بانک و بیمه

جزئیات بخشنامه بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی

به گزارش ایران تحلیل، این بانک در بخشنامه شماره ۶۰۷۵۱/۰۳ مورخ ۱۶ خرداد در ماه ۱۴۰۳ در جلسه رؤسای هیأت مدیره بانک ها در خصوص وظایف هیئت مدیره و کمیته اجرا در رعایت نرخ سود تسهیلات ارائه شده و نرخ سود سرمایه گذاری مدت دار تصمیم گیری شد. سپرده ها به شبکه بانکی منتقل شد.

در این بخشنامه در خصوص بخشنامه شماره ۲۸۰۳۷۳/۰۱ مورخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ موضوع آیین نامه تنظیم نرخ سود سپرده ها و تسهیلات و بخشنامه شماره ۲۹۶۷۱۷/۰۲ از ۳ اسفند ۱۴۰۲ با صدور آیین نامه صدور گواهی سپرده مدت دار سرمایه گذاری ویژه (ویژه) و جلسه ۱۳. خرداد ۱۴۰۳ با حضور معاون نظارت بانک مرکزی با موضوع تاکید بر وظایف نظارتی رئیس هیات مدیره و کمیته های فنی هیات مدیره جهت حصول اطمینان از رعایت قوانین و مقررات فوق در این بانک/موسسه اعتباری؛ با توجه به موارد مطرح شده در جلسه مذکور، از بانک یا موسسه اعتباری درخواست شد تا در مهلت های تعیین شده سریعاً اقدامات زیر را انجام دهند:

۱) جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره با موضوع بررسی انطباق نرخ‌های سود ابلاغی بانک مرکزی به فوریت تشکیل و در صورت مشاهده تخلف از مقررات فوق در این بانک/موسسه اعتباری، طرح اصلاحی لازم به شماره زیر صادر خواهد شد. بعد از سه شنبه، ۲۲ .، تصویب شد خرداد ۱۴۰۳ باید به معاونت این بانک ارائه شود. برنامه مذکور باید حداکثر ظرف مدت ۲ هفته شامل اقدامات و اقدامات اصلاحی موثر برای اصلاح و تعدیل نرخ بهره باشد.

۲) نحوه تعامل با مؤسسات یاران و کلیه اقدامات مربوط به لند تک در چارچوب «الزامات همکاری مؤسسات اعتباری با شرکت‌های مؤسس یاران» موضوع بخشنامه شماره ۲۵۰۹۵۰/۰۲ مورخ سیزدهم انجام شود. دی ۱۴۰۲ و هرگونه اقدام خارج از این محدوده تخلف از قوانین تلقی می شود. عملکرد این بانک/موسسه اعتباری در این حوزه باید به گونه ای باشد که نرخ سود موثر تسهیلات از نرخ سود اعلامی بانک مرکزی بیشتر نباشد.

۳) در زمینه ۳۰% گواهی سپرده مدت دار سرمایه گذاری ویژه (ویژه)، بانک ها و موسسات اعتباری موظفند ظرف ۳۰ روز مشخصات پروژه های مربوط به سپرده های مذکور را که به تایید هیات مدیره خود رسیده است، به مدیریت ارسال کنند مهلت حداکثر ۲ هفته از تاریخ انتشار این بخشنامه، کل معاملات پولی و اعتباری این بانک. در صورتی که بانک/موسسه اعتباری طرحی را آغاز نکند، موظف است طبق بخشنامه صدرالاشاره این نوع گواهی سپرده را به سپرده سرمایه گذاری بلندمدت متناظر با نرخ سود تبدیل کند.

۴) مدیر عامل بانک/موسسه اعتباری مسئولیت نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات فوق را بر عهده دارد. در این راستا، مدیر ارشد اداره انطباق آن بانک/موسسه اعتباری نیز موظف است گزارش عملکرد رعایت نرخ سود ابلاغی را به کمیته انطباق و هیئت مدیره ارائه کند.

بر اساس این گزارش، در صورت عدم رعایت مفاد این بخشنامه و نرخ سود مقرر، ارجاع به هیأت انتظامی بانک ها و یا انجام اقدامات مقتضی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به صلاحیت حرفه ای. بانک الزامی است (مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره ذیربط و مدیر اداره انطباق قانونی و مقرراتی) بانک/موسسه اعتباری مربوطه در دستور کار قرار می گیرد.

خواهشمند است در اسرع وقت و با رعایت بخشنامه شماره ۹۶/۱۴۹۱۵۳ مورخ ۱۶ دستور فرمایید. مرداد سال ۱۳۹۵ باید به کلیه واحدهای ذیربط این بانک/موسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق شود. این

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا