بانک و بیمه

جزئیات کاهش هزینه مبادله برای تجار ایران و روسیه

به گزارش ایران تحلیل، در شرایطی که تجار ایرانی مجبور به استفاده از کانال های غیررسمی مانند حواله، صرافی یا دلال های پرخطر برای تجارت با کشورهای همسایه بودند، گاهی سرمایه هایشان از بین می رفت و انتقال ارز ۶ ماه طول می کشید، اما امروز این در حالی است که در سفر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه، تفاهم نامه دوجانبه ای امضا شد که اولاً مبادله دو کشور به ارزهای ملی و ملی و ثانیاً خط اعتباری برای تجار ایرانی از روسیه به ارزش ۱۷ مورد بود. میلیون یورو، که برای کاهش هزینه های تراکنش برای بازرگانان و کمک به کاهش ریسک تجاری بسیار موثر است.

در همین راستا محسن کریمی امروز در پخش زنده با شبکه خبر اعلام کرد: توافق پولی با روسیه بستر ارزی و بانکی را فراهم کرد که از امروز در سطح جدیدی از روابط تجاری دو کشور همسایه آغاز شد.

با توجه به او؛ در سفر رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به روسیه و مذاکره با همتای روس خود، مقرر شد روابط پولی و بانکی دو کشور تشدید شود و سند اقدامات مشترک دو بانک مرکزی تنظیم شود. که سال گذشته در تهران به امضا رسید امروز اجرا می شود. باید برای تجار ایرانی خط اعتباری باز شود.

معاون بانک مرکزی درباره افتتاح خط اعتباری روسیه گفت: زیرساخت های آن فراهم شده است. در حال حاضر برقراری ارتباط واسطه گری بانکی بین دو کشور ایران و روسیه توسط دو بانک تجاری تضمین می شود و امروز اولین تراکنش متناظر بین بانک سپه و یک بانک روسی انجام شد و در گام اول خط اعتباری برای این بانک ایجاد شد. تجار ایرانی با حجم ۱۷ میلیون یورو افتتاح شد.

کریمی با بیان اینکه موضوع دلارزدایی تنها به ایران مربوط نمی شود، گفت: اگر تعامل بانکی ایران و روسیه با زیرساخت های فراهم شده مستقل از زیرساخت های غربی و مستقل از دلار انجام شود، بلکه با ارزهای ملی ریال و روسیه انجام شود. روبل به طور قابل توجهی هزینه های نرخ ارز را برای افراد تجاری در هر دو کشور کاهش می دهد

به گفته این مقام بانک مرکزی؛ تا کنون تجار دو کشور به دلیل تحریم ها تحت فشار زیادی قرار داشتند و متأسفانه تجارت ما در کشورهای همسایه با ریسک بالا و هزینه مبادلات بالا انجام می شد که از طریق حواله، مبادلات ارزی و کانال های غیررسمی (کارگزاران) انتقال پول انجام می شد. ) با ریسک بالا اما اکنون با گشایش خط اعتباری و درک پول از طریق بستر بانکی و از طریق ابزارهای امن، کم ریسک و مقرون به صرفه مانند SD انجام می شود.

وی در توضیح بیشتر خط اعتباری روسیه گفت: این اتفاق مهم در سفر رئیس کل بانک مرکزی رخ داد و خط تبادل نقدینگی بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه تکمیل شد و این در واقع یک یک خط اعتباری تشکیل شده، بلکه یک خط مبادله ارز و سوآپ. و در این کار به جای دلار از ارزهای ملی و محلی استفاده می شود و در واقع دلارزدایی در مبادلات تجاری دو کشور اتفاق می افتد.

معاون بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد با راه اندازی خط تبادل نقدینگی ایران و روسیه، حجم مبادلات تجاری دو کشور که در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیارد دلار است، در سال آینده به ۲ میلیارد دلار افزایش یابد و در این زمینه تجار ایرانی از این خط اعتباری سود زیادی خواهد برد. خوش آمدی.

وی درباره تاثیر خط اعتباری روسیه بر کاهش هزینه های تجاری و نرخ ارز گفت: زمانی که تجار مجبور به انتقال پول از طریق بسترهای غیربانکی بودند، هزینه، ریسک و زمان انتقال پول افزایش یافت، اما زمانی که بستر بانکی فراهم شود، به جای یک با حواله ۶ ماهه پول بلافاصله منتقل می شود. ریسک کاهش می یابد و هزینه ها به طور چشمگیری کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا