اخبار اقتصاد ایران

جزئیاتی از دهک‌بندیِ جدید خانوارها در شهریور :: افق میهن

بر اساس قانون، وزارت تعاون و رفاه در راستای عدالت در توزیع یارانه خانوارها، سالی دو بار موظف است شناسنامه اقتصادی و تکه تکه خانوارها را که بر اساس اطلاعات ثبت شده خانوارها است، به روز کند. و بنابراین طبق قانون زمان جدید به روز رسانی اطلاعات اقتصادی و تجمیع خانوارها است. سپتامبر خواهد بود.

به گزارش افق میهن، با اصلاح نظام یارانه ها، دولت از سال ۱۴۰۱ پرداخت یارانه های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را آغاز کرد و در راستای عدالت در این پرداخت، وزارت رفاه دو بار تصمیم به به روز رسانی شناسنامه اقتصادی و دخن گرفت. قانون خانوارها بر اساس داده‌ها و درآمد سرانه خانوارها از قبیل حقوق و دستمزد افراد و خانواده، خودرو، حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی، حساب‌های ساتنا و پایا، فعالیت در بورس و …

با توجه به اینکه یکی از معیارهای عشر خانوار، تراکنش های بانکی است، اما برخی می گویند با توجه به شرایط شغلی، گردش حساب بالایی دارند و شاید به همین دلیل باشد که در وضعیت اقتصادی خانوارشان رتبه بالایی دارند.

علیرضا محمدی رئیس مرکز مطالعات و اطلاع رسانی بهزیستی ایران گفت: مرکز مطالعات و اطلاع رسانی بهزیستی ایران سه سال متوالی را در بررسی گردش حساب در نظر می گیرد. یعنی پایا، ساتنا، شاپرک و موجودی حساب برای سه سال متوالی بررسی می شود.

وی ادامه داد: اما افرادی هم هستند که شغلشان حقوق بگیر است و…; این افراد برای اینکه با چالش مواجه نشوند باید حساب خود را از حساب تجاری جدا کنند تا در بررسی وضعیت اقتصادی خانوارشان اشتباهی رخ ندهد.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاع رسانی بهزیستی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که گام بعدی به روز رسانی فرسودگی خانوارها چه زمانی انجام می شود؟، اظهار داشت: بر اساس قانون اگر دولت شرایط به روز رسانی داده ها را داشته باشد، اقتصاد خانوارها را به روز می کند. شناسنامه باید در سپتامبر به روز شود. تحویل داده شود

محمدی با بیان اینکه یارانه بگیران فعلی بر اساس آخرین به روز رسانی دهک ها یارانه خود را دریافت خواهند کرد، افزود: افرادی که قبل از شهریور ماه نسبت به عشریه ها اعتراض داشتند و در سامانه ثبت نام اعتراض داشتند، پس از بررسی مرکز مطالعات و اطلاع رسانی بهزیستی. ایرانیان، عشرشان در مرحله جدید خواهد بود. به روز رسانی تغییر می کند. به عبارت دیگر عشر خانوار تا دوره بعدی به روز رسانی قابل تغییر نیست و با دریافت اطلاعات ثبتی اقتصادی و اجتماعی مجددا ارزیابی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا