اخبار بورس

جمعه بازار بورس – شماره ۲۰

بورس زیر ذره بین اثر میرزا قلمدون

این هفته خبرهای خوش بیشتری از مدیران محترم بازار شنیدیم. مثلا یکی از روسای سابق بورس قول داده بود بورس ما از کشورهای همسایه پیشی گرفته است! دقیقاً در همان روز تولد بازار سهام، تحلیلگران تخت طاووس از عقب نشینی بزرگ وال استریت ژورنال خبر دادند و نگاهی به برخی از تحلیل های اخیر تحلیلگران اصلی تخت تاووس به ما نشان داد که نزدک، وال استریت و غیره منسوخ شده است. الحمدلله که ابزارها و انواع کاغذها را هم درست کرده ایم که همین امسال منتشر شد و کاملاً توسعه یافته ایم. ما به سادگی نمی دانیم چرا یک مشت آدم حسود و بی سواد در بورس ما بینش لازم برای دیدن کمال کامل بورس ایران را ندارند.

به گزارش ایران تحلیل میرزا قلمدون، این هفته نیز با کاهش ۹۲۴۶ واحدی شاخص کل و افزایش ۶۰۰۰ واحدی شاخص کل هم وزن به پایان رسید تا فراموش نکنیم بورس ما دچار تزلزل نخواهد شد.رشد کم در کل شاخص وزنی حاصل تلاش برخی دلالان بر روی برخی نمادهای کوچک بازار است.

اتفاقی که قبلا افتاد

این هفته جشن داشتیم. از نوع بورس هم هست! پنجاه و ششمین سالگرد تاسیس بورس و روز سهامداران ایران را در حالی جشن گرفتیم که رئیس بزرگ تخت طاووس قول داد که بورس عقب ماندگی بازارهای موازی را جبران کند! از این خبر بسیار خوشحال شدیم. به خصوص که می گفتند صندوق های حمایتی و مدیران بازار شوک های بازار را کنترل می کنند و نام این مدیران بازار و صندوق های حمایتی برای آرامش ما کافی بود. در کل کار ایرانی جماعت لذت این وعده هاست!

سبقت گرفتن از بورس ایران از همه جا و تبدیل شدن به حسادت عده ی انگشت شماری

این هفته خبرهای خوش بیشتری از مدیران محترم بازار شنیدیم. مثلا یکی از روسای سابق بورس قول داده بود بورس ما از کشورهای همسایه پیشی گرفته است! درست در همان روزی که بازار سهام تولد خود را جشن گرفت، تحلیلگران تخت طاووس از عقب نشینی بزرگ وال استریت ژورنال خبر دادند و نگاهی به برخی از تحلیل های اخیر تحلیلگران اصلی تخت تاووس به ما نشان داد که از نزدک و وال استریت پیشی گرفته است. و غیره الحمدلله که ابزارها و انواع کاغذها را هم ساخته ایم که امسال منتشر شد و کاملاً توسعه یافته ایم. ما به سادگی نمی دانیم چرا یک مشت آدم حسود و بی سواد در بورس ما بینش لازم برای دیدن کمال کامل بورس ایران را ندارند.

لجبازی تنگ نظران نسبت به بورس تا حدی پیش رفت که برخی از آنها انتقاد کردند که «چرا سهم ۱۸۳۴ تومانی، متخصصان بازار (همان صندوق های سرمایه گذاری که رئیس بزرگ تخت طاووس دارد») تکرار کرد مهر حرفه ای بودن خود را تایید کرده اند) آیا آنها ۱۲ درصد بالاتر از ارزش ذاتی پیشنهاد اولیه خرید کرده اند؟ آیا اینطور نیست که بازار پر از سهامی است که با قیمتی بسیار کمتر از ارزش ذاتی خود خریدار ندارند؟ «مدیران حرفه ای بازار به این حسودان اعلام کردند که جشن تولد است و بالاخره جشن تولد بدون هدیه و تبریک بی معنی است! ما دوست داریم خودمان را درمان کنیم.»

۵ شرکت به تازگی یک سبد IPO گذاشته اند تا از این همه پیشرفت بهره ببرند و سهام خود را به مردم بفروشند. پس از تحویل، روی تریبون می ایستند و بورس را مسخره می کنند (این کاری است که بنیانگذار سهام تاکسی اینترنتی انجام داد). مبادله دارد)! کسانی که نمی بینند کور می شوند…

خنده دار ترین خبر هفته

و مضحک ترین اخبار هفته مربوط به تنش بین ساکنان سوندرستراسه و جامعه بود. دوستان در جاده مخصوص اعلام کردند که ۴۰ دستگاه اتوبوس به جامعه دادند و به جای اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوس هزینه کنند، زمین خریدند که پس از آن جامعه همان زمین را فروخت! سپس مدیر اتوبوس پاسخ داد: اتوبوس های تحویل داده شده آنقدر بی کیفیت بودند که برای خدمات رسانی به مردم مناسب نبودند!

نکته خنده دار این است که سال ها است که مردم از کیفیت پایین محصولات خاص خیابانی انتقاد می کنند و مجبور هستند چندین برابر ارزش واقعی را برای چرخ دستی های ساخته شده خرج کنند. مسئولین هم پاسخ می دهند که تحریم می شویم و بس! حالا چطور وقتی نوبت خرید می شود دلشان برای مردم می سوزد و توقع دارند پول ندهند چون کیفیتش پایین است خدا می داند…

و اما اقتصاد کلان

وضعیت اخبار اقتصادی بدتر از اخبار بورس است. از آنجایی که بازار سرمایه تمایل به رکود دارد، نقدینگی راکد می شود و تورم افزایش می یابد. پایه پولی نیز با توجه به شرایط بحرانی اضافه برداشت بانکی به سرعت در حال رشد است و پایه پولی بالا موجب رشد بیشتر نقدینگی و تورم در سال های بعد خواهد شد. در ادامه رئیس شورای اطلاع رسانی پاستور گفت: بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه شده و تاثیر تورمی در سال آینده جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وزیر باب همایون که نمی داند چگونه تورم را مهار کند، فکر دیگری جز انتشار اوراق با نرخ سود ۳۰ درصدی ندارد و معلوم نیست این سود از جیب چه کسی تامین شود! در این شرایط به جای پول نفت، سویا وارد می کنیم تا نشان دهیم که نیازی به ارز نداریم و روش معاملاتی انسان اولیه یعنی تسویه از هر نظریه اقتصادی موثرتر است.

البته باز هم تاکید می کنیم که باید به فکر بازار سرمایه بود چرا که در شرایط بحران اقتصادی هم مسئولان به فکر بورس هستند و رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرده است که خبرهای خوبی برای بازار سرمایه خواهند داشت. در آینده اعلام خواهد شد.»

نگاهی به سایر اخبار هفته گذشته

آیا زغال سنگ گران می شود؟

شایعه شده است که ضرایب سرعت زغال سنگ و کنسانتره آن نسبت به شمش فولادی افزایش خواهد یافت. بد نیست بدانید که در حال حاضر زغال سنگ با فرمولی معادل ۲۶.۵ درصد شمش فولاد خوزستان از تولیدکنندگان داخلی خریداری می شود که ظاهراً بسیار ارزانتر از قیمت وارداتی است. اگر فرمول تغییر می کرد، بزرگترین مصرف کننده داخلی یعنی فولادساز اصفهانی متضرر می شد.

کاهش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام تصویب شد

کاهش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد.

قیمت نفت به ۸۱ دلار در هر بشکه رسید

پس از اینکه بنیامین نتانیاهو پیشنهاد پایان جنگ در غزه را رد کرد و نیروهای رژیم شهر رفح را بمباران کردند، قیمت نفت در معاملات دیروز حدود ۳ درصد افزایش یافت. قیمت معاملات نفت برنت با ۸ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش به ۸۱ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید.

صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱.۴ میلیون بشکه در روز بوده است

بلومبرگ نوشت، با تغییر تمرکز واشنگتن به کاهش درآمدهای انرژی روسیه، صادرات ایران به طور پیوسته افزایش یافته است. بر اساس گزارش Tanker Trekkers، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در سال گذشته به طور متوسط ​​۱.۴ میلیون بشکه در روز بوده است.

تولید انبوه به سبک چینی

خبرها حاکی از آن است که زمین برای ساخت مسکن به چینی ها واگذار می شود. این در حالی است که غول های تولید انبوه در چین به دلیل کاهش تقاضا در حال نابودی هستند و انبوه سازان کشورمان با شنیدن این خبر مانند قطره آب در نفت می لرزند. فقط امیدواریم که سرنوشت پروژه های انبوه سازی چین در ایران مثل بزرگراه تهران-شمال نباشد…

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا