اخبار اقتصاد ایران

جزئیات تجارت سالانه ایران و هند | واردات برنج از هند ۳۴ و چای ۶۵ درصد کاهش یافت

وزارت بازرگانی و صنعت هند مجموع مبادلات تجاری با ایران در سال ۲۰۲۳ را یک میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار اعلام کرد و از کاهش ۳۴ درصدی واردات برنج هندی توسط ایران در سال جاری خبر داد.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، وزارت بازرگانی و صنعت هند مجموع مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی را یک میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار اعلام کرد.

در این مدت مبادلات تجاری ایران و هند نسبت به سال قبل با کاهش ۲۶ درصدی مواجه بوده است. مجموع مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ دو میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار اعلام شد.

صادرات هند به ایران در ماه های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ با کاهش ۳۵ درصدی به یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار رسید. هند در سال گذشته یک میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

اما واردات هند از ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشته و به ۶۴۹ میلیون دلار رسیده است. هند در سال گذشته ۶۵۲ دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

صادرات برنج هند به ایران ۳۴ درصد کاهش یافت

بر اساس این گزارش، برنج مهمترین محصول صادراتی هند به ایران در سال ۲۰۲۳ بوده است. صادرات برنج هند به ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل با کاهش ۳۴ درصدی مواجه بوده و از یک میلیارد و ۹۸ به ۷۲۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. میلیون دلار در سال ۲۰۲۲

* واردات چای از هند یک سوم افزایش یافت

صادرات چای هند به ایران نیز تقریباً یک سوم افزایش یافته و از ۸۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. صادرات میوه هند به ایران با ۱۴ درصد افزایش به ۵۵ میلیون دلار و صادرات ادویه با کاهش ۲۸ درصدی به ۱۵ رسیده است. میلیون دلار.

همچنین فرآورده های نفتی مهم ترین کالاهای وارداتی هند از ایران در سال ۲۰۲۳ بوده و در سال جاری ۲۲۱ میلیون دلار فرآورده های نفتی از ایران وارد شده است. واردات فرآورده های نفتی ایران توسط هند در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۲۶ درصد افزایش داشته است.

مواد اولیه تولید رنگ با ۱۷۲ میلیون دلار و میوه با ۱۳۶ میلیون دلار به ترتیب دومین و سومین کالای وارداتی هند از ایران در سال ۲۰۲۳ بوده است. صادرات مواد اولیه تولید رنگ از ایران به هند ۱۳ درصد افزایش یافته اما صادرات میوه ۸ درصد کاهش داشته است. ایران همچنین ۹ میلیون دلار ادویه به هند صادر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا