فناوری

جزئیات وام ازدواج ۳۵۰ میلیونی/ شرایط دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیونی مسکن

به گزارش خبرگزاری میهن تجارت و به نقل از خانه ملت، رحیم زارع در نشست خبری امروز – دوشنبه. ۲۵ دی در محل شورای اسلامی برگزار شد، گفت: مطابق با بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه برای تسهیلات قرض الحسنه ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شد، البته برای زوج های زیر ۲۵ سال و زیر ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

وی بیان کرد: کمیسیون تلفیق طی بررسی بند (w) لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیرو تسهیلات وام است بچه داشتن موارد تایید شده؛ این کمیسیون تسهیلات قرض الحسنه را برای کودکانی که بعد از سال ۱۴۰۲ به دنیا آمده اند تصویب کرد. بچه داشتن فرزند اول ۴۰۰ میلیون ریال، فرزند دوم ۸۰۰ میلیون ریال سوم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای فرزند چهارم و ۲ میلیارد ریال برای فرزند پنجم و بیشتر.

زارع ادامه داد: کسری بودجه و نرخ تورم نسبت به بودجه سال قبل کاهش یافته است. قیمت حامل های انرژی، بنزین و گازوئیل افزایش نمی یابد و طبق لایحه دولت برای سال آینده بنزین و سایر حامل های انرژی را افزایش نمی دهیم.

وی افزود: مصوبات کمیسیون تلفیق باید در صحن مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان برسد تا لازم الاجرا شود. کمیسیون تلفیق مصوب کرد ۳۱ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی در اختیار بخش اشتغال قرار گیرد که سهم هر استان ۱ است. تلاش خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ بیان کرد: آنچه تاکنون در خصوص منابع هدفمندی یارانه ها مصوب شده ۷۰۰ فقره است. زن و شوهر مربوط به پرداخت یارانه و حمایت معیشتی به مردم است. وی افزود: همچنین ارتباط مالی نفت و دولت و سهم صندوق توسعه ملی از محل مشخص شد درآمدها نفتی از ۴۵ درصد پیشنهادی دولت در لایحه بودجه به ۴۵ درصد افزایش یافت.

زارع تصریح کرد: کمیسیون تلفیق میزان ضریب افزایش است حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان ۲۰ درصد تعیین شد. کف حقوق کارمندان در سال آینده ۱۰ میلیون تومان و حداقل حقوق ۹ میلیون تومان برای بازنشستگان تعیین شد; همچنین سقف معافیت مالیاتی حقوق حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان در ماه تعیین شد.

وی بیان کرد: تمامی حساب های فرعی دستگاه ها در سال آینده مسدود می شود و باید در خزانه داری کل کشور نزد بانک مرکزی حساب ارزی و ریالی افتتاح شود. همچنین به شرکت های دولتی مجوز انتشار ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با ضمانت بازپرداخت اختصاصی داده شد.

زارع گفت: با توجه به اینکه سهم صندوق توسعه ملی از درآمدها نفت از ۴۰ تا ۴۵ درصد، ۳ درصد برای مناطق نفت خیز و محروم، ۱۴.۵ درصد به وزارت نفت برای سرمایه گذاری و ۳۷.۵ درصد به منابع عمومی بودجه کل کشور اختصاص دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: موارد مهم پرداخت منابع هدفمندی یارانه های مربوط به یارانه نقدی و معیشتی و جبران قدرت خرید خانوارها ناشی از افزایش قیمت و پرداخت مستمری به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، یارانه نان و غرامت مابه التفاوت نرخ ارز، دارو است.

زارع گفت: تسهیلات قرض الحسنه برای خرید مسکن برای خانواده های دارای ۳ فرزند و بیشتر که بعد از سال ۱۳۹۷ متولد شده اند ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شد. همچنین تسهیلات قرض الحسنه و سپرده مسکن برای اعضای کمیته امداد و جانبازان ورشکسته ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: همچنین معافیت مالیاتی حقوق پیش بینی می شد کارمندان دولت تا سقف ۱۲ میلیون تومان دریافت کنند. مالیات مازاد حقوق ۱۲ تا ۱۶.۵ میلیون تومان ۱۰ درصد، بالای ۱۶ تا ۲۷ میلیون تومان ۱۵ درصد، بالای ۲۷ تا ۴۰ میلیون تومان ۲۰ درصد و بالای ۴۰ میلیون تومان. ۳۰ درصد

زارع ادامه داد: مبلغ پاداش پایان خدمت در سال آینده ۵۵۰ میلیون تومان و تا سقف ۷۰ میلیون تومان نیز سقف خالص پرداختی سال آینده پیش بینی شده بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه نیز مصوب شد که دولت پرداخت بدهی به تامین اجتماعی از طریق انحراف یا نقدی یا سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی سودآور یا نرخ خوراک و واحدهای تولید گاز پتروشیمی، تامین اجتماعی و شرکت های تابعه و ۱۷۰ درصد بدهی در سال آینده. پرداخت همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی از این رو سال آینده انجام شود.

وی ادامه داد: نسبت جذب حقوق بر اساس برنامه هفتم توسعه، بازنشستگان تامین اجتماعی در سال اول ۴۰ درصد و در سال های دوم و سوم اجرای برنامه هفتم هر کدام ۳۰ درصد خواهند بود.

زارع تصریح کرد: کمیسیون تلفیق بودجه مصوبه ای برای حمایت از تولید داشت که بیان کرد حقوق واردات ماشین آلات، تجهیزات و مواد اولیه و واسطه های تولید به ۲ درصد کاهش یافت. حقوق گمرک و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، نهاده های دامی و شیرخشک به یک درصد کاهش یافت.

با این حال “قسمت دوم بودجه به شورای اسلامی داده نشده است

وی ادامه داد: تعیین میزان حقوق سربازان در سال آینده مربوط به قسمت دوم بودجه است که در تنظیم جداول و ردیف ها مشخص می کنیم. با این حال قسمت دوم بودجه را به شورای اسلامی داد انجام نشده اما احتمالا افزایش می یابد حقوق سربازان مانند سابق خواهند بود و دولت مبلغ را تغییر خواهد داد حقوق سربازان مطابق با در قسمت اول منابع مورد انتظار را مشخص می کند.

زارع گفت: کمیسیون تجمیع طبقات حقوق ۱۵ میلیون تومان به والدین شهدا اهدا شد. سطح حقوق جنگجویان ورشکسته حداقل حقوق یعنی ۱۰ میلیون تومان.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ وی گفت: با آیین نامه جدید پیشنهادهای شخصی نمایندگان در کمیسیون تلفیق بررسی نمی شود و فقط پیشنهادات کمیسیون های تخصصی را بررسی می کنیم.

وی ادامه داد: امشب بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق به پایان می رسد و گزارش خود را به رئیس مجلس ارائه می کنیم. پیش بینی این هیئت این است که هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس در خصوص برنامه هفتم توسعه بررسی شود و پس از آن شورای اسلامی بررسی بودجه را آغاز کند.

زارع گفت: پیش بینی ما این است که تا نیمه اول بهمن لایحه بودجه در مجلس تصویب شود و بررسی قسمت دوم بودجه به بعد از ایران تحلیلات موکول شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ وی گفت: ابتدا قسمت اول بودجه به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان برسد و سپس دولت قسمت دوم لایحه بودجه را تقدیم شورای اسلامی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا