اخبار بورس

جمعه بازار بورس – شماره ۱۲

بورس زیر ذره بین اثر میرزا قلمدون

بد نیست نگاهی به اتفاقات هفته گذشته بیندازیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاد که بورس ما را آنقدر سبز کرد که برخی رسانه ها تیتر زدند «بازار امروز رشد کرد»!

به گزارش میرزا قلمدون ایران تحلیل; هفته گذشته هفته نسبتا سبزی بود که با افزایش ۳۸ هزار واحدی شاخص کل و افزایش بیش از ۱۴ هزار واحدی شاخص کل هم وزن به پایان رسید. رکورد بیشترین ارزش معاملات پاییزی نیز روز چهارشنبه با ۶۰۱۲ میلیارد تومان شکسته شد. بد نیست نگاهی به اتفاقات هفته گذشته بیندازیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاد که بورس ما را آنقدر سبز کرد که برخی رسانه ها تیتر زدند «بازار امروز رشد کرد»!

بورس جمعه – شماره 12 – 10 آذر 1402

اتفاقی که قبلا افتاد

هفته گذشته رئیس تخت طاووس همایش و نشستی را به دلخواه برگزار کرد. هفته اول با جلسه تامین مالی بنیادهای دانش آغاز شد. دوستان تا دو روز آینده درگیر همایش بازار سرمایه اسلامی بودند تا شهرت افتخاراتشان در سطح بین المللی شناخته شود. سپس نمایشگاه دستاوردهای بازار سرمایه و نشست با خبرنگاران برگزار شد (به جز تامین مالی و پرکردن حفره های جیب سهامداران شاهد دستاورد دیگری نبودیم!)

بعد از نشست خبری برگزاری جلسات هلدینگ های استانی و پشت آن یک برنامه تلویزیونی! چنان تبلیغ می کردند که انگار نمادهای استان را از دست مغول ربوده اند و سهامداران از همان طاووس ها یاد نمی کنند، جلوی نمادها را گرفتند و ۲ سال سرمایه سهامداران ساده لوح را قفل کردند! در نهایت با افتخار تشریفاتی ورود ۱۰۱ صندوق سرمایه گذاری در فرابورس طی دو سال گذشته جدای از رشد سریع صندوق ها به بهانه اینکه شاید تفاوت بین مردم عادی دوباره ضربه خورده است و آنها می خواستند عمومی شوند. ; هیچ اتفاقی در بازار نیفتاده است! خلاصه اینکه رئیس تخت طاووس این هفته خیلی شلوغ بود و گویا فرصت نگرانی و برگزاری جلسه با هلدینگ ها برای کندی بازار را نداشت و در نهایت بورس ما کمی رشد کرد. امیدواریم نمایندگان رسانه ها خیلی ناراحت نشوند و وضعیت بورس را تاریک نشان ندهند که الان هم با احتساب تورم ۳ ساله، سهامداران تا گردن در ضرر هستند! به جای تیترهای عوام فریبانه می خواهم بپرسند چرا با وجود گذشت ۲۰۹ روز از جلسه تعیین حجم عرضه پتروشیمی و گاز صنعتی (همان جلسه ۲۷ اردیبهشت)، نام متخلفان اعلام نشده است. هنوز معلوم داده شد؟!

این هفته البته یکی از اعضای هیئت مدیره تخت طاووس که اتفاقا هفته گذشته در اظهارنظری ملایم از افزایش ۳۶ درصدی انتشار اوراق مالی در بودجه ۱۴۰۳ انتقاد کرد، در یک برنامه رادیویی گفت: ارزش بازار شرکت‌های بازار بسیار پایین‌تر از ارزش فعلی دارایی‌هایشان است و آنها همواره در تلاش برای ارزیابی مجدد شرکت‌ها هستند تا رونق ملایمی به بازار بدهند. اما دوستان پشت صحنه اشاره کردند که زیرساخت کافی برای ارزیابی مجدد همه شرکت ها ندارند و این کار دو یا سه سال طول می کشد.

اعتماد به سقف کاذب؛ شرط اول مدیریت

یکی از با ارزش ترین تجربیات ما این روزها این است که می بینیم کسانی که مدیران قبلی را به بی احتیاطی متهم می کردند و به ایده و مهارت می بالیدند، در بهبود پرش ها نسبت به قبلی ها متخصص ترند! مثلاً عزیزی که همیشه می گفت: «سکان کشیش را به من بسپار.» اولین جایی که سه روز دیگر مستقر می شوم، بازار سرمایه است. مجموعه زیر نظر او هم شکست خورد! افت بازار پایه نماد بانک وابسته به موسسه زیر نظر این بزرگوار دستاوردی است که باید در رزومه ایشان ثبت شود.

بودجه سال ۱۴۰۳ جز کاهش درآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی و افزایش تامین مالی از طریق اوراق خزانه هیچ ایده خلاقانه ای نداشت. مردم باب همایون هم چیزی برای حمایت از بازار سرمایه در چنته ندارند. خدایا آیا برخی از مدیران ما مهارتی غیر از اعتماد به سقف کاذب دارند؟

نگاهی به اخبار دیگر

ساکنان سوندر استراسه یک اتوبوس برقی ارائه کردند!

وزیر سومیا البته از این اتفاق بسیار خوشحال بود و نه تنها قول معرفی اتوبوس های برقی در همه شهرها را نداد. که اعلام کرده اند با تسلا رقابت خواهند کرد! بیچاره تسلا.

اوپک پلاس با کاهش ۲.۲ میلیون بشکه ای تولید نفت در روز موافقت کرد

کشورهای نفتی اوپک پلاس در نشست مجازی روز پنجشنبه توافق کردند تولید خود را به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ کاهش دهند.

نرخ سود بین بانکی کاهش یافت

مثلا نرخ سود بین بانکی کاهش یافت و به ۲۳.۵۴ درصد رسید!

وعده ای برای دریافت کنندگان بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه: یارانه ۳ دهک بالا به تدریج حذف و به نیازمندان پرداخت می شود (فقط احساس می کنیم این نرخ بارها وعده داده شده است؟!)

ذخیره ۳.۲ میلیارد لیتر نفت و گاز برای زمستان

وزیر نفت: امسال بیش از ۳.۲ میلیارد لیتر نفت و گاز در نیروگاه ها ذخیره شد که نسبت به سال گذشته یک رکورد و افزایش چشمگیر است.

۲۸ درصد از بودجه امسال استفاده نشد

رئیس سازمان برنامه و بودجه: ۲۸ درصد بودجه امسال اجرا نشد

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا