اخبار اقتصاد ایران

جزئیات جدید تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات اعلام شد :: ایران تحلیل

سامانه جامع تجارت در اطلاعیه ای ضوابط جدید تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات برخی کالاها در حوزه جهاد کشاورزی را ابلاغ کرد.

به گزارش ایران تحلیل، سامانه جامع تجارت ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» برخی کالاها در حوزه جهاد کشاورزی را ابلاغ کرد.

در این اطلاعیه آمده است: در خصوص درخواست عرضه ارز از محل «واردات در مقابل خود صادراتی و غیره» تغییرات زیر اعمال شده است:

بر اساس سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، واردات گروهی از کالاها تنها از محل صادرات گروه خاصی از کالاها امکان پذیر است. مثلاً واردات موز فقط از محل صادرات گروهی از کالاها (مانند سیب) مجاز است. بنابراین در زمان ثبت درخواست تامین ارز برای واردات موز باید سهمیه صادراتی گروه مجاز تامین شود در غیر این صورت امکان تامین ارز و ادامه فرآیند واردات وجود نخواهد داشت.

بنابراین کلیه درخواست‌های ارز «صادرات خودصادرات و غیره» که مربوط به کالاهای حوزه جهاد کشاورزی است (سازمان صدور مجوز ارز «وزارت جهاد کشاورزی – تخصیص ارز» است) پس از ثبت، در وضعیت «در انتظار استعلام مجوز» و استعلام انطباق کالای ثبت سفارش با کالای صادراتی به وزارت جهاد کشاورزی ارسال می شود.

پس از بررسی ضوابط توسط وزارت مذکور، در صورت تطابق کالا، روند ادامه خواهد یافت، در غیر این صورت، درخواست به وضعیت «رد بر اساس ضوابط» تغییر یافته و خاتمه می‌یابد.

نکته مهم: کلیه قوانین مربوط به انطباق گروه های کالایی در مرحله تامین ارز و پس از ثبت درخواست تامین ارز انجام می شود و در مراحل قبل (شامل فرآیندهای ثبت سفارش و تخصیص ارز) در آنجا انجام می شود. کنترلی روی این موضوع وجود ندارد لذا لازم است واردکنندگان کالاهای مذکور قبل از اقدام به ثبت سفارش و خرید ارز صادراتی از انطباق گروه کالای مجوز صادرات با کالای ثبت سفارش اطمینان حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا