فناوری

جزئیات تازه از پرونده حقوقی تولید نوکیای ایرانی / همچنان پرونده شکایت حقوقی در جریان است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تسنیم: اگرچه نوکیا پس از اطلاع از کلاهبرداری از برند خود، از شرکت سازنده نوکیا در ایران شکایت کیفری و حقوقی کرد، اما در نهایت در شکایت کیفری برای این شرکت ایرانی قرار منع تعقیب صادر شد، اما قانونی شکایت هنوز در انتظار است در حال انجام است

از سال ۱۴۰۱ موضوع استفاده یک شرکت از برند نوکیا برای تولید موبایل های دکمه ای که عملاً در داخل ایران بدون اخذ مجوز یا عقد قرارداد با شرکت اصلی انجام می شد، سروصدای زیادی در رسانه ها ایجاد کرد. با این حال، شرکتی که از علامت تجاری نوکیا به طور غیرقانونی استفاده می کند به فعالیت خود ادامه می دهد.

اردیبهشت در این ماه عباس علی آبادی وزیر امنیت در اظهارنظری با اشاره به پرونده تولید جعلی نوکیا در داخل کشور گفت: در صورت احراز تقلبی بودن تولید نوکیا در داخل کشور، تولید آن متوقف می شود. از تمامی امکانات از جمله تخصیص ارز محروم خواهد شد. این موضوع اعتراض برخی نمایندگان مجلس را نیز در پی داشته و وزارت حریم خصوصی به عنوان متولی اصلی این حوزه پیگیر بررسی صحت موضوع بوده است.

شکایت حقوقی و کیفری اصلی نوکیا از نوکیا ایرانی

پس از رسانه ای شدن تولید نوکیا در ایران، با توجه به اینکه شرکت اصلی برند نوکیا (واقع در فنلاند) دارای نمایندگی رسمی در ایران است، پس از اطلاع از کلاهبرداری از برند خود، این شرکت شکایت کیفری را در خصوص تخلف ارائه کرد. حقوق استفاده از علامت تجاری نوکیا را از ثبت علامت تجاری و دعاوی حقوقی منع کرده است.

لازم به ذکر است پس از کش و قوس های فراوان و گذشت مدت ها از شکایت کیفری نوکیا اصل از نوکیا ایرانی، سرانجام محمدباقر آقا علیخانی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، در جلسه ای نامه ای به مرکز داده ها و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، تولید شده، تلفن همراه با برند نوکیا را قانونی دانسته و در نهایت با توجه به رای دادگاه، اعتراض نوکیا به نقض حقوق برند نوکیا بوده است. رد شد و حکم صادره برای شرکت ایرانی صادر شد.

همچنین در پایان درخواست به منظور حمایت از تولید و نیروی انتظامی از هرگونه اقدام مغایر با مصوبات صادره و اقدامات محدودکننده یا سلبی در خصوص فعالیت واحد تولیدی آتیلا در کنار آیهان جلوگیری شود.

پرونده شکایت حقوقی نوکیا ایرانی ادامه دارد

نکته دیگر اینکه اگرچه شکایت کیفری نوکیا از شرکت ایرانی با استفاده از برند خود رد شد، اما شکایت دیگری از سوی وکیل این برند فنلاندی علیه این شرکت ایرانی تحت عنوان ممنوعیت استفاده از علامت تجاری نوکیا همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد در در آینده ای نه چندان دور شاهد صدور حکم دادگاه در مورد این شرکت خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا