اخبار بورس

جناب آقایان طیب نیا و همتی این گوی و این میدان؛ از بانک مرکزی شروع کنید

امروز زمان عمل است و گفتار درمانی دیگر راه حل نخواهد بود.

مدیریت سازمان بورس در سه سال گذشته هیچ اقدام مثبتی برای حفظ منافع سرمایه گذاران و مذاکره انجام نداده است یا این اقدامات به قدری ضعیف به بازار ابلاغ شده است که بسیاری از فعالان بازار معتقدند ممکن است با این موضوع مخالف باشند. اتفاقاتی که می دانید کاملا خنثی است این که مدیریت جدید به رایزنی برای ثبات آتی بازار سرمایه اشاره می کند یک برنامه بلند مدت است، برنامه های کوتاه مدت نیز باید مشخص شود. سرمایه گذاران و فعالان فعال در بازار سرمایه بدهی خود را به این بازار پرداخت کرده اند و حالا طرف مقابل باید بدهی خود را به سرمایه گذاران باقی مانده در بازار که طی سه سال گذشته شرایط سختی را متحمل شده اند، بپردازد.

شهرام عجمیکارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی بیان کرد: موارد مطرح شده از سوی ریاست محترم سازمان بورس در خصوص ترکیب شورای عالی بورس و تیم اقتصادی باید در شورا مطرح و پیگیری شود و نتایج آن به بازار اعلام شود. امروزه اکثر سرمایه گذاران با مشکلات بازار سرمایه آشنا هستند و نمی خواهند این موضوعات مطرح شود. سرمایه گذاران بیشتر روی حل مشکلات و دیدن نتایج عینی روی تابلو متمرکز هستند. تجربه نشان داده است که مصاحبه بدون پیگیری هیچ کمکی به بازار سرمایه نمی کند چرا که بازار ما همچنان متاثر از مشکلاتی است که توسط مدیر قبلی حل نشده است.

وی افزود: امروز وضعیت بازار ما بحرانی است. شورا باید جلسه بگذارد و رئیس بانک مرکزی گزارش کار را بدهد. باید به شما گفت: بیش از یک سال است که نوید بازار سرمایه را داده اید، بسته های حمایتی شما کجاست؟ ریاست محترم سازمان به عنوان سخنگوی سازمان مسایل و تصمیمات را به اطلاع سهامداران بازار سرمایه برساند.

در سال های اخیر، روسای مجموعه های مختلف به طور فزاینده ای بر موضوعات شخصی تمرکز کرده اند

عجمی تصریح کرد: گرچه در سال های اخیر ارکان بازار سرمایه منابع زیادی را جذب کرده و بسیار بزرگتر شده اند، اما در زمینه خرید سهام فعال نیستند و متاسفانه به نظر می رسد عمدتا برای تامین مالی بازار سرمایه ایجاد شده اند. ” دولت در دو سال اخیر کمترین حمایت را از این شرکت ها در بازار داشته ایم و باید در صلاحیت این مدیران که مجوز خود را از سازمان می گیرند، تجدید نظر کنیم. متأسفانه روسای مجموعه های مختلف در سال های اخیر بیشتر به مسائل شخصی پرداخته اند. امروز شاهد بودیم که کل خط فروش بازار شامل ۵ سهم است، اما با وجود همه مجوزهای صادر شده در سال های اخیر، مدیران آنها نیز مانند سهامداران خرد رفتار می کنند و هیچکس به فکر بازار سرمایه و مهم ترین عامل آن یعنی نقدینگی نیست. امروز وظیفه آنهاست که به بازار احترام بگذارند و سازمان بورس بدون اتلاف وقت در جلسات حمایتی آنها را از این انفعال رها کند.

تضاد سیاست بانک مرکزی و بازار سرمایه

وی افزود: طی یک سال گذشته بانک مرکزی و سیاست های آن در تضاد کامل با بازار سرمایه بوده و در جلسات معدودی که در شورا حضور داشته وعده هایی داده که پشتوانه ضمانت اجرایی نداشته است. آقای فرزین شما دو بار به سرمایه گذاران اعلام کرده اید که بسته های حمایتی برای بورس دارید. آیا روشن می کنید که چرا بسته های شما تیشه ای به ریشه بازار سرمایه گذاری است؟ نرخ تامین مالی طبق دستورالعمل شما به بالاترین حد رسیده است. بانک های آنها امروز در تلاش برای جذب منابع و سپرده با سود بالا هستند. چرا امروزه اکثر کسب و کارهای ما برای دریافت وام با مشکل و سردرگمی مواجه هستند؟!

عجمی تاکید کرد: رئیس بانک مرکزی باید با تیم اقتصادی دولت هماهنگی داشته باشد و در همین راستا عمل کند; نمی توان جزیره ای عمل کرد و بعد به رونق بازار سرمایه و حمایت از سرمایه گذاران توجه کرد. در این مدت اقدامات سیاسی منجر به پرداخت رانت به چند نفر و غارت منابع ارزی صادرکنندگان و زیان بازار سرمایه شد. از چه سیاستی می خواهیم برای بازگرداندن اعتماد به بازار استفاده کنیم؟

آقایان طیب نیا و همتی از این منطقه و این منطقه; از بانک مرکزی شروع کنید

عجمی گفت: در سه سال گذشته همه بازارهای سفته بازی رشد عجیبی داشته اند اما سرمایه گذاران بازار سرمایه در این سه سال مرتباً مجازات شده اند و به جرم حمایت از صنایع و سرمایه گذاری در بنگاه های مولد به این مجازات دست یافته اند.

با توجه به ابزارهای موجود، سرمایه گذاران همواره در کشور جریمه می شوند

وی افزود: با توجه به ابزارهای موجود، سرمایه گذاران در کشور همواره مجازات می شوند. مدیریت سازمان بورس در سه سال گذشته هیچ اقدام مثبتی برای حفظ منافع سرمایه گذاران و مذاکره انجام نداده است یا این اقدامات به قدری ضعیف به بازار ابلاغ شده است که بسیاری از فعالان بازار معتقدند ممکن است با این موضوع مخالف باشند. رویدادهایی که می دانید کاملاً خنثی هستند. در دولت قبل شاهد اقدامات انتفاعی در بودجه بودیم و همچنین رسیدن به سود شرکت ها آسان بود و شرکت ها با چالش مواجه بودند. این که مدیریت جدید به توصیه برای ثبات بازار سرمایه در آینده اشاره می کند، برنامه های کوتاه مدت است..

کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه بدهی خود را به این بازار پرداخت کرده اند و حالا طرف مقابل باید بدهی خود را به سرمایه گذاران باقی مانده در بازار که طی سه سال گذشته شرایط سختی را متحمل شده اند، بپردازد. در شرایط فعلی نمی توان به هیچ توصیه ای برای سرمایه گذاران توجه کرد چرا که به نظر می رسد برنامه ای برای حمایت از بازار و سرمایه گذاران وجود ندارد و متاسفانه هفته گذشته نیز با کمبود نقدینگی مواجه بودیم. که این سیگنال مثبتی به بازار ارسال نمی کند. اگر این روند ادامه پیدا کند، در روزهای آینده صف های فروش طولانی تر می شود. همانطور که دیدیم، حجم معاملات امروز به پایین ترین سطح خود در سال های اخیر رسیده است.

عجمی توضیح داد: از مدیران سازمان و شخص آقای سعیدی انتظار می رود که حد نوسان به یک روند تبدیل نشود.. این امر مستلزم مشورت با بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و حتی شخص رئیس جمهور است که مشاوران اقتصادی خوبی مانند دکتر دکتر دارد. طیب نیا دستور داده است برنامه حمایتی از بازار سرمایه در دستور کار قرار گیرد. ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را داریم. وضعیت خاورمیانه با توجه به این انتخابات می تواند دشوارتر شود و لازم است برنامه رهبری برای حمایت از سرمایه گذاران وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: رئیس جمهور و وزیر اقتصاد در مصاحبه های خود به صراحت اشاره کردند که می خواهند سرمایه گذار خارجی را به ایران جذب کنند. با این تفاسیر آیا شاهد هجوم سرمایه گذاران خارجی خواهیم بود؟ حتی سرمایه گذاران داخلی نیز از سیاست های موجود منصرف شده اند. به نظر می رسد زمان اقدامات عملیاتی فرا رسیده است. بدون اقدامات مشخص، بازار سرمایه با توئیت و وعده واکنش مثبتی نشان نخواهد داد. ممکن است فشارهایی وجود داشته باشد، اما چاره ای نداریم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر بخواهیم بازار سرمایه به حیات خود ادامه دهد – مانند دکتر. همتی تاکید کرد: مسئولان باید در مقابل این وظیفه بایستند اما اگر بازار سرمایه و بازار ثانویه برای مسئولان مهم نیست باید این موضوع را به صراحت اعلام کنند تا سرمایه به وضوح تکلیف خود را بداند و بتواند وارد بازار موجود شود. بازارها سرمایه گذاری می کنند زیرا به نظر می رسد در کشور علاقه ای به تولید وجود ندارد و افرادی که در بخش های تولیدی سرمایه گذاری می کنند از بسیاری جهات پشیمان خواهند شد.

توصیه ای به آقای سعیدی: برای ریاست سازمان فرش قرمز در بازار سرمایه پهن نشده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که امروز از آقای سعیدی حمایت می کنند، قطعاً فردا و روزهای بعد به شدت از ایشان انتقاد خواهند کرد و این تبریک و این حمایت به سرعت از بین خواهد رفت. انتظار می رود آقای سعیدی در اسرع وقت جلسه شورای عالی بورس را تشکیل دهد و همچنین تصمیماتی اتخاذ کند که حمایت دولت و سیاست گذار از بازار سرمایه در کمیته معاملات بورس به وضوح بیان شود.. همه موسسات مالی باید برای حمایت از بازار دور هم جمع شوند، صندوق های بازنشستگی نیز مورد حمایت بازار سرمایه هستند و برای حمایت از بازار سرمایه که در تاریخ بازار نیز وجود دارد تلاش کنند. زمانی که باور کنیم قیمت سهام به کف رسیده است، می توانیم بخشی از سرمایه انباشته شده در این صندوق ها را برای حمایت از بازار هزینه کنیم.
امروز زمان عمل است و گفتار درمانی دیگر راه حل نخواهد بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا