اخبار اقتصاد ایران

جزییات تهاتر چای با بدهی نفتی سریلانکا؛ واردات چای محدود می‌شود

از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۸۰۰ تن چای از سریلانکا به ایران وارد شده است.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات چای شمال کشور گفت: وزیر جهاد کشاورزی قول داده است که در سال جاری بازار چای را تنظیم و واردات چای به ایران را در سال جاری به ۳۵ هزار تن محدود کند. بوده است

ایران تحلیل، در معامله تهاتری با سریلانکا قرار است در ازای بدهی نفتی این کشور به ایران چای وارد کند. مازاد چای فعلی در کشور به دلیل واردات بی رویه چای توسط یک شرکت خاص در سال گذشته است.

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور با تایید حجم بالای واردات در سال گذشته به ایلنا گفت: پس از اخباری که اخیرا مبنی بر واردات چای توسط شرکت دابش منتشر شد، وزارت جهاد کشاورزی از ثبت سفارش خودداری می کند. برای واردات چای تا زمانی که حجم چای موجود در کشور تعدیل شود.

وی افزود: علیرغم واردات ۱۱۰ هزار تن چای در سال گذشته، همچنان نیاز به واردات ۲۰ تا ۳۰ هزار تن چای در سال جاری وجود دارد که حداکثر ۵ هزار تن آن در ازای بدهی نفتی مذکور است. از سریلانکا تا ایران. در واقع، سریلانکا امسال نمی تواند چای بیشتری به ایران عرضه کند.

جهانساز همچنین تصریح کرد: تقاضای نفت سریلانکا از ایران جدید نیست و سال هاست که ادامه دارد. سریلانکا پس از هند همواره دومین منبع اصلی واردات چای به ایران بوده و مقدار کمی نیز از کنیا و ویتنام وارد می شود.

محمدصادق حسنی، مدیرعامل اتحادیه کارخانجات چای شمال کشور نیز در این باره اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۸۰۰ تن چای از سریلانکا به ایران وارد شده است که از این میزان ۱۶۸۰ تن چای وارد شده است. در ایران هستند. آبان ماه رسید که مربوط به همان معامله تسویه با سریلانکا در ازای بدهی نفتی این کشور به ایران است.

وی افزود: در پی تسویه چای به جای بدهی نفتی سریلانکا به ایران، واردکنندگان چای از سریلانکا دیگر منتظر تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی نیستند و همچنین ملزم به ثبت سفارش برای واردات نیستند. چای از سریلانکا در صورت خرید داخلی. موضوعی که منجر به ضرر تولیدکننده داخلی چای شده است.

حسنی همچنین تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی در سال جاری قول تنظیم بازار چای و محدود کردن واردات چای به ایران را به ۳۵ هزار تن در سال جاری داده است، البته در هشت ماهه امسال ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن چای به ایران وارد شده است. .

وی همچنین گفت: به طور معمول نیاز ایران به چای وارداتی ۶۰ تا ۶۵ هزار تن در سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا