ترندهای روز

جزئیات وارد کردن خودروی خارجی برای هر کد ملی

احمد آقایی سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گوی تلویزیونی درباره آزاد شدن واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ و پس از آن گفت: پس از ابلاغ این قانون به وزارت ایمنی، ارسال کردیم. مقررات ابلاغی به دولت ظرف مدت یک ماه. ; بررسی این آیین نامه در کمیسیون های مختلف تا پایان سال گذشته انجام شد و در خصوص تخصیص ارز ملاحظاتی وجود داشت که اعمال شد.

وی در ادامه به بیان شرایط حاکم بر بازار خودرو در پنج سال گذشته پرداخت و گفت: بازار خودرو پس از سال ۱۳۹۵ با تولید بیش از یک و نیم میلیون خودرو در سال، وارد روند اعمال محدودیت برای واردات خودرو شد. تبدیل شد.

آقایی دلیل محدودیت واردات خودرو را مدیریت منابع ارزی و تحریم ها دانست که ارتباط صنعت خودروی کشور با دنیا را محدود کرده بود.

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: در آن زمان و با توجه به شرایط، تولید خودرو ۵۰ درصد کاهش یافت و تیراژ تولید ۱.۵ میلیون خودرو در سال به ۸۰۰ هزار دستگاه رسید.

وی این شرایط را به معنای انباشت تقاضا به دلیل عدم واردات خودرو دانست که موجب التهاب در بازار خودرو و کاذب قیمت ها شد.

آقایی به تاثیر شرایط تورمی اقتصاد کشور بر بازار خودرو اشاره کرد و افزود: گروهی در شرایط تورمی خودرویی را به عنوان کالای سرمایه ای خریدند و برای حفظ سرمایه خود آن را نگهداری کردند.

وی ادامه داد: مجموع این دلایل باعث شد تا حدود سه سال پیش شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار خودرو با عنوان قانون ساماندهی بازار صنعت خودرو را تهیه و تصویب کند.

این مقام مسئول در وزارتخانه خاطرنشان کرد: این وزارتخانه با هدف رقابتی شدن تولید در کشور پیگیر اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو در کشور است که حدود سه سال پیش تصویب شد.

معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نحوه واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ گفت: در بندهای آیین نامه واردات خودروهای فرسوده، مراحل ثبت سفارش برای شرکت های واردکننده و ثبت آماری ویژه عموم مردم پیش بینی شده است. مورد توجه قرار گرفته است.

آقایی افزود: هر فردی با کد ملی می تواند خودروی مورد نظر خود را در محدوده گمرک وارد کرده و پس از پرداخت هزینه های گمرکی آن را ترخیص کند.

محدودیت واردات خودروهای آمریکایی

وی تاکید کرد: بر اساس آیین نامه، سن خودروهای وارداتی فرسوده باید بین ۳ تا ۵ سال و دارای استانداردهای اروپایی و گواهی انطباق باشد. تنها محدودیت این است که حجم موتور خودروهای وارداتی کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد.

این مقام مسئول در وزارت امنیت ادامه داد: خودروهای وارداتی از تمامی کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی قابل خرید هستند و تنها محدودیت برای خودروهای آمریکایی است.

آقایی درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو و چالش هایی که در این بخش وجود دارد، گفت: در این راستا باید قوانین بانک مرکزی مورد توجه قرار گیرد. نمی خواهیم شرایط به گونه ای پیش برود که بازار ارز در کشور مختل شود. ارز واردات خودرو می تواند حاصل صادرات کالا و خدمات یا ارز سرمایه گذاری خارجی باشد و به تایید بانک مرکزی برسد.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون علاوه بر واردات خودروهای شخصی، آیین نامه ای برای واردات اتوبوس به ویژه در ایام اربعین توسط شرکت های حمل و نقل داریم، گفت: با این مصوبه دولت که با هدف بهزیستی تصویب شد. از زائران اربعین، شرکت های حمل و نقل مجوز واردات دریافت کردند.

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت حراست ادامه داد: آئین نامه ای برای واردات خودرو توسط جانبازان بالای ۵۰ درصد داریم تا این افراد بتوانند خودرو وارد کنند.

وی خاطرنشان کرد: خودروهایی که به هر شکلی وارد کشور می شوند باید استانداردهای استاندارد و زیست محیطی را رعایت کنند.

ارز واردات خودرو باید منشا خارجی داشته باشد

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارز واردات خودرو را می توان از ارز در دست افراد، سرمایه گذاری خارجی و یا ارز حاصل از صادرات دریافت کرد و به همین دلیل فقط بانک مرکزی است. باید تایید کند که این ارز منشا خارجی دارد. و در خارج از کشور.

آقایی با یادآوری اینکه خرید خودروی کارکرده با خودروی نو یکی نیست و باید برای خرید به بازار و نمایشگاه مراجعه کرد، افزود: اگر فردی ارز داخلی دارد باید طبق قوانین بانک مرکزی آن را خارج کند تا خرید خود را انجام دهد

تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی کارکرده و نو یکسان است

این مقام مسئول در وزارت حراست درباره خدمات پس از فروش خودروهای فرسوده نیز توضیح داد: در مقررات مربوط به واردات خودروهای نو، شرکت های واردکننده باید به میز خدمات پس از فروش وزارت حراست مراجعه و تعهد کنند. برای ارائه خدمات پس از فروش و قطعات یدکی.

آقایی ادامه داد: برای خودروهای فرسوده با سه دسته واردکننده مواجه هستیم. اول، شرکت های واردکننده خودرو که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش از وزارت امنیت هستند. دسته دوم شرکت های حمل و نقل هستند که قوانین خاص خود را دارند و دسته سوم اشخاص حقیقی هستند که می توانند با کد ملی خود ثبت نام کنند.

وی گفت: وزارت ایمنی در راستای رعایت حقوق مصرف کنندگان در حال اقدام است تا لیست برندهای خودرویی که خدمات پس از فروش آنها هم اکنون در کشور موجود است را اعلام کند تا مردم بتوانند خودروی خود را از بین آن برندها افق میهن کرده و دریافت کنند. خدماتی که آنها می خواهند در داخل کشور دریافت کنند.

آقایی با یادآوری اینکه سیاست وزارت حراست بر واردات خودروهای برقی و هیبریدی متمرکز است، تصریح کرد: تعرفه واردات خودروهای برقی ۴ درصد و هیبریدی ها ۱۵ درصد است.

معاون حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: خودروهای بنزینی باید بر اساس حجم موتور و قیمت آن تعرفه گمرکی بپردازند اما باید گفت در این بند میزان تعرفه گمرکی برای کارکرده و کارکرده یکسان است. ماشین های جدید

تلاش شرکت های واردکننده خودروهای برقی برای تامین زیرساخت ها

وی در خصوص نبود زیرساخت های لازم برای استفاده مردم از خودروهای برقی گفت: سایر دستگاه ها برای پیشبرد استفاده از ناوگان برقی مشارکت داشته باشند.

آقایی تصریح کرد: اکنون مذاکراتی برای تامین برق این گروه از خودروها انجام شده است و شرکت های واردکننده خودروهای برقی اقدامات زیادی برای تامین جایگاه های شارژ و برق رسانی به خطوط اصلی انجام داده اند.

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ابراز امیدواری کرد: امسال بخش قابل توجهی از زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه خودروهای برقی فراهم شود و تا آن زمان با تحویل هر خودروی برقی، یک شارژر خانگی نیز تامین شود. ، که می توان از آن نیز استفاده کرد.

ثبت نام ۱۳۰ هزار نفر برای دریافت خودروهای وارداتی

آقایی در ادامه به دور جدید ثبت نام متقاضیان خودروهای جدید وارداتی اشاره کرد و گفت: در این مرحله ۱۳۰ هزار نفر برای دریافت خودروی وارداتی ثبت نام کرده اند و قرعه کشی تا هفته آینده برگزار می شود.

وی با یادآوری اینکه در دور اول ۱۳۱ هزار نفر ثبت نام کرده بودند، گفت: میزان واردات خودرو در خرداد در یک ماه چهار هزار دستگاه وجود داشت و اکنون این میزان دو برابر شده است که نشان می دهد روندها تسهیل شده است.

سهم خودروهای مونتاژ شده به ۲۳ درصد رسید

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت درباره خودروهای مونتاژی نیز توضیح داد: ۲ خودروساز بزرگ کشور بیش از ۸۰ درصد تولید را در قالب تولید خودروهای اقتصادی انجام می دهند و اکثر متقاضیان جامعه حاضر به خرید این خودرو هستند. دسته بندی ماشین ها

آقایی با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۶ واردات خودرو متوقف شد و خودروهای جدید و باکیفیت نداشتیم، افزود: ماجرای خودروهای مونتاژی از همان زمان شدت گرفت به طوری که پیش از آن تعداد خودروهای مونتاژی در کشور ۵ درصد بود. این رقم در سال گذشته به ۲۳ درصد افزایش یافت.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت چهارشنبه هفته گذشته ۶ تیرماه در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: مصوبه مهم جلسات اخیر هیات دولت آخرین گام در برخورد با انحصار خودرو بود. ساخت و ساز و آخرین مرحله طرحی است که از قبل توسط دولت تهیه شده بود و مرحله بعدی در حال پیشرفت بود.

وی با بیان اینکه واردات خودرو در دولت سیزدهم به تدریج آزاد شد، اعلام کرد: امروز آخرین گام برای واردات خودروهای دست دوم برداشته شد و به شرط تصویب مدل ۲۰۱۹ به بالا برای همه ایرانیان آزاد شد. دولت. رعایت استانداردهای روز اروپا در واردات خودروهای فرسوده ضروری است.

به گفته سخنگوی دولت، واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی در این آیین نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا