اخبار اقتصاد ایران

جزئیاتی جدید از اختلاس ۲ میلیون دلاری کارمند امور مالی در مجتمع بندری امام

مدیرکل بنادر استان خوزستان گفت: در جریان برداشت غیرمجاز که در ماه های پایانی سال گذشته انجام شد، هماهنگی های لازم با نهادهای نظارتی و امنیتی استان برای دستگیری و بازگرداندن متخلف متواری به خارج از کشور ادامه دارد.

ایران تحلیل به نقل از اعتماد، روز گذشته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از کشف اختلاس توسط یکی از کارکنان امور مالی مجتمع بندری امام و شناسایی فرد خاطی خبر داد.

بر اساس جزئیاتی که رسانه های رسمی از این اختلاس منتشر کرده اند، ابوطالب گاریلو، مدیرکل بنادر استان خوزستان درباره این «اختلاس» گفت: اوایل فروردین واحدهای ذیربط اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان امسال با برداشت مبالغی از حساب سازمانی متوجه سوء استفاده یکی از کارکنان امور مالی مجتمع شدند و بلافاصله با هماهنگی و اقدام به موقع سازمان مقام قضائی، تمامی افراد و افرادی که از طریق این فرد مبالغی را به حساب خود واریز کرده بودند، شناسایی و حسابشان مسدود شد و مبالغ مسترد خواهد شد.»

وی بیان کرد: در جریان این برداشت غیرمجاز که در ماه های پایانی سال گذشته انجام شد، هماهنگی های لازم با دستگاه های نظارتی و امنیتی استان برای دستگیری و بازگرداندن متخلف متواری به خارج از کشور همچنان ادامه دارد.

در این مورد، تسنیم با لحنی «امیدوارانه» تاکید کرد که «فرد متخلف به عنوان مسئول حوزه پرداخت مجتمع بندری امام خمینی (ره) مبالغی را به حساب‌های شخص ثالث واریز کرده است. به حساب های شخص ثالث هنوز مشخص نیست.” بر اساس اظهارات یکی از مدیران بندر امام میزان اعلام شده در برخی رسانه ها تایید نمی شود.

مبلغ «اعلامی» به معنای ۱۲۰ میلیارد تومان معادل ۲ میلیون دلار است که توسط یکی از کارکنان امور مالی مجتمع بندری امام به صورت غیرقانونی برداشت شده است.

اطلاعات خبرنگار «اعتماد» حاکی از آن است که این کارمند با نام اختصاری «الف. الف» مسئولیت صدور چک در حسابداری مجتمع بندری امام را بر عهده داشته و رقمی معادل دو میلیون دلار را به صورت «دیجیتال» گرفته است. ارز» و از کشور گریخت. مقصد این فرد کشوری بود که برای بازگرداندن مظنونان مالی و اختلاس با ایران همکاری نکرده و نمی کند: کانادا!

خانواده این فرد قبلاً در زمستان سال گذشته به کانادا فرار کرده بودند و او نیز از فرصت استفاده کرده و در تعطیلات نوروزی به این کشور رفت. این اختلاس به دلیل اینکه «ژتون» حسابداری مالی حضرت امام خمینی (ره) برای پرداخت های مالی به اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار ایشان بوده و به دلیل عدم حضور ایشان در پایان تعطیلات نوروزی در محل کار، موضوع اختلاس و برداشت غیرقانونی وجه از حساب ها پورت فاش شد!

همسر این فرد نیز با نام اختصاری «ع.ش» معرفی شده است که وی نیز در یکی از مهم ترین شرکت های صنایع غذایی ایران در منطقه ویژه امام فعالیت داشته و سمت مدیریتی داشته است.

گفته می شود خانم الف ش» به عنوان مدیرعامل در شرکتی متعلق به هلدینگ «الف» کار می کرد، شرکتی که یکی از بزرگترین قراردادهای سرمایه گذاری بخش خصوصی را در بنادر کشور برای تولید و صادرات شکر با بنادر منعقد کرده است. و سازمان کشتیرانی در سال ۱۳۸۶ و در آخرین تحولات در پرداخت حقوق کارگران خود نیز دچار مشکل شده است.

در این قرارداد قرار بود مجتمع تصفیه شکر خام در بندر امام خمینی (ره) با ظرفیت یک میلیون تن در سال و با سرمایه گذاری یک هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال با مشارکت شرکت BMA آلمان ساخته شود.

البته حجم تراکنش های مالی در بندری مثل بندر امام آنقدر زیاد است که خیلی ها اصلا متوجه چنین ارقام کوچکی نمی شوند. اما به نظر می رسد در خصوص اختلاس رخ داده وزارت راه، سازمان بنادر و کشتیرانی و مدیران غیر بومی بندر امام باید پاسخگو باشند که چگونه رقم ۲ میلیون دلاری از خزانه یک سازمان برداشت شده و تا زمانی که پس از تعطیلات چنین موضوعی کشف نشده است و اساساً چه برنامه ای برای جلوگیری از بروز چنین فسادهایی در سازمان های زیرمجموعه خود دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا