه می توانند ارز مازاد خود را به همان بانکی که ارز را با نرخ مرکز مبادلات تهیه کرده است بفروشند.

* پیش بینی یکی از اعضای اتاق بازرگانی از تغییر قیمت دلار

جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: کارشناسان و فعالان اقتصادی می دانند که نرخ ارز متاثر از عوامل زیادی است که برخی از آنها اقتصادی و برخی غیراقتصادی است.

او به مهر وی بیان کرد: در بحث عوامل غیراقتصادی مهم ترین عاملی که بر نرخ ارز تاثیر می گذارد انتظارات تورمی است و هرگونه تعامل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و حتی شبه اقتصادی می تواند انتظارات تورمی را افزایش یا کاهش دهد.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح کرد: در گذشته به دلیل تنش های سیاسی-نظامی، اقتصاد و بازارهای مالی ایران نوسانات زیادی داشت و افزایش نرخ ها برگشت ناپذیر بود، اما در دو سال اخیر به دلیل با مدیریت صحیح بازار و انتظارات، این نوسانات هیجانی قابل کنترل شد، بنابراین پس از مدت کوتاهی و با کاهش التهابات و هیجانات، اقتصاد و بازار به نقطه تعادل خود بازگشتند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در آخرین مورد با شهادت اسماعیل هنیه در تهران، نرخ ارز شروع به رشد کرد اما پس از تخلیه هیجانات، نرخ به کانال های قبلی خود بازگشت و در حال حاضر شاهد روند نزولی هستیم. نرخ های موجود در بازار

سنجابی تصریح کرد: در این رویدادهای سیاسی عواملی به صورت ناهماهنگ و غیرمنطقی بر رشد انتظارات تورمی تاثیر می گذارد که شامل مدیریت بازار بازارسازان غیررسمی و نیمه رسمی می شود. این بازارسازان سفته بازانی هستند که به دنبال ایجاد اختلال و نوسان در بازار ارز هستند.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح کرد: سفته بازان با تشدید انتظارات تورمی سعی در افزایش نرخ ارز دارند و آن را برای چند روز بالا نگه می دارند و پس از اتمام سود، ارزهای خود را به فروش می رسانند.

سنجابی در پایان تاکید کرد: در این شرایط حفظ انتظارات تورمی در اوج بیش از آنکه مولفه اقتصادی داشته باشد یک مولفه سیاسی است و انتظارات تورمی نمی توانند برای مدت طولانی در اوج خود باقی بمانند یعنی انتظارات تورمی به سطح خود بازگردد. تعادل بعد از مدتی آنها بر می گردند در این شرایط نرخ ارز نیز به قیمت های تعادلی گذشته کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا