اقتصاد جهان

جزئیات تجارت 4.7 میلیارد یورویی ایران و اروپا / فرانسه پنجمین شریک تجاری ایران در اروپا شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته را ۴ میلیارد و ۷۳۲ میلیون یورو اعلام کرد که نسبت به سال قبل ۹ درصد کاهش داشته است. پارسال. در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۲، مجموع مبادلات دو طرف ۵ میلیارد و ۲۴۴ میلیون یورو گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ با کاهش ۶ درصدی مواجه خواهد شد و از ۴.۱۸۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۲ به ۳.۹۳۳ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در سال ۲۰۲۳ با ۲۴ درصد کاهش به ۷۹۹ میلیون یورو رسید. اتحادیه اروپا سال گذشته یک میلیارد و ۵۷ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرد.

* آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا است

بر اساس این گزارش، آلمان، ایتالیا و هلند هر کدام بزرگترین شرکای تجاری ایران در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ بوده اند. آلمان حدود ۳۶ درصد از کل تجارت ایران با اروپا را به خود اختصاص داده است. مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال جاری با ۲۳ درصد کاهش به یک میلیارد و ۴۳۲ میلیون یورو رسید. آلمان یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده و ۲۳۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. صادرات آلمان به ایران ۲۴ درصد و واردات ۱۶ درصد کاهش یافت.

* رشد ۳۲ درصدی تجارت ایران با هلند

با وجود کاهش تجارت ایران با آلمان، مبادلات تجاری با ایتالیا و هلند افزایش یافته است. مبادلات تجاری ایران با ایتالیا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۷۵۰ میلیون یورو رسید. ایتالیا ۶۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد رشد داشت. اما واردات ایتالیا از ایران ۷ درصد کاهش یافت و به ۱۵۰ میلیون یورو رسید.

تجارت ایران با هلند در سال ۲۰۲۳ رشد قابل توجهی ۳۲ درصدی داشته و به ۵۸۷ میلیون یورو رسیده است. به این ترتیب هلند به سومین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا تبدیل شده است. صادرات هلند به ایران در سال جاری به ۵۴۲ میلیون یورو رسید که نشان دهنده رشد ۴۰ درصدی است. هلند سال گذشته ۳۸۹ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرد. با این حال واردات هلند از ایران در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۹ درصدی به ۴۵ میلیون یورو رسید.

فرانسه پنجمین شریک تجاری اروپایی ایران شد

بلژیک و فرانسه به ترتیب چهارمین و پنجمین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بودند. مبادلات تجاری ایران و فرانسه با ۹ درصد کاهش به ۲۹۹ میلیون یورو رسید. فرانسه سال گذشته ۲۸۲ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده و ۱۷ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. این کشور سال گذشته ۳۱۲ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده و ۱۷ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا