ترندهای روز

جنجال افق میهن‌های معنادار «پزشکیان» و «جلیلی»

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

یک واعظ سنتی که در این افق میهنات موضعی علیه یا مخالف هیچ یک از نامزدها نداشت به مجلس رفت. و جلیلی مجلس مداح را افق میهن کرد که نه تنها در دوره دوم، بلکه در دوره اول افق میهنات و زمانی که اکثر مداحان معروف و حتی شاگردان و نزدیکانش از قالیباف حمایت کردند، به تنهایی در کنار جلیلی ایستاد.

محسن حسام مظاهری نوشت: دو رقیب اصلی افق میهنات دیشب (۱۹ تیر ۱۴۰۳) در مراسم عزاداری شرکت کرد. وی برای اولین حضورش در محافل مذهبی پس از افق میهنات، مجلس شیخ حسین انصاریان (مشهورترین خطیب پایتخت) را در حسینیه هدایت و جلیلی مجلسی منصور ارضی (مشهورترین خطیب پایتخت) را در مسجد اراک برگزید.

هر دوی آنها افق میهن های معنادار و نمادینی داشتند: پزشکان به مجلس یک واعظ سنتی رفتند که در این افق میهنات موضعی علیه یا علیه هیچ یک از نامزدها اتخاذ نکرده بود. و جلیلی مجلس مداح را افق میهن کرد که نه تنها در دوره دوم، بلکه در دوره اول افق میهنات و زمانی که اکثر مداحان معروف و حتی شاگردان و نزدیکانش از قالیباف حمایت کردند، به تنهایی در کنار جلیلی ایستاد.

این پزشک به مجمع روحانیون و روحانیون مردمی شهر رفت که به ندرت در مسائل سیاسی روز دخالت می کرد، اما مواضع انتقادی او در سال های اخیر (از جمله برخورد تند با حجاب) و برخورد دلسوزانه و جذابش او را به فردی معتدل و معتدل تبدیل کرده است. چهره قابل احترام برای طیف گسترده ای از مخاطبان. با روندهای مختلف (حتی مخاطبان خارج از فضای محافل مذهبی) تغییر کرده است. و جلیلی مجلس مداحی را افق میهن کرد که مواضع تند و تند سیاسی آن همیشه حاشیه‌ای و تدافعی است و مخاطبانش در میان وفاداران دینی نظام محدود به لایه‌ای عقیدتی سیاسی است.

این دو افق میهن نمادین می‌تواند بخشی از نتایج افق میهنات و پیروزی پزشکان (با رای سیال، متنوع‌تر و قابل گسترش‌تر) و شکست جلیلی (با رای محکم‌تر، یکدست‌تر و سرپوش‌دار) را توضیح دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا