بانک و بیمه

جرایم بانک ها به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید| چراغ سبز بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بخش مسکن

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: بر اساس قانون افزایش تولید مسکن، بانک ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند.

در این قانون به صراحت آمده است که اگر بانک ها این بند از قانون را اجرا نکنند، موظف به پرداخت جریمه به دولت خواهند بود.

بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، ۱۷ بانک حتی یک ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده اند، در حالی که عملکرد سایر بانک ها چندان مطلوب نیست. طبق قانون افزایش تولید مسکن، این بانک ها رسما ملزم به پرداخت جرایم مالیاتی به دولت هستند، اما همانطور که مشخص است از پرداخت این جرائم نیز خبری نیست.

بر اساس این قانون، بانک ها در صورت عدم رعایت این تعهد، باید یک پنجم مبلغ وعده داده شده را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. مبالغ این تخلفات برای استفاده در حوزه ساخت مسکن به صندوق ملی مسکن واریز می شود.

تعداد جرایم بانکی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است

اما به گفته «محمدرضا مهدیار اسماعیلی» مدیرعامل صندوق ملی مسکن، به دلیل ناکارآمدی بانک‌ها، هیچ مبلغی به این صندوق واریز نشده است.

تعداد جرایم بانکی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که بانک‌ها مانند گذشته آمادگی اجرای این بخش از قانون را ندارند و عملکرد آنها در قانون جهش مسکن موید عدم تمایل به پرداخت تسهیلات در این بخش به‌ویژه در کشور است. جنبش مسکن

عدم پاسخگویی بانک‌ها در ماه‌های اخیر به نهضت مسکن ملی و پرداخت تسهیلات به دولت چهاردهم کشیده شده است، علی‌رغم اینکه وزارت راه و شهرسازی در ابلاغیه اخیر خود به نمایندگان مجلس هیچ ارقامی را برای انتشار بیشتر و آمار اعلام نکرده است. شروع به متقاعد کردن بانک مرکزی برای نگاه مثبت به جنبش ملی مسکن و در کل بخش مسکن کرده است.

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اقدام خود با محمدرضا فرزین در بانک مرکزی دیدار کرد و به نظر می رسد بودجه جدیدی به بانک مسکن تزریق شده است.

اگرچه در این جلسه مقرر شد در اسرع وقت و فعلاً وجوهی به بانک مسکن تزریق شود، اما در زمان نگارش این گزارش خبری از تزریق این وجوه نیست.

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که با بودجه قطره‌ای سالانه نمی‌توانیم به تعهدات خود در تولید مسکن عمل کنیم و باید منابع مالی دیگری برای این منظور پیدا کنیم.

چندی پیش فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که با بودجه قطره ای سالانه نمی توانیم به تعهدات خود در زمینه تولید مسکن عمل کنیم و باید منابع مالی دیگری برای این منظور پیدا کنیم.

آن طور که به نظر می رسد و سیدعباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن اخیراً در گفتگو با خبرگزاری بازار این موضوع را مطرح کرده است، قرار است بر اساس بودجه سال جاری، سرمایه بانک مسکن ۱۰۰ همت افزایش یابد.

وی پیش از این اعلام کرده بود که افزایش سرمایه بانک مسکن باعث تسهیل روند پرداخت منابع مالی مسکن به طیف وسیعی از مردم و متقاضیان می شود. تمامی پرداخت‌های تسهیلات بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی است.

این در حالی است که گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بانک ها در حوزه مسکن نشان می دهد که مجموع تامین مالی مسکن پرداختی توسط ۲۵ بانک، ۲ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۶۴۹ میلیارد ریال بوده است.

این آمار گزینه های پرداخت مسکن، جنبش ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، سپرده مسکن و رویدادهای غیرمنتظره را در بر می گیرد. اگرچه آمارهای بانک مرکزی از عملکرد ۲۶ بانک دولتی و خصوصی در حوزه مسکن خبر می دهد، اما نکته اینجاست که عملکرد بانک سرمایه در همه بخش ها صفر بوده است.

در آخرین گزارش عملکرد بانک ها در قانون، افزایش تولید مسکن تا ۳۱ تیر ماه نشان می دهد که ۱۷ بانک حتی یک ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده اند

در آخرین گزارش عملکرد بانک ها در قانون، افزایش تولید مسکن تا ۳۱ تیر ماه نشان می دهد که ۱۷ بانک حتی یک ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده اند.

در گزارش های قبلی عملکرد بانک ها در حرکت ملی مسکن بسیار ضعیف ارزیابی شده بود که در گزارش فعلی نیز این وضعیت تکرار شده است. همانند آمارهای قبلی، از ۲۶ بانک این بخش، ۱۷ بانک ضعیف عمل می کنند.

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک های فعال در دوره قبل از ۳۱ بودند. تیر در این ماه در مجموع ۷۴۸.۷۱۷ میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت کردند

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک های فعال در دوره قبل از ۳۱ بودند. تیر در این ماه در مجموع ۷۴۸.۷۱۷ میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت کردند.

عملکرد بانک مسکن در مشارکت نهضت ملی مسکن در تاریخ مورد گزارش ۶۲۹.۵۷۶ میلیارد ریال، بانک سپه ۱۲.۹۴۱ میلیارد ریال، بانک ملی ۳۴.۳۶۲ میلیارد ریال، تجارت ۲۲.۴۸۲ میلیارد ریال، ملت ۴۶.۵۰۴ میلیارد ریال، صادرات ۹۰ میلیارد ریال بوده است. معدن ۷۵۰ میلیارد ریال و توسعه صادرات ایران ۱.۵۲۰ میلیارد ریال بوده است. گفتنی است، عملکرد بانک صنعت، معدن و توسعه صادرات در این بخش در ماه گذشته بدون تغییر باقی مانده است.

به نظر می رسد بانک مرکزی چراغ سبزی منابع مالی بهتری برای اعطای تسهیلات از سیستم بانکی به بخش مسکن نشان داده است و باید دید این جلسه مانند جلسات قبلی خواهد بود یا این بار ماجرا متفاوت خواهد بود. با گذشت زمان، توجه بیشتری به بخش مسکن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا