اقتصاد جهان

جزئیات آمار تولید خودرو در 2023؛ ایران 1 میلیون، دنیا 75 میلیون

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، انجمن خودروسازان اروپا از رشد ۱۰ درصدی تولید جهانی خودرو در سال گذشته خبر داد. مجموع خودروهای تولید شده در جهان در سال ۲۰۲۳ با حدود ۷ میلیون دستگاه افزایش نسبت به سال گذشته به ۷۵ میلیون و ۶۱۵ هزار دستگاه رسید.در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۸ میلیون و ۵۹۸۰۰۰ خودرو در سراسر جهان تولید شد.

* تولید بیش از یک میلیون خودرو در ایران

این انجمن تجاری اروپایی از تولید بیش از یک میلیون خودرو در ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داده است. تولید خودرو ایران در سال جاری ۶۹ هزار و ۵۲۹ دستگاه کمتر از سال گذشته بوده است. ایران در سال ۲۰۲۲ یک میلیون و ۷۰ هزار و ۱۹۵ خودرو تولید کرده بود، اما در سال ۲۰۲۳ تولید خودرو در ایران به یک میلیون و ۶۶۶ دستگاه رسید.

*ایران بیشتر از ایتالیا، انگلیس و فرانسه خودرو تولید می کند

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۳، ۱.۳ درصد از کل تولید خودروی جهان را به خود اختصاص داده است و با وجود کاهش تولید، همچنان از بسیاری از کشورهای توسعه یافته خودرو تولید کرده است. تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۳ بیشتر از کشورهایی مانند انگلیس، روسیه، ترکیه، تایلند، فرانسه، ایتالیا، مجارستان، رومانی، سوئد و بلژیک بوده است. ایران در این مدت دو برابر ایتالیا و چهار برابر سوئد خودرو تولید کرد.

* چین سه برابر بیشتر از آمریکا خودرو تولید کرد

چین با تولید ۲۵ میلیون و ۳۴۷ هزار خودرو در این مدت که حدود ۳۳ درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می دهد، بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان در سال ۲۰۲۳ خواهد بود. تولید خودرو در چین نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد رشد داشته است.

ژاپن با تولید ۷ میلیون و ۷۳۴ هزار دستگاه خودرو دوم و آمریکا با تولید ۷ میلیون و ۶۲۹ هزار دستگاه در رتبه سوم قرار گرفتند. ژاپن با افزایش ۱۷ درصدی تولید خودرو خود توانسته است آمریکا را از جایگاه دوم جهان خارج کند. البته تولید خودروهای آمریکایی نیز در سال جاری ۸ درصد رشد داشته است. تولید خودرو در چین بیش از سه برابر ایالات متحده است.

میزان تولید خودرو در برخی دیگر از کشورها در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: ترکیه ۹۶۰۰۰۰ دستگاه، هند ۴ میلیون و ۶۶۹۰۰۰ دستگاه، کره جنوبی ۳ میلیون و ۹۲۶۰۰۰ دستگاه، اندونزی ۱ میلیون و ۱۴۷۰۰۰ دستگاه، آلمان ۳ میلیون و ۹۵۹۰۰۰ دستگاه. دستگاه، ایتالیا ۵۴۲۰۰۰ دستگاه، سوئد ۲۷۶۰۰۰ دستگاه و فرانسه ۹۵۹۰۰۰ دستگاه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا