بانک و بیمه

جمشید بسم الله های مجازی!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اما وقوع برخی رویدادهای سیاسی، بین‌المللی، طبیعی و اقتصادی در جهان بر قیمت‌ها در بازارهایی مانند نفت، بورس و کاهش و افزایش قیمت کالاهایی مانند طلا، ارز و غیره تاثیر دارد. در ایران این قضیه فرق می‌کند، زیرا در چنین شرایطی، عده‌ای تصمیم می‌گیرند به نفع خود نرخ‌ها مثلاً نرخ ارز را تغییر دهند و از طریق ابزارهای اطلاع‌رسانی در فضای مجازی سیگنال افزایش قیمت را به بازار بدهند. خودت تعیین کردی این افراد یا گروه هایی که در بازار ارز و طلا سردرگم می شوند، گاهی در خارج از مرزها با هم دست به دست هم داده و حتی نرخ های روز بعد (دلار فردا) را در کانال تلگرام و … اعلام می کنند

اقدامی غیرقانونی که از طریق شبکه ها و کانال های غیررسمی در فضای مجازی جو روانی در بازار ارز ایجاد کرده و پیامدهای آن گرم شدن و اخلال در بازار ارز، قرار دادن نرخ های غیرمنطقی و غیر منطقی در مسیر رشد به نفع برخی است. نمونه آن رشد نامحدود قیمت دلار در هفته های اخیر به ویژه در هفته جاری بوده است، چرا که نرخ دلار که سه ماه پیش در کانال ۵۰ هزار تومانی قرار داشت در مدت کوتاهی و در پی شوک وارده به ۷۰ هزار تومان رسید. از تحولات اخیر در منطقه

تصمیم گیری و تعیین قیمت ارز در شرایط التهاب بازار توسط عده ای صورت می گیرد که ارزهای قابل توجهی دارند و از آنجایی که این افراد به دلیل فعالیت های تجاری و اقتصادی تعامل خوبی با بانک مرکزی دارند، لذا مسئولان این بانک بانک باید شناسایی کند تا از شکل گیری فعالیت این گونه جریان ها جلوگیری کند

دارندگان ارز، تعیین کننده قیمت برای منافع خود

این افزایش قیمت که ناشی از وقایع اخیر منطقه به ویژه حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل بود، در نتیجه پاسخ به حمله این رژیم دروغین به کنسولگری کشورمان، زمینه ساز سودجویان فرصت طلب شد. در معاملات ارزی با دستکاری قیمت این محصول در کانال های تلگرامی و گنجاندن آن در چرخه رشد، سود حداکثری ممکن است، افزایش قیمتی است که معمولا پس از انجام معاملات و روند عرضه و تقاضا در بازار اتفاق می افتد، اما به نظر می رسد این اینطور نیست، زیرا اگرچه رشد بالای تقاضا در بازار منجر به افزایش قیمت ها می شود، اما موثر است، اما این رشد همانطور که مشخص است منشأ خود را از جای دیگری باز می دارد.

اگرچه عوامل متعددی باعث افزایش قیمت ارز در بازار می شود، اما به گفته کارشناسان، مهمترین عامل تصمیم گیری و تعیین قیمت این محصول توسط عده ای است که ارزهای قابل توجهی دارند و به دلیل اینکه این افراد به دلیل فعالیت های تجاری و بازرگانی خود دچار مشکل شده اند. اقتصاد آنها تعامل خوبی با بانک مرکزی دارد، بنابراین مسئولان این بانک باید از شکل گیری این گونه فعالیت ها جلوگیری کنند، زیرا دارندگان منابع ارزی بالا معمولاً تعدادی از افراد فعال در بازار ارز برای خرید یا فروش هستند. برخی از این افراد که به طور مداوم به کشورهای منطقه سفر می کنند و گاه در زمان های حساس بازار برای کسب سود کلان از ارزی که دارند، قیمت ها را با شرایط خاصی که بانک مرکزی و پلیس فتا موظف هستند تغییر می دهند. توافق بر سر شناسایی

زمانی که شوکی در بازار رخ می دهد، سودجویان ارزی به ویژه آنهایی که منابع زیادی دارند به یکدیگر اطلاع می دهند تا در چنین شرایطی بتوانند با تغییر عوامل قیمت، سود خوبی از منابعی که در اختیار دارند به دست آورند، اما آنها ابزاری برای تغییر قیمت ها هستند.

یورش سودجویان ارزی برای تغییر قیمت ها در زمان آشفتگی بازار

مسعود دانشمند، رئیس سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در گفتگو با این خبرگزاری “بازار” وی با اشاره به تلاطم بازار ارز به دلیل نرخ های غیرواقعی که معمولاً توسط برخی افراد در فضای مجازی تعیین و منتشر می شود، گفت: زمانی که شوکی در بازار ایجاد می شود، سودجویان ارزی به ویژه کسانی که منابع زیادی در اختیار دارند، می توانند در بازار ارز به دنبال آن باشند. در چنین شرایطی می‌توانند با تغییر قیمت‌ها از منابعی که در اختیار دارند سود خوبی به دست آورند.

وی با بیان اینکه این افراد عامل نیستند، بلکه ابزاری برای تغییر قیمت ها هستند، تصریح کرد: زمانی که قیمت ها در بازار هیجانی است و فضا گرم می شود، طبیعی است که برخی از فعالان ارزی و صاحبان چنین منابعی تماس بگیرند حتی در خارج از امارات متحده عربی، سلیمانیه، سمرقند و … قیمت ها را به یکدیگر ابلاغ می کنند. این اقدام باعث تغییر و در نهایت افزایش قیمت ها می شود و از سوی دیگر این افراد با تعیین قیمت و انتشار آن از طریق فضای مجازی اقدام می کنند. و جریان ها، نرخ های غیر واقعی اعلام شده و کانال های غیررسمی نیز برای بسیاری تبدیل به مرجعی غیرقانونی اما تاثیرگذار در بازار ارز می شود و با تغییر قیمت، بازار متشنج، داغ و آشفته می شود.

باید پذیرفت که مدیریت بازار پول در کشور دارای مشکلات عدیده ای است و بانک مرکزی نقش خود را در این زمینه به درستی انجام نمی دهد، در حالی که بانک مرکزی، سیاست گذاران و فعالان اقتصادی باید بازار را به خوبی مدیریت و رصد کنند.

نیاز به مدیریت بازارهای سرمایه گذاری و برخورد قاطع با اخلالگران قیمت

این فعال اقتصادی خاطرنشان می کند: مدیریت اصولی و کارشناسی در بازار ارز وجود ندارد. جمشید بسم الله بر تغییر قیمت ارز در فضای واقعی و مجازی تاثیرگذار است، بنابراین با توجه به شکنندگی و تکان های بازار نباید انتظار چنین چیزی را داشت. ، بازار نباید از ثبات قیمت ها منحرف شود، تصریح کرد: باید پذیرفت که مدیریت بازار پول در کشور مشکلات عدیده ای دارد و بانک مرکزی نقش خود را در این زمینه به درستی انجام نمی دهد. ضمن اینکه بانک مرکزی، سیاست گذاران و فعالان اقتصادی باید بازار را به خوبی مدیریت و رصد کنند.

این دانشمند افزود: به عنوان مثال زمانی که شاخص ها در بازار سرمایه شروع به کاهش می کنند، قیمت دلار در بازار افزایش می یابد و از سوی دیگر زمانی که بازدهی دلار در بازار بالا است، فعالان بورسی. آنها بازار را ترک می کنند و سهام خود را می فروشند. برای کسب سود بیشتر وارد بازار ارز می شوند. علاوه بر این، زمانی که سود حاصل از معاملات دلار کاهش می یابد، نقدینگی موجود در بازار به سمت بازار سرمایه سرازیر می شود. در چنین شرایطی، بازارهای سرمایه گذاری چندان باثبات نیستند زیرا فعالان بازار به خوبی واقعیت های بازار را می شناسند.

از آنجایی که بانک مرکزی به طور کامل می داند که پاسخگوی نیاز واقعی متقاضیان ارز در بازارهای رسمی است، این سوال مطرح می شود که چرا در چنین شرایطی قیمت این کالا در بازار آزاد باید افزایش یابد؟ واضح است که بیشتر سردرگمی ها و افزایش قیمت ها متاثر از فعالیت دارندگان ارز مبادلاتی با این محصول است.

مداخله بانک مرکزی برای کنترل قیمت ها در بازار ارز

وی ادامه داد: بانک مرکزی باید کاری کند که این تنش ها در بازار ارز و سایر بازارهای سرمایه گذاری ایجاد نشود اما وقتی کارشناسان اقتصادی و بازار بدانند قیمت واقعی دلار چقدر است با کوچکترین شوکی به بازار می گویید. در حال تلاش برای تبدیل به ارز هستند. در چنین شرایطی بانک مرکزی با دخالت در بازار سعی می کند از افزایش قیمت در بازار ارز جلوگیری کند. اما با وجود استفاده از ابزارهای مختلف نمی تواند از افزایش قیمت جلوگیری کند. گرانی هایی که آثار تورمی آن جامعه و طبقه پایین جامعه را تحت تاثیر قرار داده و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که بانک مرکزی به خوبی می داند که پاسخگوی نیاز واقعی متقاضیان ارز در بازارهای رسمی است، چرا باید در چنین شرایطی قیمت این کالا در بازار آزاد افزایش یابد، واضح است که عمده بخشی از آشفتگی بازار دوره است. شکل گیری و افزایش قیمت ها متاثر از فعالیت دارندگان ارز مبادلاتی این محصول است و حتی در روزهای تعطیل یا نیمه های شب قیمت را به نفع خود تعیین می کنند. به گفته کارشناسان، تا زمانی که بانک مرکزی اراده ای برای مقابله با این جریان ها نداشته باشد، چنین مشکلی که اقتصاد کشور را با چالش مواجه می کند، ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا