اقتصاد جهان

جنگل های ایران بزرگتر شدند/ رشد 15 درصدی در 20 سال

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، طبق آمار جدید بانک جهانی، پوشش جنگلی ایران در ۲۰ سال منتهی به سال ۲۰۲۱، ۱۵ درصد رشد داشته است.

در سال ۱۳۸۰ وسعت جنگل های ایران ۹.۳ میلیون هکتار بود اما در سال ۲۰۲۱ این رقم به ۱۰.۷ میلیون هکتار افزایش یافت.

پوشش جنگلی ایران طی دو دهه گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که پوشش جنگلی جهان در این مدت به شدت کاهش یافته است.

آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی و آسیای جنوب شرقی در دو دهه گذشته در مرکز جنگل زدایی قرار داشته اند.

بر اساس این گزارش، ایران در این مدت جزو کشورهای پیشرو در توسعه مناطق جنگلی خود بوده است. علاوه بر ایران، چین، کوبا، روسیه، هند، آلمان، فرانسه، آمریکا، کانادا و مغولستان از جمله کشورهایی بودند که مناطق جنگلی خود را در این دوره توسعه دادند.

برزیل، آرژانتین، پاراگوئه، اکوادور، سودان، ساحل عاج و پاکستان نیز از جمله کشورهایی بودند که پوشش جنگلی خود را کاهش دادند.

بر اساس این گزارش، ۲.۴ درصد از جنگل های جهان، معادل ۱۰۰ میلیون هکتار، طی دو دهه گذشته، مساحت کشوری به وسعت مصر، از بین رفته است. البته سرعت جنگل زدایی در سراسر جهان کاهش یافته است. در حالی که در دهه ۱۹۹۰ هر سال ۱۶ میلیون هکتار جنگل از بین می رفت، این رقم از سال ۲۰۱۵ به ۱۰ میلیون هکتار در سال افزایش یافته است.

*جایگاه هجدهم ایران در افزایش پوشش جنگلی

ایران از نظر افزایش پوشش جنگلی در بین ۲۲۷ کشور و منطقه خودمختار جهان در رتبه هجدهم قرار دارد. طی دو دهه گذشته ۸۷ کشور از جمله ایران پوشش جنگلی خود را افزایش داده اند و ۹۵ کشور نیز شاهد کاهش پوشش جنگلی خود بوده اند. پوشش جنگلی در ۴۵ کشور نه افزایش یافته و نه تغییر کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا