اخبار اقتصاد ایران

جمعیت ۶٠ میلیون نفری زیر خط فقر درست نیست | کنترل تورم ماهانه زیر 2 درصد

معاون وزیر اقتصاد گفت: طبیعتاً هر چه نرخ تورم کمتر شود ادامه روند نزولی و کنترل آن دشوارتر می شود و تلاش بر این است که نرخ تورم ماهانه زیر دو درصد کنترل شود و کنترل تورم در داخل اعمال شود. محدوده دو درصد در پایان سال انشاءالله محقق خواهد شد.

به گزارش دیارمیرزا علی روحانی، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره عوامل موثر در کاهش نرخ فقر از ۳۱ به ۳۰ درصد و میزان جمعیت زیر خط فقر در ایران و در مورد صحت آمار ۶۰ میلیونی وی گفت: قطعا جمعیت ۶۰ میلیونی زیر خط فقر صحیح نیست، مرجع رسمی اعلام کننده خط فقر و نرخ فقر وزارت کار است و این تعداد با محاسبات فنی دقیق انجام می شود. و آن فرمول مبنای محاسبه نرخ فقر و خط فقر است. هر ساله نرخ فقر با این فرمول محاسبه و اعلام می شود و در ۴ حوزه شهرهای بزرگ، کلانشهر تهران، روستاها و سایر شهرها طبقه بندی می شود. در حالی که هیچ دولتی نرخ فقر و خط فقر را اعلام نکرد، این دولت همه این موارد را با جزئیات نحوه محاسبه آن در بالاترین سطح شفافیت اعلام کرد.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که پشت هر اصلاح سیاست های حمایتی دیده می شود، چه در دهه ۸۰ پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و چه پس از اجرای یارانه نقدی ریاست جمهوری روحانی و پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی. و افزایش نرخ یارانه از گذشته این است که نرخ فقر کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر اقتصاد افزود: حتی اگر پرداخت های نقدی به طور مساوی بین همه توزیع شود، سود دهک های پایین نسبت به گذشته افزایش می یابد. لازم به ذکر است مصرف کنندگان بنزین ارزان قیمت و مصرف کنندگان مرغ و گوشت و … که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می شوند بیشتر از دهک های بالا هستند و دهک های پایین کمتر مصرف می کنند. بنابراین سود آنها از یارانه ارزی و انرژی که دولت می دهد بسیار کمتر است و وقتی دولت آن را به یارانه نقدی تبدیل می کند، سود یکسان می شود و بیشتر به نفع دهک های پایین است.

روحانی گفت: این اتفاق هم در دهه ۸۰ و ۹۰ و هم در ابتدای دولت سیزدهم رخ داد و می بینیم که پس از نقد شدن یک سری یارانه ها، نرخ فقر کاهش می یابد. دلیل کاهش نرخ فقر همین است و این کاهش قابل انتظار بود.

وی درباره کاهش نرخ فقر پس از افزایش نرخ تورم تاکید کرد: این موضوع به روند تورم مربوط می شود و اگر با کنترل تورم نرخ فقر کاهش یابد اقدام بسیار خوب و درستی است اما این تورم چیزی ندارد. با سیاست پشتیبانی انجام شود و نباید با آن ترکیب شود. بسته

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: تلاش دولت این است که با سیاست اصلاح ساختارها و مبانی ساختاری تورم را کنترل کند و از سوی دیگر سیاست هدفمندی نقدینگی یارانه ها را دنبال می کند و نتیجه آن کاهش نرخ ارز است. نرخ فقر که امروز به دست آمده است.

روحانی درباره دلایل توقف روند کاهش نرخ تورم و یک نرخی شدن آن تاکید کرد: طبیعتا هر چه نرخ تورم کمتر شود ادامه روند کاهش و کنترل آن دشوارتر می شود و تلاش بر این است که آن را کنترل کنیم. نرخ تورم ماهانه زیر دو درصد و در کنترل تورم باید در پایان سال در محدوده ۲ درصد اعمال شود که امید است محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا