اخبار بورس

جمعه بازار بورس – شماره ۱۹

بورس زیر ذره بین اثر میرزا قلمدون

مهمترین اتفاق هفته گذشته افزایش نرخ ارز بود. موجی که رئیس میرداماد انجام داد، همه نظریه های اقتصادی را به چالش کشید و آن را غیرمنطقی و ناشی از توهم تخته پرش خواند و اعلام کرد که تور را پهن کرده است تا نقره داغ برای معامله گران بسازد! همچنین باید منتظر کاهش نرخ ارز باشید…

به گزارش میرزا قلمدون افق میهن، شاخص تالار شیشه ای در هفته گذشته با افت ۱۶ هزار و ۲۱۹ واحدی، دلار ۶۰ هزار تومان را لمس کرد و آنچه باعث تاسف است عدم حضور تحلیلگران ضد بورس است که روزگاری تورم را افزایش نرخ ارز مقصر می دانستند. رشد بازار سهام گره خورده و امروز یا خفه می شوند یا جنگ فرضی را برای توجیه افزایش نرخ ارز تحلیل می کنند!

اتفاقی که قبلا افتاد

مهمترین اتفاق هفته گذشته افزایش نرخ ارز بود. موجی که رئیس میرداماد انجام داد، همه نظریه های اقتصادی را به چالش کشید و آن را غیرمنطقی و ناشی از توهم تخته پرش خواند و اعلام کرد که تور را پهن کرده است تا نقره داغ برای معامله گران بسازد! باید منتظر کاهش نرخ ارز باشید و متوجه نشوید که فنر موهوم در ۴۵ سال گذشته ۸۰۰۰ درصد خم نشدنی داشته و نقدینگی به ۷۴۹۸ همات رسیده است!

کاهش ارزش دلار در بازار سهام

اما این افزایش نرخ ارز تاثیر مثبتی بر بازار سهام نداشت و تنها باعث کاهش ارزش دلاری این بازار شد و به جایی رسید که ارزش بورس ما به نزدیک به ۱۵۹ میلیارد دلار رسید (کف دلاری بازار در سال گذشته). ۴ سال) با صدها شرکت بزرگ بورسی و هزاران شرکت تودلی فقط به اندازه آمازون نیست! البته زیان ۱۳ میلیارد دلاری نیز بر دوش این شرکت ها سنگینی می کند.

پناه بردن به چاه برای ادامه زندگی

بخش‌های بورسی که ما یک عمر روی صادرات تمرکز کرده‌ایم، نه تنها از افزایش نرخ ارز سودی نبرده‌اند. بلکه فشار هزینه بیشتری را متحمل شدند و اعتراضشان شنیده شد. نکته تاسف بار این است که برخی از صنایع برای زنده ماندن به چاه ها پناه برده اند! داروسازان به رئیس پاستور مراجعه کردند و برای خرید مواد اولیه و شروع به تولید ۳۰ همات از تسهیلات بانکی خواستند! دارویی که قطعا عوارض آن تا سال ها گریبانگیر بیماران خواهد شد!

وضعیت مردم در جاده مخصوص بدتر شد و مسئولیت مهار تورم به فقرا سپرده شد. قرار شد زیان آنها افزایش یابد و ۱۵ واحد امدادی برای تنظیم بازار تهیه شود تا رانت انباشته نشود!

جمعه، بورس - شماره 19-13 بهمن ۱۴۰۲

حال این نسخه را در کنار نرخ سود بالای بانکی و بدهی بالای خودروسازان به قطعه سازان و … قرار دهید تا با یک حساب سرانگشتی متوجه شوید که چگونه این صنعت به بهانه کنترل زمین گیر می شود. تورم!

نسخه ای از مرگ برای تولید

اینکه تورم شدید داریم درد است و یافتن راهکارهای مصنوعی و البته اشتباه برای مهار آن هزار درد است… دستورالعمل بانک مرکزی با هدف مهار تورم و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصد سالیانه اعلام شده است و با این نرخ سود باید منتظر اوراق ۴۰ درصدی باشیم و خدا رحمت کند شرکت تولیدی که در میان تورم و با قیمت گذاری دستوری چنین اقدامی را تولید کند. رول نسخه برای آن.

رئیس بزرگ کیست؟!

و نکته عجیب این هفته بی تفاوتی و سکوت اهالی تخت طاووس بود. رئیس بزرگ این روزها از دوربین دوری می کند. اما می دانیم که او مخفیانه از چند شرکت بزرگ در بازار بازدید کرده و با مدیران صحبت کرده است! حالا معلوم نیست دنبال دوست پسر می‌گردد یا…، اما کلاغ‌ها گزارش داده‌اند که او به شدت از برخی مدیران زیر دستش شاکی است و منتظر است ببیند باید بماند یا برود و اگر بماند، می‌ماند. انجام غربالگری اولیه …

نگاهی به سایر اخبار هفته گذشته

پرواز جهانی طلا

قیمت هر اونس طلا از ۲۰۵۶ دلار گذشت. معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک نیز از مرز ۲۰۷۲ دلار گذشت.

پیش بینی گلدمن ساکس از زمانی که فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره کرد

پس از نشست این هفته FOMC، گلدمن ساکس پیش بینی خود را برای اولین کاهش نرخ بهره، احتمالا تا ماه مه عقب انداخت.

رتبه عالی ما در شاخص ادراک فساد ۲۰۲۳

سازمان شفافیت بین‌الملل، شاخص ادراک فساد ۱۸۰ کشور و منطقه در سراسر جهان را بر اساس میزان فساد ادراک شده در بخش عمومی آنها در مقیاس ۰ (بسیار فاسد) تا ۱۰۰ (بسیار پاک) طبقه‌بندی کرد و امتیاز ایران در این شاخص کاهش یافت. یک پله تا این تعداد به ۲۴ رسید و ایران در بین ۱۸۰ کشور حاضر در رتبه ضعیف ۱۴۹ قرار گرفت.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا