جزئیات پرداخت خسارت افت قیمت خوردو+ انواع خسارت را بشناسید
بیمه مرکزی از تصویب شورای عالی بیمه برای آغاز پرداخت خسارت به رانندگان خودروهای سواری و سواری خبر داد. با این تصمیم شرکت های بیمه بهانه ای برای مقاومت ندارند.
افق میهن به نقل از همشهری آنلاین، همزمان با ابلاغ مصوبه جدید به بیمه گذاران، رئیس کل بیمه مرکزی احتمال بازنگری در این مصوبه را مطرح کرد و از دولت خواست تا به شرکت های بیمه اجازه پرداخت هزینه ها را بدهد. از دست دادن ارزش خودرو شرکت های بیمه حق بیمه اضافی دریافت می کنند. به گفته پرویز خوشکلام خسروشاهی، در صورت پرداخت زیان ارزشی خودروها بدون دریافت حق بیمه اضافی، حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان به شرکت های بیمه تحمیل می شود که آنها را در اجرای تعهدات به چالش می کشد.
اما سوال اصلی این است که برای دریافت افت ارزش خودرو چه اقدامی باید انجام شود؟ قبل از هر چیز باید بدانید که این آسیب برای انواع خودروها و فقط برای خودروهای سواری و کار صدق نمی کند، البته نه همه آنها، بلکه فقط برای خودروهای زیر ۱۰ سال سن دارند. ضمناً حداکثر میزان خسارت ۲۰ درصد ارزش خودرو معادل قاعده خودروهای معمولی خواهد بود. با این شرایط و ضوابط بهتر است بدانید که از دست دادن ارزش خودرو به راحتی و بر اساس ادعای فرد آسیب دیده نیست. البته اگر به دنبال دریافت خسارت واقعی هستید، می توانید به صورت اختیاری پوشش غرامت کاهش قیمت را بیش از تعهدات مالی اجباری از شرکت های بیمه خریداری کنید.
انواع آسیب را بشناسید
در دستور جدید بیمه مرکزی، خسارات وارده به خودروهای سواری و کار شامل ۳ نوع خسارت جزئی، متوسط و شدید است، یعنی خسارت جزئی خسارتی است که در اثر تصادف تغییر شکل نمی دهد و نیازی به هموارسازی ندارد. اما نیاز به تعمیر دارد خسارت ناشی از تصادف در اثر شکستگی قطعات، تغییر شکل یا ریختن رنگ و نیاز به صاف کردن و رنگ آمیزی، خسارت متوسط محسوب می شود. علاوه بر اینها قطعات تصادفی خودرو که در اثر تصادف نیاز به تعویض دارند، خسارت شدید محسوب می شوند.
این قطعات کاهش قیمت ندارند
سپر جلو و عقب، چراغ ها، جلو پنجره، آینه ها، شیشه، سانروف و شیشه پانوراما، قفل درها، لوازم تزئینی، لاستیک و رینگ آن، دستگیره، رشته، دیفیوز، برف پاک کن، دوربین، قطعات الکتریکی، باتری، رادیاتور، سنسور و داخلی قسمت هایی از اتاق خودرو برای دریافت خسارت شامل افت قیمت نمی شود.
رمز و راز ماشین های معمولی
علی اصغر عنایت، رئیس کارگروه خودرو سندیکای بیمه گران ایران می گوید: در حال حاضر هر خودرویی که تصادف کند، اگر تا ۱۰ سال سن داشته باشد، می تواند زیان قیمتی داشته باشد و خودروهایی که ارزش آن ها است. بیش از ۵۰ درصد از پیش پرداخت در خودروهای معمولی لحاظ می شود. . وی توضیح داد: خودرو چه متعارف باشد و چه غیر متعارف، نحوه محاسبه افت قیمت به این صورت است که آسیب بدنه خودرو و افت قیمت مشخص می شود. اگر خودرو بیمه بدنه گرفته باشد مابه التفاوت افت قیمت را از بدنه دریافت می کنند و ما پیگیر نمی شویم.
سقف پرداخت خسارت کاهش قیمت
بهروز بستگانی، معاون مرکز تنظیم مقررات و مدیریت ریسک بیمه مرکزی نیز می گوید: سقف مالی پرداخت خسارت ۲۰ درصد زیان قیمت خودرو خواهد بود و طبق فرمول محاسبه زیان قیمت خودرو، خودروهای تا سن تا ۱۰ سال مشمول این قانون است و این رقم حداکثر معادل گران ترین خودروی معمولی است. و در مورد خودروهایی که ارزش آنها کمتر از مبلغ مذکور است ارزش معاملاتی بلافاصله قبل از وقوع حادثه با نظر شرکت بیمه، ارزیاب مستقل خسارت بیمه، کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضاییه
جبران سپر پژو برای سپر لندکروز!
مثلا لندکروز از خودرویی مثل پژو ضرر می کند. اگر لندکروز به دلیل ارزشش بیشتر از پژو آسیب ببیند، به اندازه یک خودرو پژو که اکنون سقف تراز آن ۸۰۰ میلیون تومان است، خسارت دریافت می کند. با این حساب اگر گلگیر لندکروزر آسیب ببیند به اندازه گلگیر پژو به خودروی آسیب دیده خسارت می پردازیم. حال اگر فردی بیمه بدنه داشته باشد هر چقدر لندکروز از بیمه شخص ثالث پژو خسارت گرفته باشد مازاد آن را از بیمه بدنه می گیرد و با این قانون نمی توانستیم مقصر حادثه را تعقیب کنیم. راننده پژو کیست و خسارت بیمه این خودرو را برمی گرداند اما حالا که دیگر کسی بیمه بدنه ندارد، افت قیمت به همین موضوع نسبت داده می شود.
چند شرط اضافی
با اجرای دستور جدید، در صورتی که بیمه تعمیر قطعات آسیب دیده را بر اساس روش بازسازی بدنه خودرو بدون رنگ آمیزی پرداخت کند، غرامت افت قیمت قطعات تعمیر شده پرداخت نخواهد شد. همچنین شرکت های بیمه موظف به پرداخت خسارت در مدت ۱۵ روز کاری پس از دریافت مدارک می باشند. بدیهی است زیان بهای خودروی آسیب دیده در صورتی که هزینه بازسازی آن در اثر تصادف بیش از ۷۰ درصد ارزش معاملاتی خودرو قبل از حادثه باشد تعلق نمی گیرد. برای خودروهایی که در زمان وقوع حادثه ۵ سال یا کمتر از تاریخ تولید خود دارند و به دلیل شدت حادثه نیاز به تعویض موتور دارند، قطعات آسیب دیده با ضریب تصادف ۵ محاسبه و پرداخت می شود.
معمای ضریب آسیب در افت قیمت
یکی از مهمترین سوالات این است که پرداخت خسارت قطعات مشمول دریافت خسارت از شرکت های بیمه بر اساس چه ضرایبی تعیین می شود؟ شورای عالی بیمه در جدولی میزان تصادف قطعات آسیب دیده خودروها را بر حسب نوع خسارت در ۱۷ دسته به شرح زیر تعیین کرده است.