اخبار اقتصاد ایران

جدی: دولت جرات تصمیم‌گیری در خصوص یارانه پنهان انرژی را ندارد

یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس گفت: متاسفانه دولت جسارت تصمیم گیری در این زمینه را ندارد و یارانه هنگفت انرژی پنهان به صورت ناعادلانه بین مردم توزیع می شود و باید برای آن چاره اندیشی کرد. ” علی جدای عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در خصوص اجرای طرح تعرفه گاز خانگی گفت: […]

یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس گفت: متاسفانه دولت جسارت تصمیم گیری در این زمینه را ندارد و یارانه هنگفت انرژی پنهان به صورت ناعادلانه بین مردم توزیع می شود و باید برای آن چاره اندیشی کرد. “
علی جدیدی عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در خصوص اجرای طرح تعرفه پلکانی گاز خانگی گفت: با توجه به ارزانی فوق العاده گاز خانگی مردم این نگرانی را ایجاد نکرده اند که این گاز ملک ملی است. که در حال هدر رفتن است. و باید از آن استفاده بهینه کنند.
وی افزود: انرژی مصرفی مردم در بخش خانگی یارانه پنهان بالایی دارد تا مردم رفاه بیشتری داشته باشند اما مردم هنوز فرهنگ استفاده از این انرژی را نمی شناسند.
جدی ادامه داد: برای سوق دادن مردم به سمت استفاده صحیح از انرژی باید از ابزار استفاده کرد، حتی اگر وسایل گرمایشی در منازل مردم استاندارد شود، اگر فرهنگ استفاده از انرژی را نداشته باشند باز هم آن را هدر می دهند.
این نماینده مجلس یازدهم افزود: دولت باید با جدیت بیشتری وارد طرح پلکانی تعرفه گاز خانگی شود و از مواضع خود عقب نشینی نکند چرا که برخی از مردم ما در روستاها زندگی می کنند و اصلا گاز مصرف نمی کنند. در حالی که یارانه است». از سوی دیگر، برخی از افراد ثروتمند در شهرهای بزرگ برای گرم کردن استخرهای خود از گاز استفاده می کنند.
وی در ادامه افزود: متأسفانه دولت جسارت تصمیم گیری در این زمینه را ندارد و یارانه های هنگفت انرژی پنهان به صورت ناعادلانه بین مردم توزیع می شود و باید برای آن چاره اندیشی کرد. وی در ادامه توضیح داد: دولت با استفاده از ابزار قیمتی سعی در حل این مشکل داشته تا مردم به سمت استفاده بهینه از انرژی حرکت کنند. پارسال فاز اول تعرفه گاز خانگی اجرا شد و امسال نیز دولت در نظر دارد فاز دوم تعرفه را اجرا کند. باید پله گاز خانگی را برای ثروتمندانی که مصرف گاز لوکس و غیربهینه دارند اجرا کند و در این مسیر ثابت قدم بماند. وی ادامه داد: کل مصرف گاز تولیدی صنایع ما در کشور کمتر از ۲۰ درصد است و بیشترین سهم آن متعلق به بخش داخلی است. در صورت صرفه جویی در مصرف گاز در بخش خانگی، گاز مورد نیاز صنایع تامین می شود و صنایع در فصل زمستان با مشکل عدم تعادل مواجه نمی شوند.
وی در ادامه توضیح داد: با استفاده از این ابزار قیمتی در مصرف انرژی می توانیم مردم را نسبت به مصرف انرژی خود حساس کنیم تا این فشار روی صنایع ما باقی نماند.
به گزارش تسنیم؛ این عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه تصریح کرد: در قالب طرح تعرفه گاز خانگی گام به گام، پرمصرفان باید هزینه انرژی مصرفی خود را پرداخت کنند و بار این مصرف نباید بر دوش مردم و خصوصی باشد. چون اگر صنعت ما تعطیل باشد و تولید نداشته باشد در حوزه اقتصادی با مشکل مواجه می شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا