محیط زیست

جدیدترین پیش‌بینی بارش‌ها در کشور

به گزارش خبرگزاری افق میهن، بر اساس تحلیل نمودارهای هواشناسی در هفته دوم سال زراعی جاری، یعنی از نهم تا پانزدهم مهرماه، استان های ساحلی خزر بیشترین بارندگی را تجربه کردند.

میانگین بارندگی استان بوشهر ۰.۵ میلی‌متر، تهران ۱.۹ میلی‌متر، خراسان جنوبی ۰.۳ میلی‌متر و قم ۰.۱ میلی‌متر بیشتر از میانگین بلندمدت بارندگی در هفته جاری است و میانگین بارندگی کشور ۰.۸ میلی‌متر کمتر از بلندمدت است. -میانگین ترم است

حداکثر بارندگی تجمعی در این هفته در ایستگاه بورخیل در استان مازندران به وسعت ۷۶.۶ میلی متر و ایستگاه جالین و جعفرآباد در استان گلستان به ترتیب ۶۳ و ۶۰ میلی متر ثبت شدند.

بارش بیش از حد نرمال تا ۴۰ میلی متر در گلستان و آذربایجان غربی ثبت شد

با توجه به نقشه هایی که انحراف کل بارندگی های دریافتی در کشور را نسبت به بلندمدت نشان می دهد، در اکثر استان های کشور انحراف بارندگی های دریافتی نسبت به بلندمدت در این هفته در شرایط نرمال بوده است. و استان های گلستان و آذربایجان غربی در بخش هایی از محدوده خود بارندگی بیشتری داشتند. از معمولی تا ۴۰ میلی متر.

استان‌های مازندران و گیلان نیز در بخش‌هایی از محدوده خود تا ۸۰ میلی‌متر بارندگی کمتر از نرمال داشتند و در سایر استان‌های کشور بارندگی‌ها نرمال بود.

آخرین پیش بینی بارندگی در کشور/ هوای پاییزی 3 درجه گرمتر می شود

ترس خفیف تا شدید در ۱۶ استان کشور

در این مدت اکثر استان های کشور از نظر شاخص موثر خشکسالی در شرایط نرمال بوده اند و استان های خراسان رضوی و جنوبی، سمنان، مازندران، تهران، البرز، قزوین، زنجان، قم، مرکزی، همدان. اصفهان، بوشهر، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان در بخش‌هایی از محدوده خود ترس‌های خفیف تا شدید داشته‌اند.

همچنین استان‌های گلستان و آذربایجان غربی در بخش‌هایی از منطقه خود دارای خشکسالی خفیف تا متوسط ​​و در سایر نقاط خشک‌سالی ضعیف تا شدید بوده و استان‌های خراسان شمالی، گیلان، اردبیل و آذربایجان شرقی نیز در بخش‌هایی از منطقه خود خشکسالی ضعیف تا شدید و وضعیت را نشان می‌دهند. برای سایر استان های کشور در شرایط عادی قرار داشتند.

آخرین پیش بینی بارندگی در کشور/ هوای پاییزی 3 درجه گرمتر می شود

رکورد افزایش ۱.۲ درجه سانتی گرادی دما در استان های کشور

بنابراین میانگین دمای ثبت شده در استان های کشور، کل کشور افزایش ۱.۲ درجه سانتی گرادی را شاهد بوده که اکثر استان ها را شامل می شود و همچنین بیشترین ناهنجاری مثبت در میانگین دمای هفته مربوط به استان کرمان توسط ۲.۳ درجه سانتیگراد و بیشترین ناهنجاری منفی دما مربوط به استان قزوین یک درجه سانتیگراد بوده است.

استان‌های سمنان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، البرز، مرکزی، قم و زنجان نسبت به میانگین بلندمدت تغییر دمای چشمگیری نداشتند.

آخرین پیش بینی بارندگی در کشور/ هوای پاییزی 3 درجه گرمتر می شود

آخرین پیش بینی بارندگی در کشور

بر اساس پیش بینی ها از ۲۳ تا ۲۹ بارندگی خواهد بود مهر در سواحل شرق و غرب خزر، زاگرس شمالی و نواحی محدود در زاگرس میانی کمتر از نرمال و سایر مناطق کشور نرمال و عمدتاً بدون باران و یا بارندگی در آنها قابل توجه نخواهد بود.

در هفته آینده یعنی از ۳۰ ام مهر تا ششم آبان همچنین غیرعادی بودن بارندگی در استان های واقع در دو سوی البرز و شمال غرب و شرق در حد نرمال خواهد بود و برای جنوب شرق کشور بارندگی محدود پیش بینی می شود و سایر مناطق کشور نیز بدون بارش خواهند بود. بارندگی یا میزان بارندگی آنها کمتر از حد معمول باشد.

بارش غیرعادی از هفتم تا سیزدهم آبان در استان های واقع در شمال غرب و در دو سوی رشته کوه های البرز، شمالی، زاگرس میانی و جنوبی نرمال و در سایر مناطق بارندگی چشمگیر نخواهد بود.

پاییز گرم تری در انتظار کشور است

همچنین میانگین نقشه های پیش بینی دمای هوا در چهار هفته آینده نشان می دهد که طی روزهای ۲۳ تا ۲۹ مهر دمای هوا در شرق و شمال شرق کشور نرمال و در سایر مناطق تا ۳ درجه سانتی گراد بالاتر از نرمال خواهد بود و بیشترین افزایش در شمال غرب تا جنوب غرب کشور و دامنه های جنوبی رشته کوه های البرز رخ می دهد.

در طول دوره ۳۰ مهر تا ۱۳ آبان همچنین دمای هوا در استان های شمالی نرمال و در سایر مناطق تا ۳ درجه بالاتر از نرمال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا