فرهنگ و هنر

«جمشید عندلیبی» نوازنده پیشگام نی درگذشت :: ایران تحلیل

جمشید عندلیبی نوازنده پیشکسوت عرصه نی نوازی در پانزدهمین روز اسفند ماه بر اثر ایست قلبی فوت کرد.

به گزارش ایران تحلیل، جمشید عندلیبی نوازنده پیشکسوت عرصه نی نوازی در پانزدهمین روز اسفند ماه در سن ۶۶ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

سید عباس سجادی پژوهشگر موسیقی در گفت و گو با خبرنگار مهر این خبر را تایید کرد.

مرحوم جمشید عندلیبی از نی نوازان خوش نامی بود که ابتدا نواختن ساز نی را بدون استاد آموخت و سپس با حضور در دانشگاه تهران و آشنایی با حسین الامامی به فراگیری فنون این ساز ادامه داد. موسیقی ایرانی را نزد هنرمندانی چون نصرالله ناصح پور، نورعلی برومند و محمدرضا لطفی فرا گرفت و در سال ۱۳۶۰ برای تکمیل فنون پیشرفته نی نوازی نزد حسن کسایی در اصفهان رفت.

این هنرمند فقید موسیقی ایرانی در طول زندگی خود علاوه بر تولید چندین اثر موسیقایی در پروژه هایی چون «بیداد»، «نوا»، «داستان»، «دود عود»، «آسمان عشق»، «یاد ایام»، «روایی». دل»، «پیام نسیم، دل مجنون، ساروچمان» همکاری داشت و علاوه بر نوازندگی در آهنگسازی نیز فعالیت داشت و آلبوم های «مهمان تو»، «پاییز نزار» و «مونس جان» از جمله فعالیت های او در این زمینه است. از آهنگسازی

عندلیبی نیز قطعات ابوالحسن صبا را با نی در قالب ردیف های آموزشی تنظیم و نواخت. در عین حال تک نوازی نی پروژه ماندگار «نی نوا» ساخته حسین علیزاده نیز بر عهده مرحوم عندلیبی بود که بسیاری از مخاطبان موسیقی این هنرمند را با چنین اثر فاخری می شناسند.

موسیقی «نی نوا» به واسطه حضور هنرمندانی چون حسین علیزاده با خلاقیت و استادی کم نظیر و جمشید عندلیبی با تک نوازی دلربا در تاریخ موسیقی ایران یکی از معتبرترین و ارزشمندترین ملودی های تاریخ موسیقی ایران است. رشته نی نوازی و همچنین گروه دیگری از نوازندگان مطرح موسیقی کشورمان توانستند جایگاه بالایی در بین مخاطبان پیدا کنند.

آژانس خبری مهر تسلیت به خانواده و جامعه هنری این هنرمند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا