ورزشی

جذابیت هایی که فوتبال ایران از دست داد!

تجربه حضور موفق اسمار در پرسپولیس باعث شد تا مدیران این باشگاه به دنبال گزینه های خارجی باشند و حتی حاضر شوند با افزایش بودجه راهی برای انتقال یک مربی بزرگ فراهم کنند. مذاکرات در این زمینه ادامه دارد و حتی ممکن است یک مربی ایرانی هدایت پرافتخارترین باشگاه لیگ را برعهده بگیرد، اما آخرین گزینه مرتبط با این باشگاه کیست؟ «مارکوس پاستا» مربی برزیلی است که ایده های تهاجمی مثل اسمار دارد اما از نظر تجربه و سابقه حتی با مربی جوان فصل گذشته پرسپولیس هم قابل مقایسه نیست!

این سرمربی افتخارات زیادی در کارنامه خود دارد اما اگر مسیرش به سمت نیمکت پرسپولیس به مقصد نرسد اشکالی ندارد چرا که سرمربیانی بزرگتر از او بوده اند که علیرغم نام بردن از بلیط هواپیما به ایران هرگز نهایی نشد.

در این گزارش قصد داریم شما را با بزرگ ترین نام هایی آشنا کنیم که به تیم های ایرانی و حتی تیم ملی پیوند خوردند اما هرگز رنگ نیمکت این تیم ها را ندیدند؛

برتی فوگتس – تیم ملی ایران

در سال ۲۰۰۱ و قبل از عقد قرارداد با میروسلاو بلایوویچ، فدراسیون فوتبال ایران مخفیانه با سرمربی مشهور دیگری مذاکره کرده بود. برتی فوگتس سرمربی سابق آلمان بر خلاف بسیاری از خارجی ها نام جعلی نبود و مذاکراتش با محسن صفایی فراهانی پیش می رفت. اما فوگتس شرایطی داشت که نمی شد برای فوتبال ایران مهیا کرد، از جمله اینکه خانه ای با پیست رقص می خواست!

استفان کواچ – تیم ملی

جذابیت هایی که فوتبال ایران از دست داد!
سرمربی رویای دهه ۷۰ آژاکس که پس از حضور تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ و جام باشگاه های اروپا توانست دو سال متوالی تیمش را قهرمان هلند و جام باشگاه های اروپا کند. جدایی حشمت مهاجرانی از تیم ملی یکی از گزینه های نیمکت نشینی ایران است. بود. کواچ حتی زمانی به ایران آمد که صعود تیم ملی در راه جام جهانی و اولین صعود در خطر بود اما پروژه حضورش روی نیمکت تیم ملی بعد از جام جهانی به دلیل به جایی نرسید. تعطیلی فوتبال به دلیل تحولات

خاویر کلمنته – تیم ملی

جذابیت هایی که فوتبال ایران از دست داد!

خاویر کلمنته سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا یکی از سرشناس ترین مربیانی است که برای مذاکره و عقد قرارداد به ایران رفته است. حضور او برای هدایت تیم ملی در دوره بعد از جام ملت های ۲۰۰۷ اتفاق افتاد اما کلمنته که از ماجرای حضور کلمبانته در ایران و طاق پیروزی که مسئولان فوتبال ایران برای او ساخته بودند آگاه بود، به دلیل شرایط قرارداد او ماندن در ایران را انتخاب کرد. موافقت نکرد او در شرایطی که مدت کوتاهی را در ایران سپری می کند (برای پرواز) قصد سرمربیگری تیم ایران را داشت.

کارلوس بیلاردو – تیم ملی

جذابیت هایی که فوتبال ایران از دست داد!
کارلوس سالوادو بیلاردو، سرمربی مشهور آرژانتینی با رزومه حضور در دو فینال جام جهانی، یکی از نامزدهای هدایت تیم ملی ایران پس از صعود ایران به فینال جام جهانی ۱۹۹۸ و قطعی شدن پایان همکاری با ایران بود. ویرا برزیلی مذاکرات با این سرمربی آرژانتینی توسط پژمان نوزاد، روزنامه نگار ایرانی در آمریکا انجام شد که بنا به دلایلی به نتیجه نرسید. در آن زمان فدراسیون چهره های دیگری مانند ادو لاتیک آلمانی را نیز مد نظر داشت و در نهایت تومیسلاو ایویچ به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد.

هروه رنار – تیم ملی

جذابیت هایی که فوتبال ایران از دست داد!

یکی از جدی ترین گزینه ها برای حضور روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران، سرمربی خوش چهره فرانسوی بود. هروه رنار که با قهرمانی در دو جام ملت‌های آفریقا و ساختن تیم بزرگی از ستاره‌های مراکشی نامی برای خود دست و پا کرده بود، پس از پایان اولین دوره کارلوس کی‌روش در ایران، به فدراسیون علاقه‌مند شد و وجود داشت. مذاکرات جدی با عباس ترابیان انجام داد. در این مذاکرات مشخص شد که تمایل او برای آمدن به ایران به حدی بوده که مطالعات زیادی در مورد فرهنگ کشورمان انجام داده و همسرش نیز محلی برای یادگیری زبان فرانسه در تهران برای فرزندانشان پیدا کرده است. اما زمانی که رنار از اول ژوئن ۲۰۱۹ آماده شروع کارش در ایران شد، چرخش فدراسیون به سمت ویلموتس همه چیز را تغییر داد و در نهایت فوتبال ملی ما را به جایی رساند که شما بهتر در جریان هستید!

جولن لوپتگی – تیم ملی

جذابیت هایی که فوتبال ایران از دست داد!

یکی از کاندیداهای فدراسیون فوتبال برای جانشینی کارلوس کی روش، خوان لوپتگی بود که ظاهرا دو دیدار بین او و مسئولان فدراسیون فوتبال در مادرید داشته است. نکته جالب اینجاست که لوپتگی از طریق یکی از سفرای ایران و از طریق بستگان نزدیک مقامات بلندپایه فدراسیون فوتبال ایران پای میز مذاکره آمده و برای گفتگو دعوت شده است. او پیشنهاد ایران را به دلیل بیماری پدرش و جاه طلبی اش برای بازی در فوتبال اسپانیا نپذیرفت.

اسون گوران اریکسون – تیم ملی

جذابیت هایی که فوتبال ایران از دست داد!

اریکسون نام بزرگ دیگری بود که حضورش روی نیمکت تیم ملی ایران کاملا جدی شد. او در سال ۱۳۹۰ با مسئولان فدراسیون در ارتباط بود و مشتاق حضور در ایران بود. حتی عباس ترابیان درباره آمدن اریکسون می گوید: او گفت نیازی به دادن پول زیاد نیست. ایران آنقدر استعداد فوتبالی دارد که من مشتاق کار هستم. اما در نهایت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال درباره نام کارلوس کی روش به جمع بندی رسید و به مذاکره با او ادامه داد.

برونو متسو – پرسپولیس

جذابیت هایی که فوتبال ایران از دست داد!

سرمربی ای که با تیم شگفت انگیز سنگال نام خود را بر سر زبان ها انداخت، با افتخارات مهمی در کشورهای آسیایی مانند قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا و ۲ قهرمانی لیگ با العین امارات، قهرمانی لیگ قطر با ال. غرافه و قهرمانی جام خلیج فارس با تیم ملی امارات در قاره کهن معروف و محبوب شد. او در سال ۱۳۹۱ مورد توجه جدی باشگاه پرسپولیس قرار گرفت و تا آستانه پیوستن به این تیم پیش رفت. متسو حتی با علی پروین، علی کریمی و مدیران پرسپولیس تهران هم صحبت کرد اما در نهایت نتوانست با قرمزها قرارداد ببندد.

سنول گونش – پرسپولیس و استقلال

جذابیت هایی که فوتبال ایران از دست داد!

سنول گونش سرمربی موفق ترکیه و یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال این کشور در ابتدای مدیریت محمدحسن انصاری برای تماشای بازی پرسپولیس به ایران آمد اما هرگز مشخص نشد که مذاکرات برای استخدامش جدی بود پس از آن یک بار نام شنول گونش به عنوان مربی مورد نظر علی فتح الله برای استقلال و جانشینی ناصر حجازی در رسانه های ترکیه مطرح شد اما این شایعه هرگز محقق نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا