اخبار بورس

جلسه حمایتی صبح شنبه در صعود بازار سرمایه سهمی داشت؟

آیا روند مثبت بازار ادامه خواهد داشت؟

اساساً حمایت از بازار سرمایه با برگزاری جلسات حمایتی و اجبار برخی اشخاص حقوقی به خرید یا عدم فروش محکوم به شکست است و اگرچه این امر ممکن است تأثیر مثبت موقتی داشته باشد، اما با فروکش تنش ها، تأثیر منفی بعدی بسیار جدی تر از گذشته خواهد بود. بازار بدون نیاز به تصمیم خاصی از سوی سازمان و دولت راه خود را پیدا خواهد کرد. خوش بینی اهالی بازار سرمایه نسبت به تصور حمله جمهوری اسلامی اسرائیل باعث شد تا بازار دیروز رونق بگیرد.

حمید کوشکیکارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: ریسکی که در حال حاضر بر بازار سرمایه سنگینی می کند هیچ ربطی به مشکلات اقتصادی ندارد. بنابراین کاهش این ریسک ها به نفع بازار در اختیار دولت یا سازمان بورس نیست. آنچه در ماه‌های اخیر بازار سرمایه و سایر بازارها را تحت تأثیر قرار داده است، مسائل مربوط به ریسک‌های سیاسی است که از عهده سازمان بورس خارج است و حتی تصمیم‌گیری دولت در مورد مسائل سیاسی بازار در اختیار سازمان بورس نیست. تصمیم و ناشران بزرگ بازار برای حمایت از بورس تلاش خواهند کرد.

وی افزود: اساساً حمایت از بازار سرمایه با برگزاری چنین جلساتی و اجبار برخی اشخاص حقوقی به خرید یا عدم فروش محکوم به شکست است و اگرچه ممکن است تأثیر مثبت موقتی داشته باشد، اما تأثیر منفی بعدی بسیار جدی‌تر از گذشته خواهد بود. از چنین حمایت هایی بهره مند شوید. زمانی که تنش ها فروکش کند، بازار بدون نیاز به تصمیم خاصی از سوی سازمان و دولت راه خود را پیدا می کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ابتدا باید بررسی شود که آیا توسعه منفی بازار سرمایه طبیعی است یا خیر. این تصور وجود دارد که نباید منفی چند روز اخیر رخ می داد و بازار باید روند صعودی را آغاز می کرد و رگولاتوری نظارتی بر این موضوع نداشت. اگرچه عملکرد سازمان بورس به‌ویژه در یکی دو سال اخیر که تنش‌ها در منطقه خاورمیانه به شدت بالاست، بسیار نگران‌کننده بوده است، اما بازار سرمایه نمی‌تواند وضعیت امیدوارکننده‌ای ایجاد کند و به همین دلیل پاسخگو نیست عادی

کوشکی خاطرنشان کرد: خوش بینی اهالی بازار سرمایه به واکنش جمهوری اسلامی به حمله اسرائیل باعث شد تا بازار روز گذشته رونق بگیرد.

وی در خصوص اقدامات سازمان بورس افزود: گاهی سازمان بورس با اقداماتی از جمله محدود کردن دامنه نوسان و افزایش تنش در بازار زنگ خطر را به صدا در می آورد. ما باید به اصول و قوانین بازار احترام بگذاریم و بگذاریم مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت های منصفانه را تعیین کند. افزایش ریسک منجر به کاهش ارزش و کاهش ریسک منجر به افزایش ارزش می شود و لازم است با محدود کردن بازار در این مکانیسم مداخله نکنیم زیرا این نوع تصمیم گیری یکی از مهمترین موارد را زیر سوال می برد. اصول بازار یعنی نقدینگی و ریسک نقدینگی بر عهده سازمان بورس است. خطرات دیگری نیز وجود دارد.

کوشکی گفت: این هفته در بازار سرمایه کاملا تحت تاثیر اخبار روزهای آینده خواهد بود. اگر ایران مواضع سختگیرانه ای در قبال حمله صبح شنبه اتخاذ کند، روند منفی بازار بازمی گردد، اما در صورت ادامه مواضع متعادل، پیش بینی می شود تا پایان هفته شاهد وضعیت مثبتی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا