ترندهای روز

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی آغاز شد / رویدادی برای به تصویر کشیدن عظمت ایران

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مراسم افتتاحیه اولین دوره این رویداد سینمایی سه شنبه ۲۵ اردیبهشت در بنیاد ایران شناسی تهران برگزار شد.

سونیا پوریامین مجری تلویزیون این برنامه را بر عهده داشت. وی ضمن خیرمقدم به حضار از فردوسی شاعر بزرگ ایران تجلیل کرد.

محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران شناسی و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره در ابتدای این مراسم گفت: بنیاد ایران شناسی مفتخر است که این جشنواره را در دهه کرامت و در سال ۱۳۹۳ برگزار کند. در آستانه میلاد ما ایرانیان امام رضا (ع) که افتتاحیه آن در روز پاسداشت زبان و ادب فارسی و فردوسی بزرگ و اختتامیه آن در سی ام اردیبهشت روز ملی ایران شناسی است.

وی گفت: بنیاد ایران شناسی به عنوان مرکز و محوری برای معرفی و شناساندن هر چه بهتر ویژگی ها، عظمت ها، افتخارات و همه خوبی ها و زیبایی های ایران و سرزمین ایران در سطح ملی و بین المللی عمل می کند تا این جشنواره در راستای وحدت ملی و انسجام ملت های بزرگ و باستانی ایران است.

رئیس بنیاد ایران شناسی همچنین تصریح کرد: امیدواریم جشنواره ملی مردم ایران سرآغازی برای هنرمندان به ویژه جوانان باشد که بتوانند عظمت سرزمین ایران و زیبایی ها و افتخارات ادوار ایران را به نمایش بگذارند. تاریخ و نشان دادن نقش عظیم مردمان بزرگ ایرانی در این عظمت هاست و عرصه علم و دانش کشور باید در خدمت هدفی بزرگ و مشوق و مثبت برای وحدت ملی و هویت بزرگ ایرانی و اسلامی ما باشد.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه ایران با افتخار کهن ترین و بزرگترین تمدن بشری را دارد که با جغرافیای سیاسی کنونی کشورمان نمی گنجد، گفت: جغرافیای تمدنی ایران بسیار عظیم است، از شرق با چین شروع می شود و به مدیترانه می رسد. ادامه دارد این منطقه وسیع از شمال تا سیبری و از جنوب تا شبه قاره هند و یمن ادامه دارد. امیدواریم این جشنواره سال ها در سطح بین المللی برگزار شود و در هر کجا که شواهدی از تمدن باستانی ایران وجود دارد دیده شود. “

وی در پایان گفت: با افتخار مشاهده کردم که در برخی مناطق مردم کشورهای دیگر به تاریخ ایرانی بودن خود با عظمت نگاه می کنند و به آن افتخار می کنند و چه زیباست که آثار و تمدن آنها را به نمایش بگذاریم. ایران در سایر کشورها امیدوارم جشنواره ملی فیلم های ایرانی سرآغازی برای به تصویر کشیدن این عظمت ها نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان باشد.

ادای احترام به خسرو سینایی

در ادامه مراسم با پخش کلیپی اعضای هیات ایران تحلیل و هیئت داوران جشنواره معرفی شدند و سپس نوبت به خسرو سینایی کارگردان و فیلمنامه نویس فقید سینمای ایران تجلیل شد که با نگاه ناب به فرهنگ و جامعه ایرانی، لذت سینما را به عنوان یک فرد خلاق برای هنردوستان به تصویر کشید. این ترحیم با کلیپی از خسرو سینایی از کودکی تا آخرین سال های زندگی همراه بود.

حبیب احمدزاده، داستان‌نویس، مستندساز و پژوهشگر که سابقه همکاری با زنده‌یاد سینایی را دارد، روی سن آمد و گفت: ما از دو نسل متفاوت بودیم، من متعلق به نسلی هستم که از سن ۱۵ سالگی در جنگ حضور داشتند. در سن ۲۳ سالگی و بعد از آن با بسیاری از دوستان هنرمند و سینماگر آشنا شدم و کار کردم “

او ادامه داد: “فروردین در سال ۱۳۸۰ متن تحقیقم را به ایشان دادم و آقای سینایی از من پرسید که چرا در مورد ارشاد تحقیق می کنم؟ گفتم هدایت برای ما سد است در حالی که باید پل باشد و بتوانیم آن را تحلیل کنیم. این آغاز آشنایی ما بود. ما ملتی هستیم که جواب میدهیم چون از سوال پرسیدن میترسیم. دلیل اول این است که ما تنبل هستیم و پاسخ های از پیش آماده شده داریم. دلیل دوستی من با سینا با ۲۵ سال اختلاف سنی این بود که هر دو کنجکاو بودیم. به همراه گیزلا وارگا سینایی، همسرش و سمیرا، دختر آقای سینایی، به مناطق محروم رفتیم که در آنجا به کودکان نقاشی آموزش می دادند. جشنواره دانشجویی مفرح داشتیم که سخنران نداشت. بهترین چیزی که از سینا آموختم اعتماد بدون تقابل بود که او در کودکی به من داد.

احمدزاده گفت: در این تعامل دو طرف به یکدیگر آموزش دادند، از او گذشتم و یاد گرفتم تامل کنم و از همه مهمتر کودک درونم را حفظ کنم و نگذارم دیگران پیرش کنند.

در ادامه مراسم هدیه ای از سوی بنیاد ایران شناسی و موسسه فرهنگی هنری فصل هنر که به نمایندگی از خانواده مرحوم سینایی روی سان حضور داشتند به حبیب احمدزاده تقدیم شد.

گامی بلند در سینمای کشور

مهدی حیدری، مدیر جشنواره و نایب رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نیز در این نشست حضور یافت و ضمن خوشامدگویی به حضار، گفت: خدا را شکر می کنم به خاطر اتفاقاتی که در حال رخ دادن است. گامی بلند در سینمای کشور که به صورت تخصصی برای سینمای عزیزان کشور در حال شکل گیری است: «به جایی رسیده ایم که این جشنواره در حال رشد است از فردا خودش را نشان می دهد.»

وی گفت: این جشنواره متعلق به همه اقوام ایران است و دوست داریم هنرمندان و فیلمسازان حرفه ای و آماتور به آن اعتماد کنند همانطور که کردند و بیش از هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد و قرار بود جشنواره در تبریز برگزار شود. اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد، اما اکنون با حمایت بنیاد ایران شناسی در حال برگزاری و دیده شدن است، ما چندین ماه است که اینجا مهمان هستیم و از همه مدیران و عزیزان بنیاد ایران شناسی تشکر می کنم. بدون حمایت این دوستان، جشنواره به پایان نمی رسید.»

دبیر جشنواره گفت: خیلی ها دوست داشتند جشنواره ملی اقوام ایرانی دیده نشود و برگزار نشود اما خدا را شاکرم که از فردا میزبان همه هنرمندان کشورمان هستیم که آثارشان به بخش داوری رسیده است. “

حیدری همچنین با بیان اینکه این جشنواره قرار است به تقویم سینمایی کشور اضافه شود، افزود: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی قرار است آغازی باشد تا نشان دهیم سینمای ما تنها سینمای تهران و پایتخت نیست، بلکه یک سینما برای ایران ما و برای همه این یک خانواده عزیز کشورمان است، جشنواره ای است که دوست دارد همه هنرمندان عزیز کشور را در عرصه حرفه ای سینما به بازار معرفی کند خیلی چیزها را معرفی کنید و همه چیز در خود پنهان است، اساتیدی که در کنار جشنواره بودند، داوران، کادر اجرایی و همه عوامل بسیار خوب که از تک تک آنها تشکر می کنم.

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری فصل هنر در پایان گفت: از مسعود نجفی و ابوالفضل جلیلی که با همه دغدغه ها در کنار ما ایستادند، از مهرداد سلیمانی که در کنار ما ایستادند و بیش از همه از برادرم فرید حیدری که در هر قدم همراهم بود.» انجام میدهم. مطمئنم جشنواره به گونه ای برگزار می شود که بعد از اختتامیه به آن افتخار کنیم. زنده باد ایران، زنده باد ملتها.»

در ادامه گروه صبحی کهن به سرپرستی سجاد پورقناد روی صحنه رفت. در پایان برنامه تعدادی از هنرمندان حاضر در این مراسم از جمله لیلا زارع، مریم بحرالعلومی، حبیب احمدزاده، حسین ریگی، سهیل موفق، سیاوش چراغی پور و ابوالفضل جلیلی به روی صحنه رفتند و کیک دوره اول را برش زدند. جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

این رویداد سینمایی با شعار “مردم ریشه ایران زمین” از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار می شود.

جشنواره ملی فیلم مردم ایران در بخش‌های رقابتی شامل فیلم‌های بلند، فیلم‌های کوتاه داستانی، انیمیشن، مستند، نماهنگ و فیلم‌نامه مطابق با موضوع جشنواره برگزار می‌شود که حوزه زیست‌کره، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم را در بر می‌گیرد. و سنت های مردم ایران تاریخ اقوام شامل ظرفیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری ملموس و ناملموس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا