ترندهای روز

جریمه سنگین در انتظار مخدوش‌کنندگان پلاک

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: در بررسی ۵ ساله ۴۱ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به راکبان موتورسیکلت است.

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در نشست خبری صبح امروز خود گفت: تا سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت پلاک در تهران داریم که سالانه ۲۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت به آن اضافه می شود. قطعا با این تعداد زیاد موتورسیکلت در تهران، با توجه به اینکه جمعیت تهران نزدیک به ۱۴ میلیون نفر است، جمعیت ثابت و شناور تهران، با این حجم از تردد موتورسیکلت، پلیس نمی تواند این حجم از تردد را به صورت سنتی و سنتی کنترل کند. راه فیزیکی

وی ادامه داد: همانطور که کمربند ایمنی را نهادینه کردیم استفاده از کلاه ایمنی را نیز نهادینه خواهیم کرد.

موسوی پور تصریح کرد: در بررسی ۵ ساله ۴۱ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به راکبان موتورسیکلت است. همچنین ۶۱ درصد تصادفات جرحی مربوط به راکبان موتورسیکلت است. ۹۰ درصد موتورسیکلت ها به سن فرسودگی رسیده اند. اکثریت راکبان موتورسیکلت این تصور را دارند که وسیله حمل و نقل نیستند و به هر کجا که بتوانند سفر می کنند و قانون را رعایت نمی کنند. حمل نامتعارف محموله از دیگر مشکلات راکبان موتورسیکلت است و از این رو ضرورت اجرای طرح راکب موتورسیکلت مشخص شد.

وی با اشاره به اهداف این طرح گفت: آرزوی همه این است که تردد راکبان موتورسیکلت منظم و منظم باشد. کنترل آنلاین یکی از اهداف این طرح است که بخشی از آن در حال اجراست و مسئولیت پذیری سازمان ها از دیگر اهداف این طرح است. رویکرد ما در این طرح نیز مشخص است. مهمترین رویکرد ما این است که فرد نسبت به خانواده و جامعه خود احساس مسئولیت کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: همه ما در خانواده خود فردی داریم که در حین موتور سواری تصادف کرده و برای خود و خانواده اش مشکل ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: ما در رویکردهای خود از خود شروع کرده ایم. هیچ پلیسی حق ندارد بدون کلاه ایمنی وارد مقر شود. تمامی ادارات و سازمان ها و بخش خصوصی نیز باید به این موضوع پایبند باشند و افرادی که از موتورسیکلت استفاده می کنند را ملزم به استفاده از کلاه ایمنی کنند.

موسوی پور تصریح کرد: طرح های مختلفی برای برخورد با تخلفات راکبان موتورسیکلت طی سال های گذشته اجرا شده است. در نتیجه توقیف ۶۵۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت توقیف و در پارکینگ ها رها شد که هیچکس به آن مراجعه نکرد. راهکارهای زیادی برای ساماندهی تردد راکبان موتورسیکلت اجرا شده است و از ۲۱ راهکار از نظر انضباطی به ۱۰ راهکار موثر رسیده ایم و به همین دلیل نام این طرح را طرح ۱۰ گذاشته ایم که برخی از اقدامات ما منفی و برخی مثبت است. ما به دنبال کنترل موتورسواران در خط هستیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: برای کنترل راکبان موتورسیکلت و اعمال قانون راه های مختلفی وجود دارد که باید به این روند برسیم و یکی از برنامه های ما است که یکی از مهم ترین راه های ساماندهی و کنترل است. موتورسواران فاز دوم طرح ۱۰ از دیروز آغاز شده و اقدامات ما در زمینه اصلاحات هندسی و ایجاد ایستگاه اتوبوس، کلاس های آموزشی و … گسترش یافته است و با توجه به اینکه یکی از اقدامات منفی ما است اقداماتی مانند کافی ادامه خواهد داشت.

وی درباره آمار تخلفات راکبان موتورسیکلت از ابتدای سال تاکنون گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۱۵ هزار و ۱۷۸ دستگاه موتورسیکلت مشمول قانون شده است. بیش از ۳۹ هزار دستگاه در ساعت توقیف شده است. بیش از ۳۰۰۰ خودرو به پارکینگ منتقل شده اند. ۵۹ هزار و ۸۵۱ موتورسیکلت در محل رفع اثر روکش پلاک تثبیت شده است. این طرح در ۱۵ نقطه با حضور شهرداری، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی آغاز شده است. این یک کار تلفیقی است که با این تیم انجام می شود. ۷۰۰ هزار تومان جریمه پلاک گذاری است و نیازی به پلاک گذاری برای شخصی نیست. اعمال قانون برای این موتورسیکلت ها توسط این تیم انجام می شود.

وی تصریح کرد: برخی از موتورسیکلت ها در شب دیده نمی شوند و چراغ ندارند به همین دلیل این موتورسیکلت ها را در محل شناسایی می کنیم و تاکنون ۲۳ هزار دستگاه از آنها کشف شده است. از نظر مهندسی ترافیک در طرح از ۱۹ نقطه در ۱۰ نقطه توقف ایجاد کرده ایم. این کار با همکاری شهرداری انجام شده است. اصلاحات هندسی در ۲۶ نقطه در خطوط ویژه انجام شده است.

موسوی پور ادامه داد: بر اساس نتایج برنامه دهم ۲۷ درصد از مرگ راکبان موتورسیکلت در این ۴ ماه کاهش یافته است. تصادفات منجر به فوت و جرحی در سه جاده پرحادثه ولیعصر و آیت الله سعیدی کاهش یافته است. در یک ساعت بررسی و مشاهده کردیم که ۲۲ درصد موتورسواران روزانه از کلاه ایمنی استفاده می کنند، اما استفاده از کلاه ایمنی در صبح ها بیشتر از عصرها است.

وی ادامه داد: در ۴ ماهه نخست سال ۱۲۲ راکب موتورسیکلت جان خود را از دست داده اند که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی با اشاره به طرح جاماندگان اربعین گفت: از اداره بیمه شرکت های خصوصی و خیرین تقاضا داریم در ایستگاه های صلواتی نذر فرهنگی و کلاه ایمنی بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا