ترندهای روز

جلیلی: دلار ۲۵۰۰تومانی را به ۳۰هزار تومان رساندند

وی با اشاره به سابقه خود در عرصه سیاست خارجی و همچنین دقت در روند داخلی و خارجی، گفت: ابتدا باید بدانیم در چه وضعیتی هستیم. یکی از این بحث ها این است که ما در نقطه ای هستیم که تحولات جهانی به نفع ماست و فرصت هایی را برای ما ایجاد کرده است. غربی ها در مورد منطقه می گویند ما دیگر شرایط قبلی را نداریم به خصوص بعد از طوفان الاقصی. این برای ما اقتدار ایجاد کرده است و اگر بخواهند به ما حمله کنند، در وعده صادق دیدیم که ایران برای دفاع از حقوق خود چه کرد و موفق شد و همه از ما تعریف کردند.

کاندیدای افق میهنات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اخیرا یکی از روسای جمهور اروپا گفته نفوذ برای ما مهم است و اظهار داشت که آن نفوذ قبلی را نداریم و ایران می تواند نقش آفرینی کند.

جلیلی در ادامه سخنان خود گفت: علاوه بر فرصت های علمی، تمدنی و فناوری که امروز داریم، فرصت های اقتصادی مهمی نیز داریم که می تواند به معیشت مردم و زندگی ملت ما تسری پیدا کند. یادم هست در ابتدای دولت سیزدهم به شهید رئیسی گفتم باید اشتغال و ارزآوری را محور دولت قرار دهید. سیاست خارجی در این زمینه بسیار مهم است.

وی ادامه داد: یکی از فرصت های مناسب این است که آغاز به کار دولت چهاردهم با برنامه هفتم توسعه همزمان شود. دولت باید برنامه عملیاتی خود را برای اجرای برنامه هفتم آماده کند.

کاندیدای ریاست جمهوری گفت: نباید دنیا را در ۳-۴ کشوری که بیشترین اختلاف را با ما دارند خلاصه کنیم. کشورهای زیادی وجود دارند و هر جا فرصتی باشد باید این هنر را داشت تا به بهترین نحو از آن استفاده کرد.

جلیلی با یادآوری صادرات برخی کالاها و خدمات به کشورهای آمریکای لاتین در دوران تصدی وزارت امور خارجه گفت: در سه سال گذشته فرصت های خوبی در عرصه جهانی به ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی پدید آمده است. و می تواند یک جهش داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این زمینه هر ایرانی نقشی دارد; دولت باید برای این امر برنامه داشته باشد تا هر ایرانی بتواند در استفاده از فرصت ها نقش جدی داشته باشد. ما معتقدیم دولت باید در عرصه خارجی و داخلی نقش آفرینی کند و زمینه ایفای نقش در اقتصاد را برای مردم فراهم کند.

این کاندیدای افق میهنات ریاست جمهوری در پایان این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: شاید گفته شود که شما برای این شعارها مدرک دارید؟ بله، ما در این زمینه شواهد زیادی داریم.

** سیاست خارجی دولت آقای جلیلی ادامه دهنده راه شهید رئیسی خواهد بود

مهدی صفری مشاور جلیلی نیز در این دیدار گفت: سیاست های خارجی ایشان ادامه شهید رئیسی است. آقای رئیسی کشورهای همسایه را در اولویت قرار داد. برای ایجاد ارز باید صادرات مناسب داشته باشیم. برای صادرات به کشورهای همسایه موانعی داشتیم. ما امروز غلات، گوشت و این قبیل چیزها را از همسایگان خود تامین می کنیم در حالی که این تامین از کشورهای دیگر انجام می شد.

وی گفت: موانع صادرات و واردات و تجارت خارجی رفع شده است. شهید امیر عبداللهیان بارها به من گفت که تامین کالاهای اساسی از منطقه سخت است و این مهم در حال انجام است. این کارها در دولت شهید رئیسی انجام شده و نتیجه داده است.

مشاور سعید جلیلی گفت: اقداماتی که در خصوص شرکت های دانش بنیان داشتیم در دولت آقای جلیلی نیز ادامه خواهد داشت و صادرات دانش بنیان ما به ۵ میلیارد دلار رسیده و نسبت به سه سال گذشته حدود ۱۰ برابر شده است.

**در روابط بین الملل و روابط بین کشورها نباید معادله قدرت را تضعیف کرد

وی در ادامه این برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاست های اعلامی خود در حوزه روابط خارجی و همچنین سیاست های کاربردی و تبدیل تهدیدها به فرصت اظهار داشت: در روابط بین الملل و روابط بین کشورها معادله قدرت نباید تضعیف شود. زیرساخت برق برای حداکثر استفاده ضروری است. در این صورت امکان حضور قوی تری در معادله وجود دارد.

وی گفت: وقتی می گوییم قدرت باید تهدید را کاهش دهیم و از فرصت ها نهایت استفاده را ببریم. در زمانی که من دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم، آمریکا افغانستان و عراق را اشغال کرده بود و تحرکاتی در سوریه شروع شده بود و چرا آمریکا در همان سال ها مجبور شد آنها را از عراق بیرون کند و نتوانست تهدیدی علیه آن ایجاد کند. ما در افغانستان؟ این اجرای قوی برنامه ها بود که آنها را شکست داد.

کاندیدای افق میهنات ریاست جمهوری گفت: یکی از مهمترین وظایف رئیس جمهور این است که مسیر را بشناسد و به موقع تصمیم بگیرد و زمان را از دست ندهد.

جلیلی تصریح کرد: در سیاست خارجی تعداد سفرها و دیدارها را دنبال نمی کنم بلکه نتیجه کار را دنبال می کنم. دستگاه سیاست خارجی باید نتایج را بررسی کند. زمانی در دوران هسته ای حدود یک میلیون بیمار داشتیم که باید ۲۰ درصد سوخت داشته باشیم و نه سوخت می دادند و نه دارو. است.

وی بیان کرد: کسانی که می گفتند هم چرخ سانتریفیوژ را می چرخانیم و هم چرخ اقتصاد را می چرخانیم، دلار ۲۵۰۰ تومانی را به ۳۰ هزار تومان رساندند. وقتی این کار را کردند، آیا تحریم ها برداشته شد؟ کسانی که می گفتند در سیاست خارجی باید واقع بین بود و کار کشور بدون کمی کار پیشرفت نمی کند، چرا صادرات ما در این سه سال افزایش پیدا کرد؟

کاندیدای افق میهنات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بله باید برای تعامل با کشورها برنامه ریزی شود. شهید رئیسی در این سه سال این کار را کرد. زمانی می گفتند ۲۰۰ هزار بشکه نفت می فروشیم، اما امروز از وزیر خارجه آمریکا می پرسند که چرا ایران می تواند چند میلیون بشکه نفت بفروشد!

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا رسانه های مخالف افق میهن شما به ریاست جمهوری حساس هستند؟ وی گفت: اگر شخصی رسماً اعلام کند که در موضع دشمنی با ملت ایران هستم و دولتی بگوید که به دنبال فشار حداکثری علیه ملت ایران است، از چه کسی ناراحت است؟ از کسانی که می توانند این استراتژی را شکست دهند. این وظیفه همه ماست که به هر دولتی که برای منافع ملی کشور تلاش می کند کمک کنیم.

وی گفت: در زمان فشار حداکثری به دولت گفتیم فلان کار را بکند تا فشار حداکثری شکست بخورد. برخی سخنان را قبول نداشتند و آن را دقیق نمی دانستند.

کاندیدای افق میهنات ریاست جمهوری تصریح کرد: خود دشمن اعلام کرد که راهبردش شکست خورد. اگر یک ملت و یک رئیس جمهور توانایی ها را بدانند می توانند ایران را پرش کنند و کشور را منتظر افق میهن فلان شخص در فلان کشور دنیا نکنند. باید فشارها و تهدیدها را به صفر برساند و این بخشی از کار است و باید از فرصت های باقی مانده استفاده کرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: راه به حداقل رساندن تهدیدها به حداکثر رساندن فرصت ها و استفاده از ظرفیت هاست. این قدرت باید ارتقا یابد و در این صورت تعامل گسترده و سازنده ای با دنیا برای رونق اقتصادی داشته باشیم. کشور نباید منتظر دیگران باشد. گفته ام قرار است فردای افق میهنات ریاست جمهوری عملیات آغاز شود. من ۳۵ سال حضور داشتم و سیاست خارجی خواندم و از فردای افق میهنات این کار را شروع می کنیم و البته این برنامه از سه سال پیش توسط شهید رئیسی شروع شد.

**دولتی که صدها اولویت را مطرح می کند یعنی هیچ اولویتی ندارد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نگاهش به ایجاد تعادل در سیاست خارجی و همچنین برنامه عملی خود در ایجاد اجماع ملی در حوزه سیاست خارجی، تاکید کرد: در افق میهنات مردم کشورمان می گویند ما و مردم چه برنامه هایی داریم. را نیز افق میهن کنید . سیاست خارجی در کشور ما چگونه مورد توافق قرار می گیرد؟ سیاست‌های کلی را رهبری تعیین می‌کند که فصل بلاغت است و چیزی که باعث اجماع می‌شود، جدا کردن واقعیت‌ها از رمانتیک است. شما می توانید صحبت کنید، اما باید عمل کنید. عده ای می گفتند من روز اول فلان کار را انجام می دهم و ما گفتیم فلان کار بعد از ۸ سال می شود و البته اینطور هم نشد…

کاندیدای افق میهنات ریاست جمهوری گفت: وقتی می گوییم ادغام وجود دارد باید ابعاد هوشمندانه را به دقت بررسی کرد. ما می گوییم اگر می خواهید رشد اقتصادی داشته باشید باید با همسایگان خود روابط خوبی داشته باشید. ما ۱۵ کشور همسایه داریم. بریم سه کشور دیگه چیزی به ما نمیدن و دوباره تحریم میکنن؟ خیر، ما باید کشورهای دیگر را هم در نظر بگیریم. چرا در یک دوره نتوانستیم از ظرفیت های منطقه استفاده کنیم؟

جلیلی تصریح کرد: بله شرایط بعد از طوفان الاقصی تغییر کرده و همه اذعان دارند که جایگاه ایران بهتر شده و نگاه دوستانه نسبت به ما بیشتر شده و می تواند عرصه های جدی را دنبال کند و باید از این میدان ها استفاده کرد. مردم می گویند این بهبود در معیشت ما چه نتایجی دارد؟

وی ادامه داد: دولتی که صدها اولویت را مطرح می کند یعنی اولویت ندارد. چند اولویت باید تعریف شود.

کاندیدای افق میهنات ریاست جمهوری تصریح کرد: توازن در سیاست خارجی به معنای نظارت بر همه جا و گرفتن و استفاده از هر جا فرصتی است. مثل این نیست که چند صباحی به مغرب برویم و چند صباحی به شرق برویم; نه، ما باید هر جا که فرصتی باشد آن را دریافت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا