بانک و بیمه

جزییات حراج سکه در مرکز مبادله ایران اعلام شد

به گزارش ایران تحلیل، بر اساس دستورالعمل برگزاری حراج سکه طلا در سامانه مرکز مبادلات ایران، اولین جلسه حراج سکه طلا روز یکشنبه سیزدهم برگزار می شود. اسفند در ماه ۱۴۰۲ برگزار می شود.

در اولین جلسه حراج سکه، سکه ربع بهار آزادی سال ۱۳۸۵ بانک مرکزی ضرب می شود و هر متقاضی مجاز به ثبت سفارش حداکثر ۵ قطعه خواهد بود.

شروع جلسه حراج از ساعت ۱۲:۰۰ و زمان ثبت سفارش از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۱۵:۰۰ می باشد. زمان نظارت و تخصیص از ساعت ۱۵ الی ۱۶ همان روز می باشد و نتایج مزایده ساعت ۱۶ اعلام می شود.

طبق فرمان دوم اسفند در ماه ۱۴۰۲ کمیسیون پولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران «دستورالعمل اجرایی معاملات سکه طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران» را تصویب کرد، خریداران می‌توانند در سامانه حراج سکه طلا ثبت سفارش کنند. مرکز مبادلات طلا و ارز ایران طبق قوانین حراج.

متقاضی خرید
بر اساس دستورالعمل حراج سکه طلا در سامانه مرکز مبادلات ایران، کلیه اشخاص حقیقی دارای تابعیت ایرانی و بالای ۱۸ سال می توانند در حراج سکه طلای این مرکز شرکت کنند. مالکیت حراج سکه طلا مصوب بانک مرکزی کل، نصف و ربع است.

سیستم حراج
متقاضیان شرکت در حراج سکه طلا مرکز مبادلات ایران باید ابتدا در سامانه معاملات مرکز مبادلات ایران به نشانی www.market.ice.ir ثبت نام و احراز هویت کنند و سپس طبق دستورالعمل و تبلیغات از طریق سامانه فوق در حراج شرکت کنند.

حداکثر حجم سفارش
حداکثر حجم سفارش در هر جلسه مزایده توسط بانک مرکزی تعیین و در آگهی مزایده اعلام می شود. همچنین آگهی مزایده دو روز کاری قبل از روز حراج در سایت رسمی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران به نشانی www.ice.ir منتشر خواهد شد. بازه زمانی جلسه مزایده در آگهی مزایده اعلام خواهد شد.

روش معامله
خریدار موظف است قبل از ثبت سفارش در سامانه، ۱۰۰% ارزش سفارش با احتساب هزینه را از طریق درگاه پرداخت آنلاین به کیف پول خود واریز کند. اگر موجودی کیف پول کافی نیست، می توانید در طول فرآیند سفارش، موجودی را پر کنید. پس از ثبت سفارش خرید، وجوه مذکور تا پایان جلسه حراج در کیف پول خریدار مسدود می شود.

هزینه ها و هزینه های عملیاتی
کارمزد معامله یک هزارم (۰.۱%) ارزش معامله است.

خریدار موظف است پس از دریافت سکه طلای خریداری شده از شعبه منتخب در سامانه، برای هر قطعه سکه طلا (شامل سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال به عنوان هزینه تحویل به شعبه بانک عامل پرداخت کند.

چنانچه خریدار برای دریافت سکه طلای خریداری شده در مدت زمان نگهداری (۱۴ تا ۲۱ روز کاری از زمان صدور کد رهگیری) به شعبه منتخب در سامانه مراجعه کند، باید علاوه بر هزینه تحویل، بهای هر قطعه سکه طلا (صرف نظر از اینکه تمام، نیم یا ربع سکه باشد) روزانه مبلغ ۵۰۰۰۰۰ ریال به عنوان هزینه نگهداری به شعبه بانک اپراتور واریز می شود. خریدار موظف است با دریافت سکه طلای خریداری شده، هزینه های عملیاتی مرتبط با بانک عامل (هزینه تحویل و هزینه انبارداری) را به بانک عامل پرداخت کند.

محل تحویل و زمان تحویل
متقاضی برای تحویل سکه طلای خریداری شده باید به شعبه مورد نظر خود مراجعه کند. لازم به ذکر است شعب منتخب بانک عامل قبل از ثبت سفارش توسط متقاضی خرید در سامانه انتخاب می شوند.

پس از ۷ روز کاری و حداکثر ۱۴ روز کاری از لحظه صدور کد رهگیری در سامانه، خریدار سکه طلا می تواند با تماس با شعبه منتخب در سامانه، سکه طلای خریداری شده را دریافت کند. با پایان یافتن مهلت مقرر، سکه طلا با احتساب هزینه نگهداری، ظرف مدت ۷ روز کاری به شعبه مذکور تحویل داده می شود.

سکه طلای خریداری شده توسط خریدار تنها با ارائه وکالتنامه رسمی به خریدار یا وکیل وی تحویل داده می شود.

فسخ معامله
در صورتی که خریدار تا ۲۱ روز کاری پس از صدور کد رهگیری برای دریافت سکه طلا به شعبه انتخاب شده در سامانه مراجعه نکند، تراکنش لغو (به صورت خودکار فسخ می شود) و مبلغ تراکنش پس از کسر به کیف پول شارژ می شود. هزینه خرید و سایر هزینه های عملیاتی که به خریدار اعتبار و بازپرداخت می شود.

در صورت انصراف از معامله به دلیل عدم تماس خریدار با شعبه منتخب در سامانه برای دریافت سکه طلا در مدت زمان توافق شده، خریدار به مدت ۱۸۰ روز از ثبت سفارش در سامانه منع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا