ترندهای روز

جزیره‌ محبوب ایرانی‌ها، مغلوب «وانِ» ترکیه شد!

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

مهران یکی از مشاغل جزیره بزرگ کیش است. چند سال پیش با هزار امید و آرزو در یکی از بهترین پاساژهای کیش در دو گوشه مغازه خریده بود تا برای خود و چند خانواده دیگر اشتغال ایجاد کند. اما در حال حاضر، همه آن نقشه ها به هم ریخته است. مهران دیگر مثل قبل مشتری ندارد. به قول خودش بیشتر روزها پرواز می کنند و شب ها چرت می زنند.

او تعدادی از کارگرانش را تعدیل کرده و تصمیم گرفته باقی مانده اجناس مغازه را در یک مزایده ۵۰ درصدی بفروشد تا خودش به تهران بازگردد. اگر بتواند مغازه را اجاره می کند و اگر نه مغازه همان جا می ماند، تاریک و ساکت!

کرایه رفت و برگشت به کیش شامل نمی شود

مهران به خبرنگار رکنا می گوید: قیمت بلیط هواپیما تهران به کیش سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است. یعنی برای رفت و برگشت باید ۷ میلیون بدم که اصلا ارزش نداره.

سیم کشی برق در کیش فرسوده و خطرناک است

وی با اشاره به زیرساخت های فرسوده و قدیمی جزیره از جمله سیم کشی برق و خطرناک بودن این موضوع در فصل گرما می افزاید: اخیرا چندین خانه در جزیره دچار آتش سوزی شده است که بنا به اعلام سازمان آتش نشانی علت آن یکی از این حوادث به دلیل قدیمی بودن سیم کشی ها به خصوص اتصال سیم کشی ها گزارش شده است. این حادثه خود به یکی از عوامل دافعه در جزیره تبدیل شده است.

افزایش قیمت ها مهمترین دلیل کمبود گردشگر در این جزیره است

محسن یکی دیگر از تجار همین پاساژ به خبرنگار رکنا گفت: این روزها گرما در جزیره طبیعی است اما این افزایش قیمت یکی از مهم ترین دلایل کمبود گردشگر در جزیره و به همین دلیل درآمد ماست. کاهش می دهد.

جمعیت کیش از ابتدا تا پایان دولت روحانی از ۵۰ هزار نفر به ۳۰ هزار نفر افزایش یافت.

وی می گوید: طی چند سال گذشته; یعنی از ابتدای دولت روحانی تا کنون جمعیت کیش از ۵۰ هزار نفر به ۳۰ هزار نفر کاهش یافته است که می تواند زنگ خطر بزرگی برای جزیره باشد. این روزها در کیش خانه های مبله زیادی آماده اجاره است که صاحبانشان رفته اند. ; اما مشتری ندارند.

مسافران کیش بیشتر گردشگرانی هستند که تورهای ممتاز نمی خرند

محسن با اشاره به اینکه بخش زیادی از مسافران جزیره را افرادی تشکیل می دهند که با تورهای اقساطی به کیش سفر می کنند. بنابراین مبلغ زیادی را برای خرید در نظر نمی گیرند، می گوید: در چنین شرایطی صاحب مغازه من راضی است که اجاره مغازه اش همچنان بالاست اما نمی داند که کسب و کار من به شدت کند شده است. . من دیگر پول ندارم مغازه ای را راه اندازی کنم که یک مشتری هم ندارد! همچنین با این وضعیت اقتصادی هیچ توجیهی برای واردات کالا از خارج از کشور وجود ندارد.

دستمزد کارگران در مقایسه با هزینه های جزیره بسیار پایین است

ایرج مغازه دار کیش است. وی که به تنهایی در جزیره زندگی می کند به خبرنگار رکنا گفت: دستمزد کارگران جزیره بسیار پایین است. من یک فروشنده هستم که دو شیفت کار می کنم و ۲۰ میلیون درآمد دارم. شاید در نگاه اول حقوق زیادی به نظر برسد اما یک سوئیت ۲۵ متری به اندازه قوطی کبریت رهن کرده ام که مبلغ زیادی برای آن وام گرفته ام. به نظر من کار در جزیره دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

ایرج معتقد است اگر قیمت بلیط هواپیما با قیمت مناسب عرضه شود، حال و روز کیش و کیشوندس بهتر خواهد شد.

مسئولانی که در کیش بر تخت می نشینند فکر می کنند پادشاه جزیره هستند و با مردم مشورت نمی کنند!

حرمت الله رفیعی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی در گفت و گو با رکنا، اظهار کرد: کسب و کار در کیش حق دارند شکایت کنند زیرا گردشگران وارد جزیره نمی شوند. مهم ترین دلیل آن گرانی بلیط هواپیما و مراکز اقامتی است. با این وجود باید این سوال را بپرسیم که چرا همان مسافری که به کیش نمی رود ترجیح می دهد با قیمتی بالاتر به «وان» ترکیه سفر کند؟ دلیلش این است که وان فقط یک مقصد خرید است و خرید کیش بسیار گران است!

تجار کیش کالاهای خود را از تهران به کیش می برند

وی در ادامه می افزاید: مشاغل کیش کالاهای خود را از تهران به کیش می برند. بنابراین مسافران ترجیح می دهند در شهر خود خرید کنند تا اینکه با این قیمت های بالا به جزیره کیش سفر کنند و در نهایت پولی نداشته باشند.

رفیعی تاکید می کند: دولت باید شفاف سازی کند که چرا مناطق آزاد در ایران که قرار است به مقصد گردشگری تبدیل شوند و مردم کالای مورد نظر خود را از آن مناطق خریداری کنند، محبوب نیستند و ترجیح می دهند به کشورهای همسایه بروند و خرید کنند؟ در حال حاضر سالانه یک میلیون ایرانی فقط برای خرید و برگشت به وان می روند! یعنی بحث توجه به مناطق آزاد شکست خورده است.

وی با اشاره به اینکه مردم در گذشته به کیش سفر می کردند علاوه بر نیازهای خود به تجارت چمدانی نیز می پرداختند و می گوید: کیش یک مقصد گردشگری است و تاجران ما باید جایگاه خود را بشناسند و مقصد گردشگری را شروع کنند. توریست خودش است رفتن به این جزیره آسان است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی همچنین می افزاید: هزینه اقامت، بلیط هواپیما، غذا و خرید مردم بصرف برای سفر به کیش، اما متاسفانه مدت هاست مردم از نعمت دیدن جزیره کیش که برای ماست محروم شده اند.

حرمت الله رفیعی تاکید کرد: تمامی این موارد بر عهده متولیان جزیره کیش است. در سه چهار سال گذشته چندین مدیر در جزیره تغییر یافتند که افکار پراکنده داشتند و هر که روی پست می نشست فکر می کرد سلطان و حاکم آنجاست و با هیچ یک از ساکنان مشورت نمی کردند. واضح است که آنها باید مسیر خود را تغییر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا