محیط زیست

جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا اردیبهشت + جزئیات کارنامه بارش‌های فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، بر اساس داده های سازمان هواشناسی طی هفت روز گذشته منتهی به بیست و دوم فروردین ماه در این بازه زمانی ۷.۷ میلی متر بارندگی داشته که در بلندمدت ۶.۲ میلی متر و ۲۴.۵ درصد بیشتر است. باران در این بازه زمانی دریافت شد.

از ابتدای ماه جاری تا بیست و دوم فروردین در کشور به طور متوسط ​​۲۶ میلی متر بارندگی به ثبت رسیده که میزان آن در بلندمدت ۲۷.۸ میلی متر است که در نتیجه با کاهش ۶.۴ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته مواجه بوده ایم. بلند مدت

از ابتدای امسال تا ۲۲ ام فروردین به طور میانگین ۱۵۰.۲ میلی متر بارندگی در کشور به ثبت رسیده که نسبت به میانگین بلندمدت (۱۸۹.۳ میلی متر) ۲۰.۷ درصد کاهش داشته است.

جدول اطلاعات منطقه ای بارندگی استان ها از ابتدای سال آبی جاری (۱ مهر سال گذشته نشان می دهد که تنها استان های آذربایجان غربی، اردبیل، خوزستان و کردستان، کرمانشاه و همدان بارندگی بیشتری نسبت به دوره بلندمدت داشته اند که برای آذربایجان غربی ۱۲.۹ درصد، اردبیل ۲.۹ درصد، خوزستان ۲.۴ درصد، کردستان ۴.۶ درصد، کرمانشاه ۸.۸ درصد و همدان ۹.۱ درصد است.

بارندگی در سایر استان ها کمتر از حد نرمال بوده است و هرمزگان بدترین وضعیت را در این زمینه تجربه می کند زیرا در سال آبی جاری ۵۸.۱ درصد کمتر از نرمال بارندگی داشته است.

استان تهران نیز یکی از استان هایی است که با بارش کم مواجه بوده است، در حالی که میانگین بارندگی تهران در بلندمدت ۲۰۷.۴ میلی متر است اما در سال آبی جاری به طور متوسط ​​تنها ۱۲۹.۹ میلی متر بارندگی داشته است که نشان می دهد. کاهش ۳۷.۳ درصدی بارندگی در این استان.

وضعیت دما و بارش کشور تا پایان اردیبهشت

آخرین نقشه های پیش بینی بارندگی کشور بر اساس نقشه های احتمالی میزان بارندگی را تا بیست و ششم فروردین در سواحل خزر، شمال غرب، زاگرس میانی و شمالی، مناطق شمال شرق، شرق و جنوب شرق بالاتر از نرمال و برای سایر مناطق زیر نرمال قرار دارند.

طی هفته دوم آینده بارش در یک سوم شمالی کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال است و بارش انباشته در بخش هایی از زاگرس میانی با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد پیش بینی می شود. بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی متر

بارندگی هفته سوم در زاگرس میانی و نواحی محدود دامنه های شمالی البرز میانی بالاتر از نرمال و برای سایر مناطق در محدوده نرمال، بارندگی هفته چهارم در دو سوم شمالی کشور و بخش‌های محدودی از مناطق کوهستانی استان کرمان در محدوده نرمال تا بیش از آن و در سایر نواحی به سمت نرمال متمایل است.

بارندگی هفته پنجم و ششم در جنوب کشور کمتر از حد نرمال بوده و برای سایر مناطق در محدوده نرمال برآورد می شود.

نوسان دمای هوای کشور در محدوده نرمال و کمتر از آن

آخرین نقشه های پیش بینی دمای هوای کشور بر اساس نقشه های احتمالی نشان می دهد که میانگین دمای هوا تا بیست و ششم فروردین در دو سوی البرز در شمال شرق بخش هایی از مرکز و شرق کشور بین یک تا دو درجه زیر نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال در نوسان خواهد بود.

دمای هوای هفته دوم در شمال سوم، شمال غرب و شمال زاگرس در محدوده نرمال تا دو درجه بالاتر و برای سایر مناطق یک تا پنج درجه کمتر از نرمال پیش بینی می شود که بیشترین کاهش (بین سه تا پنج) را دارد. درجه حرارت برای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی پیش بینی می شود، دمای هوای هفته سوم در یک سوم شمالی کشور نرمال و در سایر مناطق بین یک تا دو درجه زیر نرمال خواهد بود.

بر این اساس دمای هفته چهارم در مرکز و شرق کشور متعادل خواهد بود و پیش بینی می شود دمای هوا در هفته پنجم و ششم در محدوده نرمال نوسان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا