ارزهای دیجیتال

جریان رشد/ چگونه 16 میلیارد تومان صرفه جویی شد؟

به گزارش افق میهن، ششمین سالگرد تاسیس تترلند با نشستی با موضوع بررسی دستاوردها و چالش ها و به طور کلی گزارش سالانه این مجموعه بزرگ برگزار شد. تترلند همانطور که از نامش پیداست مرجع تخصصی تبادل تتر در ایران است.

۶ نهال برای ششمین سالگرد

آمار سال گذشته از تترلند نشان می دهد که این مجموعه نسبت به سال قبل از کاغذ کمتری استفاده کرده است. مقامی که هنوز از سوی بسیاری از افراد و گروه ها جدی گرفته نشده است، اما اجرای آن به عنوان یک ضرورت تلقی می شود. دیجیتالی شدن یکی دیگر از ضرورت های استفاده کمتر از کاغذ، کمک به محیط زیست و قطع درختان کمتر است. این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

هر سال تترلند به مناسبت سالگرد تأسیس خود، یک نهال به زمین می دهد. در ششمین سالگرد تاسیس تترلند ۶ نهال کاشته شد. عددی که ممکن است هنوز تعداد انگشت شماری باشد، اما امیدواریم نشانه حرکتی بزرگتر به سمت جنگل باشد.

این مراسم با بررسی رسم سبز درختکاری آغاز شد و سپس بیانیه رضا مسعودی فر، مدیرعامل تترلند به صورت تصویری پخش شد. مسعودی فر در خصوص ایجاد تترلند گفت که این فضای بسته ارزهای رمزپایه کشور است که در ابتدای این سفر قرار دارد. شاید شش سال پیش در کشور کمتر کسی اطلاعاتی در مورد این حوزه داشت. حتی می توان این زمان را با برهنگی که در آن درختی وجود ندارد مقایسه کرد. با ایجاد سبک جدید تجارت و کاشت این نهال، اکنون درختی پدید آمده است که بیش از یک میلیون نفر را سایه انداخته است. اگرچه مسئولان این مجموعه جزئیات بیشتری از تعداد کاربران تترلند منتشر نکرده اند، اما این تعداد همچنان جالب است. بیش از یک میلیون نفر در ایران از تترلند برای مبادله ارزهای دیجیتال استفاده می کنند که نشان دهنده افزایش و همه گیر شدن بازار ارزهای دیجیتال در کشور است.

چالش ها و مشکلات ۱۴۰۲ از دیدگاه آنها

گزارش سالانه تترلند به چالش هایی می پردازد که کل بازار ارزهای دیجیتال ایران را در سال ۱۴۰۲ تحت الشعاع قرار داد. اگر به این توصیه عمل کنید، متوجه خواهید شد که هر سال، مانند هر بازار دیگری، چالش های خاص خود را دارد. بر اساس گزارش سالانه تترلند، برخی از بزرگترین چالش‌های پیش روی بازار ارز دیجیتال کشور را برجسته می‌کنیم.

اسکرین شات_4 (1)

سقف سپرده ۲۵ میلیون تومان

بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اسفند در سال ۱۴۰۱ سقف سپرده روزانه صرافی های ارز دیجیتال برای هر کد کشوری ۲۵ میلیون تومان بود.

بر اساس این بخشنامه، صرافی ها موظفند هویت مشتریان خود را به طور کامل تایید کرده و بر تراکنش های خود نظارت دقیق داشته باشند. سقف ۲۵ میلیون تومانی سپرده گذاری در صرافی ها با واکنش های متفاوتی از سوی کاربران و فعالان این حوزه مواجه شد. برخی از کاربران این محدودیت را دست و پا گیر می دانند و مانع از فعالیت آزاد در بازار ارزهای دیجیتال می شوند.

محدودیت برداشت ۷۲ ساعت

بورس‌های ایران موظفند برداشت وجوه خود را به مدت ۷۲ ساعت (سه روز) به تعویق بیندازند. این بخشنامه در راستای اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با جرایم سایبری، پولشویی و سوء استفاده مالی صادر شده است.

هدف از این محدودیت افزایش زمان شناسایی و پیگیری تراکنش های مشکوک و غیرقانونی است. به این ترتیب در صورت وقوع جرم، مراجع قانونی و قانونی فرصت بیشتری برای پیگیری و بازپرداخت وجوه دارند.

این بخشنامه از اردیبهشت ۱۴۰۱ پیاده سازی شده و مورد شکایت برخی از کاربران Exchange قرار گرفته است. اما پلیس فتا اعلام کرده است که این محدودیت موقتی است و پس از ارائه راهکارهای جایگزین برای افزایش امنیت تراکنش ها بررسی می شود.

بلاتکلیفی قوه مقننه

پاراگراف سوم چالش ها و موانع به عدم قطعیت مقامات نظارتی و قانونی در مورد به رسمیت شناختن پلتفرم های ارزهای دیجیتال پرداخته است. بر اساس گزارش سالانه تترلند، به نظر می رسد که رگولاتورها هنوز تصمیم جدی در این مورد نگرفته اند و اراده قاطعی ندارند.

باید دید با توجه به افزایش چشمگیر اعداد و ارقام مربوط به پلتفرم های مبادلات ارزهای دیجیتال در کشور، رویکرد مدیران و مسئولان چگونه و چقدر تغییر خواهد کرد.

جریان رشد از کجا شروع می شود و به کجا ختم می شود؟

منبعی به نام رضایت کاربر است که منجر به خلاقیت می شود. بدون مشتری، کاربر، خریدار یا مخاطب، هیچ پلتفرمی وجود نخواهد داشت. مسیر رسمی لازم برای زندگی هر شرکتی. تترلند نیز به چنین اخلاقی عادت کرده است. گزارش سالانه Tetherland نشان می دهد که ۷۴٪ از کاربران Tetherland حداقل یک تراکنش خرید Tether و ۶۰٪ از آنها حداقل یک تراکنش فروش را ثبت کرده اند. این آمار نشان می دهد که پس از ۶ سال، تترلند را می توان پلتفرمی شناخته شده برای طیف گسترده ای از معامله گران ارزهای دیجیتال در نظر گرفت.

تترلند با گذشت زمان امکانات خود را گسترش داد. این قابلیت ها بر اساس تحلیل نیاز ایجاد شده است. این مشکل را می توان به عنوان مثال در ارائه نسخه کلاسیک تترلند مشاهده کرد که تنها پاسخگوی نیازهای ساده و ابتدایی بخش قابل توجهی از این مخاطبان است. تترلند بر اساس نظرات کاربران اقدام به طراحی و ساخت، راه اندازی و ارائه نسخه ۷ وب سایت تترلند کرده است. تغییرات ظاهری و طراحی جدید و همچنین بهبود پشتیبانی از نقاط بی شماری.

پشتیبانی از پیچ سریع

هر شرکتی در مسیر رشد مسیرهای دشواری را پشت سر می گذارد. گاهی اوقات برای یک شرکت غیرممکن است که از این روزهای سخت جان سالم به در ببرد و از آن بی ضرر بیرون نیایند. چالش ها و بحران های مضاعف، موانع و بن بست ها و شکست ها در طول زمان بر یکدیگر غلبه می کنند. به عنوان مثال، در مورد یک کسب و کار، وجود یک مانع گاهی اوقات منجر به بن بست می شود که کسب و کار نمی تواند از آن عبور کند. گاهی اوقات راه حل از بحران بیرون می آید. در این صورت، هر چالش، بحران یا شکست شرکت شما را بالغ‌تر می‌کند. این فقط در مورد مشاغل صدق نمی کند. مبارزه برای بقا در تمام اعمال انسان قابل مشاهده است.

کافی است به زمانی فکر کنیم که خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران طرفداران زیادی نداشت. افراد بسیار کمی به صورت پراکنده کار می کردند. منشأ این بازار با محدوده جغرافیایی ما فاصله زیادی داشت و همانطور که قبلاً ذکر شد، ممکن است این کلیت هنوز به طور کامل توسط نهادهای قانونی درک نشده باشد. به همین دلیل آغاز باید با فرهنگ همراه باشد. آموزش برای رشد مخاطبان خود بیاورید. رشد کاربران Tetherland و افزایش تعداد آنها به بیش از یک میلیون نفر در طول سال ها به طور فزاینده ای آشکار شده است. زمانی تعداد انگشت شماری بودند و در این پراکندگی هیچ سوء استفاده ای صورت نگرفت. همه ما قطعاً در مورد مسدود شدن، هک شدن یا تعلیق حساب های ایرانی شنیده ایم. ترسی که ریشه در جای دیگری دارد و ترس از دست دادن مال باعث می شود اعتماد کمتری داشته باشیم و شاید هرگز وارد این حوزه ها نشویم.

حمایت یک رکن ضروری است!

وقتی افراد فرصت انجام تحقیقات بیشتر را ندارند، اغلب کارهایی را ناآگاهانه و ناآگاهانه انجام می دهند. در نتیجه اغلب متحمل ضرر می شوند. این اشتباهات منجر به ناامیدی می شود. وجود مطالب اطلاعاتی منجر به شکل گیری یک مکتب یا یک جنبش می شود. در عصر دیجیتال، افراد بدون توجه به موقعیت مکانی خود می توانند مطالعه، یادگیری و حتی تدریس کنند.

اسکرین شات_1 (1)

پشتیبانی استانداردهای لازم خود را دارد و امری جهانی محسوب می شود. در سال گذشته حدود ۹۸ درصد تماس ها با مرکز پشتیبانی رضایت بخش بوده است و آمار ثبت شده در گزارش سالانه حاکی از آن است که زمان تماس با واحد پشتیبانی به نزدیک به ۶۸۰ هزار دقیقه رسیده است. علاوه بر این، نرخ پاسخگویی به تماس ۹۰ درصد برآورد شده است. این پشتیبانی به قدری فعال بوده که تعداد بازدیدکنندگان نسبت به کاربران سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است. مهسا پاسارکلو در خصوص پشتیبانی آنلاین گفت: این عدد هنوز با سطح ایده آل فاصله دارد، اما کاهش آن نشانه پیشرفت است میانگین زمان پاسخگویی چت آنلاین در ۱۴۰۲ واحد پشتیبانی آنلاین تترلند به ۳۰ ثانیه رسیده است. نسبت به سال های گذشته روند نزولی داشته است.

اسکرین شات_3

مشاوره تخصصی در مورد ارزهای دیجیتال

پشتیبانی کاربر سطح مشخصی از انتظارات را دارد. پشتیبانی کاربر به عنوان ستونی در نظر گرفته می شود که پلتفرم بر آن استوار است. رضایت مخاطب شرط اساسی پیشرفت است. بر اساس این موضوع، بحث در مورد مشاوره تخصصی ارزهای دیجیتال در Tetherland آغاز شد که البته به نظر می رسد هنوز جای کار زیادی دارد. در بحبوحه این جلسه حتی پیشنهاد ایجاد آکادمی برای تربیت علاقمندان مطرح شد که می تواند چشم انداز روشنی را ارائه دهد.

مشاوره دادن کار ساده ای نیست. اما مشاوران در این زمینه قوانین و مقررات خاصی برای بیان نظرات خود دارند.

کاهش کارمزد/ ۱۶ میلیارد تومان چگونه پس انداز شد؟

تترلند در حال حاضر بیش از ۴۸۰ ارز دیجیتال در مبدل ارزهای دیجیتال خود دارد. معامله بدون کارمزد منجر به صرفه جویی ۱۶ میلیاردی در چرخه مالی عمومی افراد یا کاربران شد. تعداد تراکنش‌های مبدل در سال گذشته چهار و نیم برابر افزایش یافته است و میانگین حجم تراکنش سالانه کاربران فعال در مبدل ارز دیجیتال بیش از ۲۰۰۰ تتر برآورد شده است.

اسکرین شات_3 (1)

قلک تترلند

بخش مهمی از فعالیت‌های تترلند در سال گذشته، تعامل با شرکت‌ها و برندهای معروف در اکوسیستم برای آسان‌تر کردن کارها و معرفی ویژگی‌های جدید به کاربران بوده است. در این زمینه باید به همکاری بینوست و DGP اشاره کرد. همکاری ها ممکن است به عقلانی شدن منجر شده و به رشد این درخت کمک کرده باشد.

یکی دیگر از ویژگی های جدید که Tetherland سال گذشته معرفی کرد، Tetherland Piggy Bank بود. این قلک با ایجاد مکانیزم پاداش که فرمول اندازه گیری میزان آن به تفصیل توضیح داده نشده است به راهی مطمئن و راحت برای کسب درآمد تبدیل شده است. تترلند ۳۸ سیستم فعال در قلک خود دارد تا کاربران را راضی نگه دارد. ۱۰ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان عددی است که در گزارش سالانه تترلند به عنوان مبلغ پاداش اعطایی به بیماران ذکر شده است. این به معنای کل مبلغی است که کاربران از سرویس قلک تترلند دریافت می کنند.

مقصد کجاست؟

در این گزارش سعی شده است به تحولات یک گروه شناخته شده در ایران پرداخته شود. شرح این تحولات از حوصله این گزارش خارج است. مسیر پیشرفت اصلا مشخص نیست. هر شرکتی باید این مسیر را پیدا کند و بسازد. هدفی به معنای عام وجود ندارد. کار هیچ وقت تمام نمی شود. حتی اگر روزی برسد که تتر از دسترس کاربران ایرانی خارج شود، مسیر این حرکت تغییر خواهد کرد و ماهیت حرکت هرگز نباید از بین برود. مردم باید با استفاده از تخصص خود در راه های خلاقانه به تسهیل امور مردم کمک کنند.

اخبار استارت آپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اصلی و اخبار ارزهای دیجیتال را در صفحه ارزهای دیجیتال افق میهن بخوانید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا