بانک و بیمه

جزئیات پیمان پولی ایران و روسیه در راستای دلار زدایی| ریال تحریم ناپذیر می‌شود

به گزارش افق میهن، محسن کریمی در یک پخش تلویزیونی با اشاره به سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره اولین پیمان پولی ایران و روسیه و اتصال شبکه کارت «میر روسیه» به شبکه شتاب ایران از شبکه ایران گفت: اولین هفته. شهریور ماه به عنوان یکی از مواد پیمان پولی ایران و روسیه به جزئیات پیمان پولی اخیر در راستای روند دلارزدایی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: اقدامات متقابل و مشترک بانک های مرکزی ایران و روسیه انجام شده است. تقریباً از آغاز سلطنت سیزدهم آغاز شد که در پایان سلطنت سیزدهم به پایان رسید.

وی تصریح کرد: چهار اقدام مهم و راهبردی در دستور کار بانک‌های مرکزی دو کشور وجود دارد که دو مورد از آن‌ها روابط واسطه‌ای با پول ملی و زیرساخت‌های پیام‌رسان بانکی دو کشور است که تمامی بانک‌های ایرانی و روسی می‌توانند در این زمینه اقدام کنند. استاندارد مبادله ارسال پیام های بانکی. برای استفاده از این دو زیرساخت ریلی، دو اقدام دیگر لازم بود، اول امضای پیمان پولی بین دو کشور و دوم امکان پرداخت کارتی برای مسافران دو کشور.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی افزود: این دو اقدام نهایی شده و طی هفته های آینده اجرایی می شود. به عبارت دیگر مسافران ایرانی و روسی می توانند از کارت های بانکی خود هم در دستگاه های خودپرداز و هم در دستگاه های کارتخوان هر دو کشور استفاده کنند.

خط سوآپ نقدینگی

کریمی درباره جزئیات توافقنامه ارزی اخیر ایران و روسیه گفت: قرارداد ارزی منعقد شده بین دو بانک مرکزی به نوعی خط تبادل نقدینگی بین دو کشور است. این رویکردی برای دلارزدایی و کاهش ریسک تحریم است که اقدامی غیرقابل تحریم تلقی می شود. به عبارت دیگر، پول ملی هر کشور را غیرقابل تعرض می کند.

وی خاطرنشان کرد: همه کشورها در دهه های اخیر با دلار معامله کرده اند و در دو تا سه دهه اخیر یورو به عنوان ارز مبادله ای و مبادله ای وارد تجارت بین المللی شده است، اما از دهه گذشته برخی از کشورهای مستقل این کار را آغاز کرده اند. از دلار و یورو روی گردان شدند و تصمیم گرفتند از ارزهای ملی خود استفاده کنند که ریسک بالایی دارند و ابزارهای پوشش ریسک ندارند.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی ادامه داد: با این حال بانک های مرکزی این کشورها از طریق قراردادهای سوآپ شروع به کاهش ریسک ارزهای ملی خود کرده اند و ایران کشوری که تحریم شده نیز در سال های اخیر این رویکرد را در پیش گرفته است صادرکننده در کردستان و امروز طبق این پیمان پولی به ریال مانند صادرکننده روسی به روبل صادرات دارد که اتفاق مهمی است.

کریمی ادامه داد: تصوری که در گذشته و دهه قبل وجود داشت این بود که باید به سمت مبادله با ارزهای ملی کشورهای دیگر برویم، اما با این مدل قصد داریم تجارت خود را با ارزهای ملی هر کشور انجام دهیم. ما مبادله می کنیم.” با وجود این زیرساخت، معامله گران دو طرف مجبور نیستند به دلار و یورو متوسل شوند و ریالی که صادرکنندگان ما به عنوان ریال خارج از کشور کسب می کردند، می توانند در بورس طلا و ارز به دلار تبدیل شوند. مرکز و یورو نیز قابل مبادله است.

وی با اشاره به مراحل اجرایی پیمان پولی و امکان استفاده از شبکه کارت دو کشور گفت: باید توجه داشت که کشورها کارت های بانکی خود را در چارچوب مسترکارت و ویزا با سایر کشورها متصل می کنند اما در چارچوب. از مسترکارت و ویزا و سایر ابزارهای غربی، برخی کشورها تحریم می کنند، این را نمی توان نادیده گرفت. ایران دارای یک شبکه کارت بومی و گسترده با سابقه نزدیک به ۲۰ سال است که ما آن را به شبکه پرداخت میر کارت روسیه متصل کرده ایم و این دو شبکه بدون استفاده از مستر یا ویزا متصل می شوند.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: گام بزرگی در این زمینه برداشته شده و در نظر داریم فرآیندهای مالی و پولی خود را با کشورهای جهان از طریق کارت بانکی و شبکه ارزی بین دو کشور انجام دهیم. دو طرف. البته این گام بزرگ یک پروسه طولانی است و زمان می برد و ما نزدیک به دو سال و از همان ابتدا روی این اقدامات کار کرده ایم. شهریور کارت های بانکی ایرانی در دستگاه های خودپرداز روسیه قابل استفاده است و در مرحله دوم و تا پایان سال جاری کارت های بانکی روسیه در شعب ایران پذیرفته می شود و پس از پایان سال جاری وارد فاز سوم کارت های بانکی ایرانی خواهیم شد در شعب روسیه پذیرفته می شود. به عبارت دیگر: از ابتدا شهریور کارت های بانکی ایرانی به شما امکان برداشت روبل از دستگاه های خودپرداز در روسیه را می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا