بانک و بیمه

جریمه مالیاتی بانک‌ها در خصوص تسهیلات تکلیفی جهش مسکن را متوقف کنید

به گزارش ایران تحلیل، در بخشی از این نامه خطاب به محمد مخبر آمده است: ظاهراً در گزارشات ارسالی به معظم له، ایرادات بانک ها نسبت به اجرای مفاد قانون افزایش تولیدات ساخت و ساز مسکن، نادرست ناشی از آن تلقی شده است. قانون مصوب و پذیرفته شده متأسفانه در هنگام تهیه و ارائه این گزارش، نظرات و پاسخ ها یا اعتراضات بانک های ذیربط مورد توجه قرار نگرفت و گزارش های فوق قطعاً با واقعیت مطابقت نداشت. ضمناً عدم پرداخت تسهیلات درخواستی واقعاً به معنای عدم تمایل بانک ها به اجرای قانون نیست و بر اساس دستورالعمل های مربوطه، وزارت راه و شهرسازی هیچ متقاضی را برای دریافت وجه به بانک ها معرفی نکرده است. تا پایان سال ۱۴۰۱، و هیچ دلیلی وجود ندارد که بانک ها باید در اعطای تسهیلات محتاط باشند. نیامد

در ادامه این نامه همچنین آمده است: عملکرد بانک ها نیز بر خلاف ابزارهای پرداخت مبتنی بر پرداخت تسهیلات است و پرداخت تسهیلات بانکی نیز روند خاص خود را دارد. زیرا منابع مالی بانک ها در درجه اول متعلق به مردم است و بانک ها در حفظ سرمایه مردم و استفاده از آن برای عملیاتی که حقوق قانونی و شرعی سپرده گذاران را حفظ و تضمین می کند، مسئولیت مسلمی دارند. همچنین عدم رعایت تشریفات قانونی به خودی خود تخلف بانکی محسوب می شود و تسهیلات بانکی به افرادی که شرایط اعتبار لازم را ندارند قابل پرداخت نیست. به ویژه اینکه در دو سال اول اجرای این قانون هیچ متقاضی از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک های خصوصی ارجاع نشده است. بنابراین طبق دستورالعمل بانک مرکزی بانک ها بدون دستور وزارت راه و شهرسازی مجاز به پرداخت تسهیلات مذکور نبودند.

در بخشی دیگر از نامه مدیران عامل بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی خطاب به معاون اول رئیس جمهور آمده است: براساس اسناد موجود، بر اساس ابلاغیه کتبی بانک مرکزی در مهر ماه ۱۴۰۱ مقرر شد بانک ها نسبت به پرداخت اقدام کنند. هزینه مسکن فقط به موارد مورد تایید وزارت راه و شهرسازی متقاضی پیشنهادی می باشد. بر اساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی، وب سرویس اختصاصی این موضوع ظاهراً از اواسط دی ماه ۱۴۰۱ برای چند بانک شروع به کار کرده است. بنابراین، بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، بانک ها مجاز به پرداخت وام مسکن خارج از سامانه وزارت راه و شهرسازی نبودند. لذا درخواست شد آمار واقعی متقاضیان پذیرفته شده در شبکه بانکی کشور از تاریخ راه اندازی تا امروز به تفکیک هر بانک اعلام و بررسی شود که چه تعداد از متقاضیان معرفی شده واجد شرایط دریافت وام به شبکه بانکی کشور هستند. سیستم ذکر شده اعمال شد و موفق به دریافت فضای زندگی شد. و دلایل عدم انجام کاری چه بوده است؟

مدیران عامل بانک ها و مؤسسات خصوصی ضمن رد هرگونه اعتراض بانک های خصوصی نسبت به اجرای مفاد قانون جهش تولید مسکن، گفتند: جرایم مالیاتی اعمال شده کاملاً ناعادلانه و غیرقانونی است و وصول اجباری این مبالغ موجب شده است. مشکلات شبکه بانکی کشور و شوک ناشی از آن، سایر بخش های اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی نیز در پایان این نامه آورده اند: با توجه به عدم بی توجهی بانک های خصوصی، از جنابعالی می خواهند که هیئت مدیره مستقلی را برای همکاری با نمایندگان بانک مرکزی تعیین کنید. ایران، بانک‌های دولتی و بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری با بررسی مستندات قانونی و آمار واقعی در سامانه جامع مسکن بر اساس قانون، میزان واقعی تعهدات اجرا شده توسط هر یک از بانک ها و موسسات اعتباری ذیربط از ابتدای راه اندازی سامانه جامع مسکن. و به مراجع ذیربط اطلاع دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا