اخبار اقتصاد ایران

جزئیات طرح جدید واگذاری زمین رایگان در روستاها :: ایران تحلیل

دو گروه در کمین «زمین های آزاد آماده تحویل در روستاها» نشسته اند. طرح احیای زندگی روستایی از طریق تخصیص زمین ۹۹ ساله با هدف بازگشت اهالی قدیمی روستاها، رونق کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور اجرا می شود. اما ریسک ورود «تقاضای غیر هدفمند» به طرح بیش از احتمال «ضربه به هدف» است.

به گزارش ایران تحلیل، طرح احیای روستاییان با واگذاری زمین ۹۹ ساله و وام ارزان بانکی، خطر کمین مالکان برای زمین مجانی را به سیاستگذاران مسکن گوشزد می کند. طرحی که اخیرا با هدف احیای سکونتگاه های روستایی، مهاجرت معکوس به روستا و مقابله با کاهش جمعیت روستایی در راستای تامین امنیت غذایی و حفظ مشاغل کشاورزی و … در دستور کار دولت قرار گرفته است. سوراخ مهمی در شکم آن که در صورت عدم شناسایی و رفع آن می‌تواند منجر به سرگردانی مالکان روستایی برای سود املاک و سوداگری در زمین‌های دولتی شود.

اخیراً سیاست مسکن با هدف احیای جمعیت روستایی و تامین امنیت غذایی از نظر حفظ و گسترش مشاغل کلیدی در روستاها به ویژه کشاورزی، تمرکززدایی جمعیت از شهرها و همچنین تامین مسکن لازم برای بخشی از متقاضیان مسکن به منظور کاهش معضل مسکن در شهرها، برنامه اعطای زمین و وام ساخت و ساز ارزان قیمت برای متقاضیان سکونت در روستاها در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس این طرح، متقاضیان واجد شرایط در صورت تمایل می توانند علاوه بر دریافت زمین های روستایی، از دو مدل وام ارزان قیمت نیز برای ساخت مسکن در این اراضی استفاده کنند. جدای از نیت درستی که به منظور احیای جمعیت روستایی تامین امنیت غذایی و تمرکززدایی جمعیت از شهرها از یک طرف و همچنین تامین مسکن لازم برای متقاضیانی که زمین ندارند، منابع مالی و سایر امکانات مورد نیاز برای ساخت مسکن در شهرها. ، در طراحی این برنامه نقش داشته است اما کارشناسان نسبت به خطرات اجرای این طرح برای روستاها هشدار می دهند.

کارشناسان معتقدند اجرای این طرح در صورتی که چاله های مربوط به آن شناسایی نشود و تلاشی برای پرکردن این چاله ها صورت نگیرد، می تواند خطر احتکار و سوداگری در زمین های ارزان روستایی را به همراه داشته باشد.

جزئیات طرح ۹۹ ساله اراضی روستایی

مجید جودی معاون مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن ضمن تشریح جزئیات طرح واگذاری زمین روستایی به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: بر اساس برنامه طراحی شده در چارچوب قانون جهش تولید مسکن و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان واجد شرایط، برنامه واگذاری زمین سال ۹۹ برای متقاضیان سکونت در روستاها در دستور کار قرار گرفته است. به گفته وی، برای سال جاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین مسکونی و قابل ساخت در روستاهای سراسر کشور پیش بینی شده و در سال آینده نیز به همین میزان (۵۰۰ هزار قطعه) سهمیه تعیین شده است.

جودی اعلام کرد: با هدف تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن به شرط واجد شرایط بودن، زمین ۹۹ ساله برای ساخت مسکن روستایی در اختیار آنها قرار می گیرد.

جودی در خصوص شرایط متقاضیان دریافت این زمین ها گفت: ابتدا این زمین ها به متقاضیانی تعلق می گیرد که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام و واجد شرایط باشند و مایل به دریافت زمین روستایی و اسکان در روستاها باشند. همچنین در آینده نزدیک امکان ثبت نام برای سایر متقاضیان برای این زمین ها در سامانه ملی نهضت مسکن و قرار گرفتن در لیست متقاضیان زمین روستایی دولتی فراهم می شود. معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن همچنین به حذف دو شرط مهم از شرایط متقاضیان مسکن ملی در طرح واگذاری زمین روستایی اشاره کرد و گفت: شرط سابقه مالکیت متقاضی و همسرش به عنوان همچنین شرط بومی سکونت در روستا از شرایط این انتقال حذف شده است. است.

یعنی اگر فردی در سال های اخیر مالک زمین و مسکن بوده اما در حال حاضر ملکی اعم از زمین و مسکن به نام او یا همسرش وجود ندارد، می تواند برای مسکن روستایی اقدام کند. از سوی دیگر متقاضیانی که واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن هستند اما در حال حاضر ساکن روستا نیستند، مشروط بر اینکه تمایل به مهاجرت معکوس و سکونت در روستا داشته باشند، می توانند برای دریافت زمین در یکی از روستاهای روستای شهرک اقدام کنند. مجموعه شهری که در آن زندگی می کنند. ارائه به گزارش «دنیای اکونومیست»، البته فرم (ج) این متقاضیان باید سبز باشد، یعنی در سال های اخیر از تسهیلاتی مانند مسکن دولتی مانند مسکن. مهر یا از زمین دولتی استفاده نکرده باشند. به گفته معاون مسکن و بازسازی روستایی بنیاد مسکن، این زمین ها به مدت ۹۹ سال در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار می گیرد و متقاضیان می توانند علاوه بر زمین، از یکی از دو مدل وام کم هزینه برای ساخت مسکن در این زمین ها استفاده کنند. . مدل اول استفاده از وام یارانه ای ۳۵۰ میلیون تومانی برای ساخت مسکن روستایی با سود ۵ درصد است. اما متقاضیان و دریافت کنندگان این زمین ها می توانند از وام نهضت ملی مسکن یعنی وام ۵۵۰ میلیون تومانی که با سود ۱۸ درصدی به متقاضیان اختصاص می یابد نیز برای این طرح استفاده کنند.

حفره های طرح چیست؟

بررسی های «دنیای اختصوت» از جزئیات این طرح نشان می دهد که اگرچه سیاست واگذاری زمین های ۹۹ ساله به متقاضیان بدون مسکن در روستاها، سیاستی درست و با اهداف مهم طراحی شده است، اما این اهرم اقتصادی جذاب جدا از اهداف درست خود را مطرح می کند. یک سوال مهم چه تضمینی وجود دارد که با این روش اهداف صحیحی از جمله تامین امنیت غذایی، احیای جمعیت و مشاغل روستایی، مهاجرت معکوس و رفع حداقل بخشی از مشکلات ناشی از مهاجرت روستاییان به شهر (سرریز جمعیت و مشکلات مسکن) محقق خواهد شد؟

در واقع آیا اجرای این طرح ضامن تحقق این اهداف است؟

کارشناسان شهری بر این باورند که جدای از اهداف صحیح این پروژه، واگذاری زمین ۹۹ ساله و وام ارزان ساخت به تنهایی نمی تواند ضامن تحقق این اهداف باشد. علاوه بر این، حتی ممکن است عواقبی برای روستاها داشته باشد.

دو حفره مهم را در این زمینه می توان شناسایی کرد که در نهایت می تواند به گسترش سوداگری و سوداگری در زمین های روستایی این بار در زمین های ۹۹ ساله روستاها منجر شود.

اولین حفره مربوط به واگذاری این زمین ها به افرادی است که در مجموعه شهری مجاور یک روستا زندگی می کنند، به ویژه روستاهای خوش آب و هوا و روستاهایی که به هر دلیلی دارای جاذبه های گردشگری هستند. این احتمال وجود دارد که این افراد زمین روستایی و وام ارزان دریافت کرده و در آن خانه ساخته باشند، اما به دلیل شاغل بودن در شهر مجاور یا عدم تمایل به سکونت دائم در روستا، همچنان در شهر مستاجر می مانند و استفاده می کنند. خانه روستایی به عنوان استفاده به عنوان خانه دوم. در این صورت اهداف اولیه این طرح یعنی احیای سکونتگاه های روستایی، مهاجرت روستاییان، احیای کشاورزی در روستاها و … و همچنین رفع بخشی از مشکلات مسکن در شهرها محقق نخواهد شد. هر چند مستاجر در شهر صاحب یک واحد مسکونی ویلایی در روستاها می شود.

حفره دوم مربوط به فروش ویلاهای مسکونی ساخته شده در این زمین ها به افراد غیر بومی و محروم است. یک فرد واجد شرایط ممکن است زمین روستایی ۹۹ ساله دریافت کند و با وام ارزان ویلا بسازد. اما بلافاصله آن را در بازار به خریداران اعم از غیر بومی و حتی دلالان بفروشید. این موضوع می تواند باعث گسترش سفته بازی در بازار ویلاهای ساخته شده در زمینی با قدمت ۹۹ سال شود. در چنین شرایطی نه تنها اهداف اولیه طراحی و اجرای این طرح محقق نمی شود، بلکه بستر سفته بازی و سوداگری ملکی در زمین های دولتی ۹۹ ساله و ویلاهایی که با وام ارزان ساخته شده اند، فراهم می شود. بنابراین سیاستگذار باید با شناسایی این حفره ها از بروز چنین تهدیداتی جلوگیری کند. اما معاون مسکن و بازسازی روستایی بنیاد مسکن در واکنش به این موضوع به «دنیای اختصاص» اعلام کرد که سیاستگذار براساس تکلیف قانونی و نیازهای بازار مسکن از یک سو و سیاست های مهاجرت معکوس و احیای سکونتگاه های روستایی از سوی دیگر، این طرح را در دستور کار قرار داده است. تعیین کرده است. از آنجایی که این نوع تهدیدات و خطرات برای خانه ها و زمین های دولتی در شهرها وجود دارد، ممکن است این موارد در روستاها نیز رخ دهد، اما با توجه به این احتمالات نمی توان اجرای پروژه را متوقف کرد. بلکه راه های گمانه زنی و انحراف از اهداف اصلی آن تا حد امکان مسدود شود.

جودی همچنین گفت: در این طرح به متقاضیان زمین هایی داده می شود که مسکونی بوده و جزو اراضی کشاورزی درجه یک نباشد. به عنوان مثال از آنجایی که در استان های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) بیشتر اراضی روستایی از نوع کشاورزی درجه یک است، واگذاری در این استان ها محدود خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا